Meta tagi – „oczywista oczywistość” dla specjalistów SEO, jednak dla większości użytkowników Internetu pojęcie praktycznie nieznane, mimo że spotykane w sieci na każdym kroku. Postarajmy się zatem zdefiniować czym są meta tagi, a także omówić najważniejsze z nich.

Czym są meta tagi?

Aby strona internetowa osiągała jak najlepsze wyniki w wyszukiwarce Google,  specjaliści SEO podejmują szereg działań optymalizacyjnych w obszarze kodu strony. Jednym z jego elementów są wspomniane znaczniki meta. Umieszczamy je w sekcji <head> strony internetowej, czyli nagłówku. Ich zadaniem jest wskazanie robotom wyszukiwarek najważniejszych informacji na temat danej podstrony. Meta tagi używane są także przez przeglądarki internetowe i media społecznościowe. Część z nich w sposób pośredni jest widoczna dla użytkowników, o istnieniu pozostałych większość nawet nie ma pojęcia.

Niektóre znaczniki meta mają istotny wpływ na SEO, a co za tym idzie, na widoczność strony w wyszukiwarce. To z kolei często jest niezbędne, aby dotrzeć do potencjalnych klientów czy czytelników – im wyżej w wyszukiwarce strona się znajduje, tym większe prawdopodobieństwo, że w nią wejdziemy. Właściwie wszystkie popularne systemy CMS czy plaformy e-commerce umożliwiają łatwe ustawienie najważniejszych meta tagów. Przykładowo dla systemu WordPress warto korzystać z różnego rodzaju wtyczek (takich jak np. SEO Yoast, SEO Ultimate czy All In SEO).

Dlaczego meta-tagi są ważne?

Tak jak wspomniałam wcześniej, znaczniki meta to przede wszystkim elementy zawierające informacje na temat zawartości strony. Niektóre z nich, takie jak chociażby title i meta description, wpływają na to, jak prezentuje się dany wynik wyszukiwania w wynikach organicznych.

Za pomocą meta tagów możemy także określać, które strony powinny być indeksowane, a które nie. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad tym, co roboty wyszukiwarki umieszczą w indeksie Google i co ostatecznie będzie w nich widoczne dla użytkowników.

Podczas optymalizacji strony internetowej pod kątem pozycjonowania, specjaliści SEO zwracają uwagę na takie elementy jak atrakcyjne treści i nagłówki, intuicyjność nawigacji czy łatwość dokonywania transakcji. Istnieje wiele rodzajów meta tagów, jednak Google potrafi zinterpretować tylko niektóre z nich. Sprawdźmy, które i w jaki sposób stosować, aby bić się o czołowe pozycje w wyszukiwarce.

Meta tag title, czyli jak zainteresować robota i człowieka

Jednym z najważniejszych znaczników meta, jeśli chodzi o pozycjonowanie, jest title. W kodzie źródłowym umieszcza się go pomiędzy znacznikami <title></title>. To pierwszy element, na który zwracamy uwagę, przeglądając wyniki wyszukiwania, a także pierwsza informacja w kodzie na temat zawartości danej podstrony. Przykładowy meta tytuł pokazuje poniższa grafika.

co to są meta tagi

Jak możemy zauważyć, meta tytuł zawiera informację odnośnie zawartości artykułu, a także sufiks w postaci nazwy firmy (brandu). Oto kilka rad, jak stworzyć dobry meta-tytuł:

  • Upewnij się, że każda podstrona w Twoim serwisie ma unikalny title. Dzięki takiej konsekwencji, zarówno roboty wyszukiwarki, jak i użytkownicy, będą mieli jasność, czego dana podstrona dotyczy.
  • W tytułach staraj się umieszczać najważniejsze dla Ciebie słowa kluczowe, uważając przy tym, aby nie przesadzić z ich nasyceniem.
  • Na końcu umieszczaj nazwę swojej firmy. Będzie to sprzyjać lepszemu powiązaniu marki z całym serwisem.
  • Pomyśl o dodaniu elementu CTA (Call to action), który zachęci użytkownika do kliknięcia.
  • Aby przyciągnąć dodatkową uwagę użytkowników, możesz w title umieścić także emoji.

Jeśli chodzi o długość title, ostatnie standardy Google mówią o 70 znakach. Jednak to, w jaki sposób tytuł będzie prezentował się w wynikach wyszukiwania, zależy przede wszystkim od tego, ile zajmie miejsca w pikselach. Determinuje to przede wszystkim szerokość użytych liter. Jednak standard określony przez Google nie oznacza, że nie możemy stworzyć dłuższego tytułu. Gdy będzie miał więcej niż 70 znaków, nie wyświetli się w całości w wynikach wyszukiwania, ale będzie obecny w kodzie strony.

Meta tag description – czy warto?

Sprawa wygląda nieco inaczej, jeśli chodzi o kolejny znacznik meta, czyli description. Jest to nic innego, jak krótki opis strony, który Google wyświetla pod tytułem i adresem strony. Możemy to zobaczyć na poniższej grafice:

meta tagi

Już od jakiegoś czasu oficjalnie wiadomo, że ten meta tag nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym. Stało się tak głównie dlatego, że w opisach umieszczano zbyt wiele słów kluczowych, przez co Google zaczął odbierać je jako spam. Jednak to, że ustawienie meta description nie przekłada się bezpośrednio na wyniki, nie oznacza, że nie warto takich opisów tworzyć.

