Menu
Wróć do listy wpisów
Optymalizacja stron (SEO) Pozycjonowanie Różne Strony www
Strona główna > Blog > Co to znaczy mobile friendly

Co to znaczy mobile friendly

Co to znaczy mobile friendly

Z badania przeprowadzonego przez serwis tabletowo.pl wynika, że Polacy w internecie spędzają średnio aż 51 godzin tygodniowo. Wyobrażacie to sobie? Przeciętny Polak niezależnie od wieku praktycznie 2 dni w tygodniu ssurfuje w sieci – począwszy od przeglądania nowinek, kończąc na robieniu zakupów.

Dawniej największy procent użytkowników korzystających z Internetu stanowiły osoby, które posiadały komputer. Jeszcze 20 lat temu nikt z nas raczej nie wyobrażał sobie przeglądania stron internetowych przy pomocy telefonów komórkowych, ponieważ nie były one do tego dostosowane.

Wraz z szybkim rozwojem technologii użytkownikom zostały dostarczone nowe narzędzia pracy, czyli smartfony. Dużo namieszały w kontekście stron internetowych, a także doprowadziły do pojawienia się dwóch pojęć:

  • „mobile friendly”, czyli określenia dla strony przyjaznej, dostosowanej do telefonów komórkowych,
  • „mobile first”, co oznacza, że strona internetowa jest najpierw dostosowywana do urządzeń mobilnych, a dopiero później do komputerów czy też innych urządzeń elektronicznych.

 

Responsywna strona internetowa

Nowoczesne strony internetowe muszą być responsywne. Chodzi o to, aby nasza witryna automatycznie dostosowywała swoją wielkość do urządzenia, na którym obecnie jest przeglądana. Zapewni to użytkownikowi komfort, ponieważ niezależnie, czy wejdzie na stronę internetową z telefonu komórkowego, tabletu czy komputera, zawsze będzie mógł w pełni przejrzeć jej zawartość. W momencie gdy nasza strona jest responsywna, rozmiar nie ma znaczenia :)

Responsywna strona dostosowuje każdy element, aby był on przyjazny dla użytkownika – inaczej wygląda menu czy formularz w wersji dla telefonów, a inaczej dla urządzeń mobilnych. Bardzo fajnym przykładem responsywnej witryny jest strona InPost.

co to znaczy mobile friendly

mobile friendly

Źródło: https://inpost.pl/wysylam-z-paczkomatu-do-paczkomatu

Czy responsywność to konieczność?

Myślę, że odpowiedź na to pytanie jest prosta. Responsywność jest obecnie koniecznością w tworzeniu stron internetowych. Mobile friendly to nie jest chwilowy trend, który się pojawił i za chwilę zniknie. Jeśli chcemy osiągnąć sukces w branży e-commerce, w pierwszej kolejności musimy zapewnić użytkownikom komfort w poruszaniu się po naszym sklepie i zadbać o to, aby już od samego wejścia na stronę zbierali pozytywne doświadczenia na jej temat.

Warto tutaj zaznaczyć, że wersje mobilne nie przyczyniają się jedynie do lepszego odbioru strony przez użytkowników, ale także mogą liczyć na lepsze pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. W momencie gdy zależy nam na wzroście widoczności naszego serwisu, postawienie na mobile friendly jest koniecznością, ponieważ wtedy nasza strona będzie się o wiele lepiej pozycjonować.

Błędy, które napotykamy w mobilnych wersjach stron internetowych

Musimy koniecznie pamiętać, że dostosowanie strony internetowej nie gwarantuje nam natychmiastowego sukcesu. Należy wystrzegać się błędów i pamiętać, że strony przyjazne dla użytkowników nie powinny:

  • mieć skomplikowanych procesów zakupowych,
  • zawierać długich niezrozumiałych formularzy,
  • ładować się zbyt długo,
  • odstraszać designem,
  • być przepełnione nieistotnymi informacjami,
  • rozpraszać użytkownika.

Jak odpowiednio stworzyć responsywną stronę internetową

Najpierw telefon

Mobile first to złota zasada web designu. Tworząc responsywną stronę internetową, musimy zacząć od urządzeń mobilnych. Takie działanie zmusza nas do przemyślenia układu treści na stronie.

Priorytety

Tworząc responsywną stronę, musisz zadać sobie następujące pytania:

  • Co jest najważniejsze?
  • Co jest mniej ważne?
  • Czego możemy się pozbyć?
  • Co lepiej aby zostało?

Gdy zaczynamy budowanie układu strony od najmniejszego ekranu, czyli ekranu telefonu, widzimy, co musimy poprawić, aby zachować sens i spójność pozostałych elementów.

Spójność między wersjami strony internetowej

Musimy pamiętać, że zarówno w wersji mobilnej strony, jak i wersji na komputery informacje na stronie internetowej powinny być spójne. Użytkownik powinien mieć możliwość przejrzenia takich samych informacji i na telefonie, i na komputerze.

Responsywność elementów oraz grafik

Przy tworzeniu strony koniecznie zadbaj, aby każdy jej element był odpowiednio dostosowany. Ważne, aby grafiki, przyciski akcji, pola formularzy nie wychodziły za ekran. Takie elementy muszą być odpowiednio przystosowane, w innym wypadku w Google Search Console ujrzymy komunikaty mówiące o błędach w wersji mobilnej naszego serwisu.

RWD

Czym charakteryzuje się dobra mobilna strona internetowa

Wyszukiwarki internetowe, których używamy do poszukiwania informacji w sieci, dążą do poprawy wyników wyszukiwania dla wszystkich użytkowników. Również tych wybierających telefony i tablety do przeglądania Internetu. Test optymalizacji mobilnej mobile friendly to narzędzie od Google, dzięki któremu w łatwy sposób przekonamy się, jaki wynik osiąga nasza witryna według parametrów obliczeniowych Google.

Strona przyjazna dla użytkowników charakteryzuje się głównie:

  • jasną, przejrzystą treścią,
  • prostą nawigacją,
  • minimalnym czasem ładowania strony,
  • brakiem dużych niezoptymalizowanych grafik.

Podsumowanie

Obecnie tworzenie responsywnych stron internetowych jest niezbędne, aby odnieść sukces w sieci. Niezależnie od tego, czy nasza witryna jest stroną informacyjną czy sklepem, jeżeli chcemy liczyć na lepsze pozycje i wzrost widoczności naszego serwisu, musimy zadbać, aby był on dostosowany do urządzeń mobilnych. Stworzenie strony internetowej, która będzie responsywna, wiąże się z większymi kosztami, lecz warto w to zainwestować, ponieważ dzięki temu z czasem wypracujemy lepszy efekt biznesowy. Znacznie większy przychód sprawi, że inwestycja w stronę mobile friendly może się zwrócić. Ba! nawet przynieść jeszcze większe korzyści.

    Bezpłatna wycena