Menu
Wróć do listy wpisów
Analityka Audyt SEO Link building Marketing Optymalizacja stron (SEO) SEM Strony www
Strona główna > Blog > Co to jest SEMrush

Co to jest SEMrush

Co to jest SEMrush

Aby skutecznie promować stronę internetową, warto sięgnąć po wyspecjalizowane narzędzia. SEMrush należy do tych, które wspierają równolegle działania związane z pozycjonowaniem stron (SEO) i kampanie reklamowe PPC. Na tle innych aplikacji wyróżnia się zwłaszcza dokładnością generowanych danych. Umożliwia analizę szeroko pojętej sieci i przydaje się nawet w przypadku zaawansowanych projektów. Jeśli chcesz dowiedzieć się, w czym może pomóc SEMrush i jak z niego korzystać, koniecznie przeczytaj nasz artykuł.

Co zmierzysz dzięki SEMrush

SEMrush to proste i intuicyjne narzędzie, które monitoruje i zbiera informacje o słowach kluczowych w największych wyszukiwarkach internetowych: Google i Bing. SEMrush wykorzystuje również swoje boty crawlujące do zbierania informacji o profilach linkowych stron w Internecie oraz tworzenia rekomendacji dotyczących optymalizacji SEO czy monitoringu rankingujących domen. Możesz dzięki niemu analizować skuteczność szeroko pojętych działań SEO/SEM i optymalizować elementy swoich kampanii. Wykorzystasz je także do lokalizowania błędów na stronie, które mogą negatywnie wpływać na realizację założonych przez Ciebie celów. Sprawdzisz, jak pozycja Twojej witryny plasuje się na tle bezpośredniej konkurencji, a także które elementy strony wymagają zmiany.

Dzięki SEMrush możesz kompleksowo zbadać stronę www – swoją albo należącą do konkurencji. Sprawdzisz w nim na przykład:

  • skuteczność kampanii Google Ads,
  • liczbę i jakość linkujących stron i domen zewnętrznych,
  • liczbę linków wewnętrznych
  • konkurencyjność słów kluczowych,
  • widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania,
  • źródła ruchu i lokalizację geograficzną użytkowników.

Na podstawie tych danych możesz generować bardziej szczegółowe raporty i zestawienia, które pomogą Ci w podejmowaniu kolejnych decyzji dotyczących strony i kampanii reklamowych.

SEMrush – funkcjonalności

Po zalogowaniu się do aplikacji w panelu głównym znajdziesz sporo narzędzi i opcji. Aby ułatwić Ci start, przygotowaliśmy omówienie najbardziej przydatnych pod kątem SEO/SEM funkcji SEMrush. Małym minusem jest brak polskiego interfejsu, ale dopóki polska baza będzie kompletna, nie stanowi to najmniejszego problemu.

Domain Analytics

Domain Analytics to zbiór wielu mniejszych funkcji, które służą do analizy portalu. Dzięki nim zbadasz skuteczność strony www i przejrzysz jej parametry. Znajdziesz tu informacje o ruchu organicznym, płatnych wynikach wyszukiwania, słowach kluczowych i backlinkach. Dowiesz się m.in:

  • które podstrony z serwisu generują największy ruch,
  • jaka jest dystrybucja ruchu z podziałem na urządzenia,
  • na jakie frazy portal wyświetla się w wynikach wyszukiwania, sprawdzisz ich ilość i konkretne pozycje, a nawet właściwości fraz, takie jak intencja użytkownika,
  • kto w wynikach wyszukiwania stanowi dla Ciebie konkurencję,
  • czy zmiany rankingu nie wynikają ze zmian algorytmu wyszukiwarki.

To wszystko SEMrush przedstawi z podziałem na kraje, co jest szczególnie przydatne w przypadku analizy działań dla stron międzynarodowych.

O to kilka zrzutów ekranowych.

semrush

Domain Analyticsanaliza stronyDomain Analytisc przykład

Audyt profilu linków

W tej zakładce sprawdzisz, w jakich miejscach w sieci zostały wykryte linki kierujące do Twojego serwisu. Nie tylko stworzysz listę domen, z których warto pozyskiwać wartościowe odnośniki, ale będziesz też w stanie wykonać audyt profilu linków dla swojej domeny. Poznasz linki toksyczne i te, które wewnętrzny algorytm narzędzia ocenił jako dobre. Jesteś w stanie przeglądać wykryte linki, tworzyć zestawienia m.in.:

  • domen linkujących,
  • linków nowych i utraconych,
  • linkowanych podstron, jak i podstron linkujących,
  • toksyczności linków przychodzących.

Pamiętaj jednak, że żadne z dostępnych w Internecie narzędzi nie da Ci pełnego poglądu na profil linków. Wiele domen linkujących może nie zostać wykrytych ze względu na ograniczenia dostępu dla botów sieciowych. Aby uzyskać jak najszersze spektrum, zalecamy skorzystanie z informacji dostępnych w każdym narzędziu, w tym również konsoli wyszukiwarki. Sposób podejścia poszczególnych narzędzi do oceny toksyczności również różni się od tego, jak Google ocenia jakość linków. Twórcy oprogramowania mogą tylko domyślać się, jak dokładnie działa algorytm oceny w Google i Bing.

Audyt profilu linków

audyt profilu linków

Link Building Tool

SEMrush jest wyposażony w zintegrowane narzędzie do outreachu, które jest w stanie mocno uporządkować Twoje prace nad link buildingiem i to bez znaczenia, czy robisz to manualnie czy chcesz zautomatyzować swoją pracę. Wystarczy utworzyć projekt, wskazać najważniejsze frazy i konkurentów, a SEMrush przeszuka swoją bazę, aby zidentyfikować wspólne domeny linkujące do Twoich konkurentów. Z reguły są to trafnie wskazane miejsca z dużym potencjałem na pozyskanie linku. Z listy portali możesz wyselekcjonować te, na których zależy Ci najbardziej, i nawiązać z nimi kontakt samodzielnie lub korzystając z tego właśnie narzędzia po uprzednim podłączeniu skrzynki pocztowej.

