O SERP-ach (ang. Search Engine Results Page), czyli stronach z wynikami wyszukiwania wspominałam już w moim poprzednim artykule: “Jak sprawdzić pozycję strony w wyszukiwarce Google?”. W dzisiejszym materiale rozszerzę zawarte tam informacje. Wyjaśnię, czym są SERP-y, jakie typy wyników możemy spotkać, a także przedstawię różnice między Direct Answer oraz Featured Snippet.

SERP – co to jest oraz z jakich elementów się składa?

SERP to skrótowiec od Search Engine Results Page, czyli tłumacząc z języka angielskiego – strona przedstawiająca wyniki wyszukiwania. Im wyżej dana strona wyświetla się w rankingu, tym według Google jest wartościowsza i lepiej pasująca do zapytania użytkownika. Na kolejność wyników organicznych może wpływać nawet kilkaset czynników rankingowych, jednak Google nie udostępnia ich dokładnej listy. Wiedza o nich często oparta jest na obserwacjach i testach – Google rzadko potwierdza lub neguje domysły.

Każdy SERP składa się z:

  • liczby wyników, które wyszukiwarka dopasowała jako odpowiedź na zadaną frazę i czasu, w którym je znalazła;
    SERP składa się z liczby wyników
  • zazwyczaj dziesięciu wyników organicznych, najlepiej odpowiadających na zapytanie użytkownika;
  • wyników podobnych, które są propozycjami nowych zapytań, zasugerowanymi na podstawie wyszukiwań innych użytkowników.
SERP składa się z listy propozycji

 

SERP może również składać się z wyników płatnych oraz uwzględniać szereg dodatkowych elementów, określanych w języku angielskim jako “SERP features” – np. odpowiedzi bezpośrednie (ang. Direct Answers), graf wiedzy (ang. Google Knowledge Graph) oraz wiele innych.

W zależności od wpisanego przez użytkownika zapytania, SERP-y podobnych do siebie zapytań mogą znacznie się od siebie różnić i zawierać unikalne elementy:

Czym są wyniki wyszukiwania oraz z czego są zbudowane?

Wynikiem wyszukiwania nazywamy pojedynczy element w SERP-ie. Wynik – czy to organiczny, czy płatny – prezentuje stronę internetową i składa się z:

  • adresu URL (w wynikach organicznych obecnie zastąpiony nawigacją okruszkową, w wynikach płatnych ustawiony przez reklamodawcę);
  • tytułu w wynikach organicznych, nagłówków (maksymalnie trzech) w wynikach płatnych;
  • tekstu (w wynikach organicznych meta-description, w wynikach płatnych ustawiona przez reklamodawcę treść reklamowa).
budowa wyniku wyszukiwania budowa wyniku wyszukiwania

Źródło: opracowanie własne

Jeśli wpisana przez użytkownika fraza kluczowa znajdzie się w którymś z powyższych elementów, zostanie w nich pogrubiona. Czasami wyniki wyszukiwania mogą być wzbogacone o elementy dodatkowe – w przypadku wyników organicznych o tzw. „rich snippets” (więcej o tym zagadnieniu dowiecie się z artykułów Piotra o fragmentach rozszerzonych i  rich snippets), natomiast w przypadku wyników płatnych – o rozszerzenia reklam.

Wyniki płatne

Na początku SERP-y składały się wyłącznie z wyników organicznych, dopiero z czasem zaczęto testować i wprowadzać nowe elementy: linki sponsorowane, którym poświęcona jest ta część wpisu, a także: mapy, fragmenty rozszerzone, agregator wiadomości i wiele innych, które przybliżę w dalszej części artykułu.

Wyniki płatne są opłacone w ramach usługi Google Ads i oznaczone napisem „Reklama” przy adresie strony. W SERP-ie wyświetlanych jest maksymalnie 7 reklam – 4 powyżej wyników organicznych, 3 poniżej. W sytuacji, gdy na daną frazę kluczową nikt nie wykupił reklamy lub jest ona słabej jakości – wyniki płatne nie są uwzględnione w wynikach wyszukiwania.

Kolejność reklam ustalana jest w oparciu o mechanizm aukcyjny. Czynnikami, branymi pod uwagę, są stawki CPC dla słów kluczowych (opłaty za kliknięcie w reklamę) oraz tzw. wynik jakości, na który składa się między innymi jakość tekstu reklamowego, jak również samej strony, na którą reklama jest kierowana.

W reklamie można wykorzystać rozszerzenia, czyli dodatkowe elementy, zwiększające powierzchnię reklamy oraz przykuwające uwagę użytkownika: numer telefonu, linki do podstron, objaśnienia, lokalizację, ceny, promocje i wiele innych.

Innymi typami płatnych wyników w wyszukiwarce Google są reklamy w ramach usług Google Zakupy oraz Google Maps, o których wspomnę w kolejnej części artykułu.