Podobnie jak title, meta description to informacja na temat zawartości strony, z tym że jej charakter jest bardziej opisowy. W tym krótkim, maksymalnie liczącym około 155 znaków opisie, (chociaż tutaj również kluczowa jest szerokość) możemy dodatkowo zaciekawić użytkownika i zachęcić go do kliknięcia. Tworząc meta description:

  • nakreśl temat artykułu lub dodaj pytanie, na które znajdziemy odpowiedź po lekturze,
  • dodaj krótką charakterystykę produktu lub kategorii, jeśli tworzysz meta opisy w sklepie internetowym,
  • pamiętaj o CTA, które zachęci użytkowników do odwiedzenia strony,
  • zadbaj o unikalność meta description dla każdej podstrony.

Znacznik meta description możemy także pozostawić pusty. W takim przypadku Google wyświetli zdania z treści danej podstrony.

Meta tag robots – drogowskazy dla robotów

Kolejnym, bardzo istotnym z punktu widzenia pozycjonowania znacznikiem, jest meta tag robots. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania w naszym serwisie możemy kontrolować, które podstrony zostaną zaindeksowane przez roboty wyszukiwarek. Jest to cenne zwłaszcza wtedy, kiedy wiemy, że w naszej witrynie istnieje szereg podstron, których nie chcemy wyświetlać w wynikach wyszukiwania. Struktura tego znacznika prezentuje się następująco:

<meta name=”robots” content=”Wartość” />

Wartość może przybrać następujące formy:

  • all lub  index, follow – zostanie zaindeksowana dana strona i roboty Google będą podążać za linkami, czyli przechodzić do kolejnych podlinkowanych adresów,
  • index, nofollow – strona zostanie zaindeksowana, ale nie będą śledzone linki,
  • noindex, follow – strona nie zostanie zaindeksowana, ale roboty będą podążać za linkami,
  • none lub noindex, nofollow – strona nie zostanie zaindeksowana, a roboty nie będą podążać za linkami.

O ile, gdy chcemy zablokować daną podstronę przed indeksowaniem, musimy wstawić meta-tag robots z odpowiednią wartością, o tyle już w przypadku chęci indeksacji nie jest to konieczne. Google domyślnie indeksuje wszystkie podstrony, jeśli nie znajduje się na nich opisywany meta-tag z wartością noindex. Znacznik z tą wartością warto stosować m.in. w przypadku nieistniejących już stron, podstron wygenerowanych przez szablon serwisu czy adresów filtrów i sortowania.

Meta tag keywords – relikt przeszłości

Kolejnym meta tagiem, który warto znać, jest meta keywords. Kiedyś był to bardzo ważny element optymalizacji kodu pod kątem pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Meta keywords jak sama nazwa wskazuje, polega na przedstawieniu istotnych dla danych podstrony słów kluczowych. Przykładowy kod wygląda następująco:

<meta name=”Keywords” content=”słowo kluczowe 1, słowo kluczowe 2”>

Ze względu na częste nadużycia w nasyceniu frazami kluczowymi, stosowanie tego meta-tagu przestało być czynnikiem rankingowym. Nie jest zatem konieczne jego uzupełnianie. Warto jednak przejrzeć, czy w danym serwisie nie mamy do czynienia z ich nadmierną liczbą. Jeśli tak będzie, roboty Google mogą odczytać to jako manipulację i doprowadzić do wykluczenia wyników z wyszukiwania. Jeśli chcemy używać tego meta-tagu, warto zachować umiar.

Google Search Console

Meta tag weryfikacyjny w  Google Search Console

Ostatnim meta-tagiem, który omówimy, jest google-site-verification służący do weryfikacji witryny w narzędziu Google Search Console. Jest to jedna z dostępnych metod weryfikacji. Należy ją stosować wtedy, gdy nie mamy możliwości umieszczenia pliku  z kodem weryfikacyjnym w głównym katalogu domeny. Meta tag wygląda następująco:

<meta name=”google-site-verification” content=”indywidualny kod” />

Podobnie jak wszystkie meta-tagi, taki fragment kodu zamieszczamy w sekcji head serwisu. Wiele systemów CMS czy platform e-commerce umożliwiają także umieszczanie takiego tagu za pomocą odpowiedniej rubryki w panelu do zarządzania treścią.

Podsumowanie

Powyższy wpis to oczywiście charakterystyka zaledwie kilku wybranych meta tagów. Aby poznać pozostałe znaczniki meta, warto zapoznać się ze specyfikacją Google dostępną tutaj: https://support.google.com/webmasters/answer/79812?hl=pl

Jednak w moim odczuciu, to właśnie te przedstawione w artykule odgrywają największą rolę w pozycjonowaniu, a także postrzeganiu niektórych elementów serwisu przez użytkownika. Stosowanie dobrych praktyk, a także dbanie o atrakcyjne tytuły czy meta opisy to istotny krok do generowania ruchu w serwisie.

Ponieważ elementy, które odgrywają kluczową rolę przy ocenianiu stron, co jakiś czas się zmieniają, nie możemy mieć pewności, że któryś z meta tagów nie straci na znaczeniu. Każda większa aktualizacja algorytmu Google to wyzwanie, dlatego  warto ten temat obserwować.

Co to są meta-tagi – krótka instrukcja „obsługi” najważniejszych znaczników
5 (100%) z 7 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!