Bezsprzecznie największą zaletą tego narzędzia jest stale powiększająca się baza, dzięki czemu możemy w mgnieniu oka bez dodatkowego researchu poznać np. maile kontaktowe do redakcji.

Uwaga!

To tylko narzędzie do prowadzenia outreachu, w dalszym ciągu musisz zapłacić wydawcy i przygotować treści do ewentualnego artykułu, jeśli wybrana przez Ciebie redakcja nie oferuje pomocy copywritera.

Link Building Tool

link building

analiza linków

Analiza słów kluczowych

Dzięki tej opcji wyszukasz odpowiednie słowa kluczowe do budowania widoczności swojego serwisu oraz sprawdzisz ich potencjał, trudność, właściwości SERP, a nawet estymowane stawki reklamowej dla blisko 120 krajów. Bez większego problemu odszukasz części wspólne (common words), które wykorzystasz w optymalizacji globalnej swojego serwisu. Znajdziesz również pokrewne słowa kluczowe, tematycznie związane z frazami najważniejszymi dla Twojej strony. Po researchu możesz stworzyć swoją listę ulubionych wyrażeń.

SEMrush pokaże Ci również konkurentów z SERP na weryfikowane wyrażenie oraz przyda się jako inspiracja podczas tworzenia artykułów blogowych. Oprócz powiązanych fraz money keywords potrafi wskazać również pytania, co jest w nieocenione, gdy strategia wymaga pokrycia całego spektrum tematycznego w Twojej branży.

analiza słów kluczowych

słowa kluczowe

Analiza płatnych reklam

SEMrush oprócz wyników organicznych zbiera również informacje na temat występujących w SERP reklam PPC. Dzięki temu sprawdzisz, na które słowa kluczowe prowadzą kampanie Twoi konkurenci. Zbadasz także poziom i jakość ruchu pozyskiwanego z płatnych wyników wyszukiwania. SEMrush posiada w bazie również informację o pozycjach, na których znajdują się Twoi konkurenci –  ta informacja pozwala oszacować poniesione przez nich koszty reklamowe. Estymacje wydatków są jednak obarczone dużym błędem, bo stawki reklamowe nie są odświeżane codziennie.

analiza płatnych reklam

analiza płatnych reklam SEMrush

Gap Analysis

Zakładka Gap Analysis służy do identyfikacji obszarów z potencjałem oraz braków tematycznych w Twoim serwisie. Ta funkcja pozwala na zestawienie Twojego serwisu z konkurentami i wyłapanie tych słów kluczowych, na które oni się pojawiają w wynikach wyszukiwania, a Ty nie. Dzięki niej jesteś w stanie zaplanować wstępnie swoją strategię contentową w zaledwie kilka chwil.

Ta zakładka jest bardzo ważna dla SEO. Wnioski pozyskane dzięki analizie, o której mowa, będą podstawą do zbudowania wysokiego autorytetu tematycznego Twojej domeny, jak również sposobem na przejęcie części ruchu od konkurencji. Sprawdzisz tu również słowa wspólne, na które masz mniejszą pozycję – będzie to informacja o konieczności reoptymalizacji serwisu.

Taka analiza może zostać przeprowadzona nie tylko dla wyników organicznych, ale również reklam płatnych.

gap analysis

gap analysis przykładkeyword gap

Dlaczego warto korzystać z SEMrush

W naszym artykule wspomnieliśmy o zaledwie promilu możliwości tego narzędzia –  poznałeś najważniejsze funkcje SEMrush. Wiesz już, że dzięki niemu wszystkie istotne z perspektywy SEO/SEM dane na temat Twojej strony internetowej znajdziesz w jednym miejscu. Bez problemu porównasz swoją kampanię z działaniami konkurentów, a także zrobisz audyt własnej witryny i zlokalizujesz na niej obszary, które możesz poprawić. Zachęcamy do jak najszerszego wykorzystania jego potencjału.

Czy polecasz SEMrush do analizy polskich serwisów?

Paweł Konopiński: SEMrush to swego rodzaju kombajn, ale przy prowadzeniu działań dla polskich serwisów niestety nie odpowiadał w pełni moim wymaganiom. W praktyce nasze „ojczyste” narzędzia, takie jak Senuto czy SEMSTORM, sprawdzają się znacznie lepiej, ponieważ posiadają dokładniejsze bazy słów kluczowych. Dzięki temu analiza jest dokładniejsza. Ich minusem jest natomiast brak analizy profilu linkowego, a w przypadku Senuto na dodatek nie można monitorować działań PPC.

SEMrush doceniłem podczas prowadzenia kampanii SEO na zagranicznych rynkach, takich jak Szwajcaria, Niemcy, Norwegia czy Dania. Moim zdaniem jedynym sensownym, konkurencyjnym do SEMrush narzędziem, jakie znam, jest na ten moment Ahrefs. Dla mnie SEMrush wymiata w kwestii analizy ruchu organicznego, ale również researchu słów kluczowych.

Jeśli mam być szczery, narzędzi jest sporo i każde z nich cechuje nieco inne przeznaczenie. Moim zdaniem najlepiej mieć je wszystkie! Jest to jedno z kryteriów, które brałbym pod uwagę podczas wyboru agencji SEO dla swojej firmy.

 

    Bezpłatna wycena