SERP features – dodatkowe elementy w SERP-ach

Google, dążąc z jednej strony do jak najlepszego dopasowania wyników do intencji użytkownika, a z drugiej do urozmaicenia SERP-ów, poza wynikami organicznymi oraz reklamami bardzo często prezentuje również inne elementy, nazywane „SERP features” . Warto nadmienić, że część autorów (szczególnie artykułów zagranicznych) wyniki płatne również traktuje jako „SERP feature” , ja jednak zdecydowałam się je rozdzielić i opisać oddzielnie.

1.Szybkie odpowiedzi (ang. Direct Answers)

Direct Answers, jak nazwa wskazuje, mają na celu szybkie dostarczenie odpowiedzi na pytanie użytkownika, bezpośrednio w SERP-ie. Takie odpowiedzi generowane są w oparciu o wiedzę, zgromadzoną w bazie Google lub pozyskiwane na zasadzie licencji – wówczas mogą zawierać link ze źródłem informacji.

przykład Direct Answear

Szybkie odpowiedzi bardzo często pojawiają się, gdy użytkownik zada pytanie rozpoczynające się od słów „kiedy”, „ile”, „kto” itp., na które można zwięźle odpowiedzieć.

Popularnymi i dostępnymi w Polsce przykładami Direct Answers są:

Tłumacz Google (ang. Google Translate):

– dzięki któremu przetłumaczysz tekst na różne języki.

Google Translator

Kalkulator:

– na którym wykonasz obliczenia.

kalkulator jako przykład direct answear

Prognoza pogody:

– sprawdzisz pogodę w dowolnym miejscu na Ziemi.

prognoza pogody jako przykład direct answear

Loty Google (ang. Google Flights):

– zapoznasz się z dostępnymi lotami do wybranej lokalizacji (w tym z informacjami o cenie, długości trwania lotu, ilością przesiadek), a po kliknięciu w któryś z wyników, zostaniesz przekierowany na stronę Google Flights, gdzie zarezerwujesz lot.

wyszukiwarka lotów jako przykład direct answear

Hotele:

– zarezerwujesz nocleg.

Umożliwia wyszukanie hoteli w danym mieście lub konkretnego hotelu po nazwie. W pierwszym przypadku wynik jest podobny do zwykłej mapy Google, ale zawiera dodatkowe, nie występujące na niej informacje, np. cenę.

wyszukiwarka hoteli jako przykład direct answear

W drugim – prezentuje wizytówkę Google Moja Firma, rozszerzoną o możliwości: zarezerwowania pokoju, sprawdzenia ich dostępności, zapoznania się z cenami wynajmu w różnych serwisach, udogodnieniami oferowanymi przez hotel oraz podsumowaniem opinii na temat m.in. pokoi, lokalizacji czy obsługi.

opinie o hotelu jako przykład direct answear

Czas na świecie:

– dowiesz się, która jest godzina w wybranym miejscu na Ziemi.

godzina jako przykład direct answear

Przelicznik walut:

– przeliczysz waluty.

przelicznik walut jako przykład direct answear

 

Przelicznik jednostek:

– przeliczysz jednostki.

przelicznik jednostek jako przykład direct answear

Repertuar kin:

– sprawdzisz, jaki jest aktualny repertuar filmów w kinie.

repertuar kin jako przykład direct answear

Konwerter kolorów:

– przekonwertujesz kolor np. z RGB na zapis szesnastkowy HEX oraz odpowiedniki w najpopularniejszych przestrzeniach barw: CMYK, HSV, HSL.

konwerter kolorów jako przykład direct answear

2. Fragmenty z odpowiedzią (ang. Featured Snippets)

Wyniki tego typu zazwyczaj pojawiają się, gdy intencją użytkownika jest znalezienie informacji lub rozwiązanie problemu, a Google nie jest w stanie dostarczyć mu krótkiej, konkretnej odpowiedzi, jak przy Direct Answers. Featured snippet zawiera kilkuzdaniowy fragment treści, pobrany ze strony internetowej, najlepiej odpowiadającej na zapytanie użytkownika. Może przybrać formę akapitu, listy lub tabeli, a w porównaniu do odpowiedzi bezpośrednich, fragment z odpowiedzią zawiera również tytuł oraz adres URL strony źródłowej – użytkownik może więc odwiedzić naszą witrynę, by dowiedzieć się więcej. Ten typ wyniku może być wzbogacony zdjęciem, które jednak nie musi pochodzić z tej samej strony, co treść odpowiedzi.

przykład featured snippet

Featured snippet nazywany jest “wynikiem 0”, ponieważ jest wyświetlany powyżej wyników organicznych. Do początku tego roku dostanie się do fragmentu z odpowiedzią umożliwiało dwukrotne wyświetlenie się w jednym SERPie, jednak Google zrezygnowało z tego rozwiązania. Od tego czasu zasadność określenia “wynik zerowy” uważam za dyskusyjną, ponieważ obecnie jest to po prostu 1. wynik w SERPie.

featured snippet jako wynik 0

3. Zdjęcia

Wyniki te mogą znaleźć się zarówno na początku SERPa, pomiędzy innymi wynikami, jak również na samym dole. Przedstawiają one obrazy powiązane z wpisanym przez nas zapytaniem, a kliknięcie w któryś z nich przeniesie nas do wyszukiwarki Google Grafika i powiększy odpowiednik klikniętego zdjęcia. Wynik może przyjąć formę karuzeli lub kilku rzędów zdjęć.

zdjęcia jako dodatek w SERP-ach

4. Filmy

Wynik obejmuje najczęściej filmy zamieszczone w serwisie YouTube, ale zdarzają się również z Vimeo, Cda i innych. Przedstawione w formie karuzeli.

filmy jako dodatek w SERP-ach

 

5. Wiadomości Google (ang. Google News)

Prezentuje artykuły tematycznie powiązane z wyszukiwaną frazą kluczową; wyświetlane zazwyczaj między innymi wynikami. Poza tytułem, zawierają też datę i miejsce publikacji. Po kliknięciu w wybrany artykuł, użytkownik zostaje przekierowany na stronę, gdzie wpis został umieszczony.

wiadomości jako dodatek do SERP-ów

 

6. Mapy Google (ang. Google Maps)

Mapy pojawiają się w odpowiedzi na zapytania lokalne – dotyczące lokalizacji danej firmy czy usługi, np. „kawiarnia w Bydgoszczy”, „Tchibo Bydgoszcz”. Jeśli we wpisanej frazie nie podaliśmy interesującego nas miejsca, wyszukiwarka zwróci najlepiej dopasowane wyniki z naszej okolicy.

Ten typ wyniku wyszukiwania przyjmuje postać mapki z zazwyczaj trzema najlepiej odpowiadającymi na nasze zapytanie firmami (by wyświetlać się na mapie Google, niezbędne jest założenie wizytówki Google Moja Firma). Przy każdej z firm znajdują się m.in. adres firmy, godziny otwarcia (jeśli zostały podane), średnia ocen; może też być wyświetlona przykładowa opinia. Po kliknięciu w konkretny boks, zostajemy przekierowani na wizytówkę GMF.

Poza wynikami bezpłatnymi, na mapach możliwe jest wykupienie reklamy. W tym celu należy połączyć konto Google Ads z wizytówką Google Moja Firma.

Mapy Google jako dodatek w SERP-ach

7. Wizytówki Google Moja Firma

Wyświetlane są po prawej stronie wyników, najczęściej w odpowiedzi na zapytania brandowe – o ile firma posiada taką wizytówkę. W zależności od stopnia jej uzupełnienia, użytkownik może uzyskać m.in. informacje dotyczące: obszaru działania, adresu, strony internetowej, dni i godzin otwarcia, numeru telefonu. Może też przejrzeć zdjęcia, a także zapoznać się z opiniami na temat firmy – czasami zaciągniętymi również z innych stron (np. z Facebooka).

wizytówka Google Moja Firma

8. Google Zakupy (ang. Google Shopping)

Są to płatne wyniki, wyświetlające listę produktów, pasujących do zapytania użytkownika i możliwych do kupienia. By się w nich znaleźć, niezbędne jest połączenie konta Google Ads z Google Merchant Center.

Google Zakupy jako dodatek do SERP-ów

Wynik ten może znaleźć się w górnej lub prawej części SERP-a. Każdy produkt posiada zdjęcie, nazwę z linkiem, cenę oraz sklep, w którym się znajduje. Po kliknięciu w wybrany produkt zostajemy przekierowani do strony sprzedawcy, gdzie możemy sfinalizować zakupy.

Google Shopping w SERP

 

8. Graf wiedzy Google

Wyświetlany jest zazwyczaj po prawej stronie wyników wyszukiwania. Dostarcza kluczowych faktów na temat osób, miejsc lub przedmiotów. Informacje w nim zawarte pochodzą najczęściej z bazy wiedzy Google, ale mogą być uzupełniane danymi z Wikipedii i innych serwisów. Część danych, przedstawianych w panelu wiedzy, jest pozyskiwana na zasadzie płatnej licencji – np. prognoza pogody, wyniki meczów i rozgrywek ligowych itp.

Poniżej przedstawiłam kilka paneli wiedzy na hasła: „Dominikana” , „kawa” , „Larry Page”. Każdy z nich składa się z tytułu, krótkiego podsumowania, kilkuzdaniowego rozwinięcia oraz kluczowych faktów. Google podpowiada również pasujące zdjęcia oraz wyszukiwania podobne, powiązane z opisywanym zagadnieniem.

panel wiedzy o Dominkanie panel wiedzy o kawie panel wiedzy o Larrym Page'u

SERP-y coraz lepiej dopasowane do użytkownika

Google dąży do jak najlepszego dopasowania prezentowanych wyników do intencji użytkownika. Każdego roku wprowadza do swojej wyszukiwarki szereg ulepszeń i nowych rozwiązań. SERP-y, początkowo składające się wyłącznie z wyników organicznych, dzisiaj mogą zawierać również płatne reklamy oraz wiele dodatkowych elementów. Nowości w wyszukiwarce mogą być testowane i wprowadzane w różnych miejscach w różnym czasie, więc niektóre elementy SERP dostępne w Ameryce, mogą nie być jeszcze wyświetlane w polskiej wersji wyszukiwarki.

Twoja strona ma znaleźć się wysoko w SERP-ach?
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!