W publikacjach związanych z marketingiem internetowym często widuje się akronimy. SEO, SEM, PPC… Każdy, kto choć trochę interesuje się nowoczesnymi technikami marketingowymi, na pewno się z nimi spotkał. Niekiedy jednak obserwuje się mylenie lub błędne utożsamianie pewnych pojęć. Co zatem one tak naprawdę oznaczają? Sprawdź, jeśli chcesz odnaleźć się w gąszczu anglojęzycznych terminów!

SEM: daj się poznać przez wyszukiwarki!

Zacznijmy od wytłumaczenia czym jest SEM. Skrótowiec ten pochodzi od angielskich słów Search Engine Marketing, co po polsku oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych. Jest to zatem zbiór działań, obejmujących zarówno dążenia do pojawienia się w organicznych wynikach wyszukiwania (SEO), jak i płatne reklamy w modelu CPC (widoczne jako linki sponsorowane). Uwzględnia on również inne modele płatności, na przykład CPL, czy tak zwaną kampanię odsłonową, czyli CPM. Wszystkie te pojęcia (i kilka innych) wyjaśnimy dokładniej w dalszej części artykułu.

Wróćmy jednak do naszego SEM. Jak widać, nie można go utożsamiać z SEO, czyli z optymalizacją witryny pod kątem wyszukiwarek (ang. Search Engine Optimization). SEO stanowi tylko jedną z form działań w obrębie SEM. Warto to zapamiętać!

Pytanie zasadnicze brzmi: jakimi technikami najlepiej wypromować stronę, produkt, sklep internetowy albo usługę? Co zrobić, aby dać się poznać potencjalnym zainteresowanym, a następnie zachęcić ich do interakcji z marką? Cóż, można podjąć jedno wybrane działanie lub postawić na połączenie kilku metod. Wszystko zależy od celu biznesowego! W razie wątpliwości dobrze jest skorzystać z pomocy profesjonalistów z agencji interaktywnej. Specjaliści z Grupy TENSE chętnie doradzą Ci w wyborze najlepszych sposobów na promocję Twojej działalności!

Pobierz bezpłatną wycenę

O tym, kiedy wybrać SEO, a kiedy zdecydować się na płatną kampanię, piszemy w dalszej części tego artykułu. Mamy nadzieję, że ta lektura przybliży Cię do świetnych decyzji biznesowych!

SEO: dłuższa, lecz opłacalna inwestycja

Wspomniane już wyżej SEO to zbiór prac, wykonywanych w obrębie witryny internetowej (on-page). Chodzi tutaj o jak najlepsze dostosowanie danej strony do wymagań, stawianych przez algorytmy wyszukiwarek. Dokonuje się więc:

  • optymalizacji kodu (m.in. usunięcia zbędnych, spowalniających działanie strony fragmentów),
  • uporządkowania treści na stronie,
  • poprawy nawigacji w obrębie witryny (jeśli zachodzi taka potrzeba),
  • analizy istniejących treści pod kątem słów kluczowych,
  • wytypowania nowych słów, na które serwis ma być pozycjonowany,
  • przygotowania angażujących, odpowiednio nasyconych frazami treści,
  • dopasowania strony pod standardy UX i obsługę na urządzeniach mobilnych.

Optymalizacja jest procesem, który powinien zostać rozłożony w czasie i konsekwentnie realizowany. Nie jest to działanie, dające szybki efekt, jak ma to miejsce w przypadku CPL, czy CPC. Jednak po pewnym czasie można zaobserwować rezultaty w postaci lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, większej liczby odwiedzin, a co za tym idzie – częstszych konwersji. Ile trzeba na to czekać? Zwykle jest to kwestia kilku lub nawet kilkunastu tygodni. Zależy to m.in. od tego, jak długo strona istnieje w sieci i jakiej jakości treści już się na niej znajdują.

Płatne kampanie: modele rozliczeń

Jedną z najpopularniejszych form kampanii reklamowych w wyszukiwarce jest model CPC (Cost Per Click). Tutaj reklamodawca musi określić, ile maksymalnie jest w stanie zapłacić za kliknięcie. Jednak w systemie Google Ads nie tylko stawka ma wpływ na pozycję reklamy. Liczy się tu także jakość przekazu i trafność względem strony, do której podany link prowadzi. Warto zatem starannie przygotować treść reklamy i zadbać o jej spójność z docelową witryną.

kampania CPC

 

Inne modele rozliczania się za reklamę to:

  • CPA (Cost Per Action), czyli koszt za podjęcie działania. Może to być na przykład dokonanie zakupu reklamowanego produktu – wówczas mamy do czynienia z CPS (Cost Per Sale). Celem kampanii bywa też pozyskanie leadu, czyli np. adresu e-mail lub numeru telefonu potencjalnego klienta. Kampania na to nastawiona określana jest jako CPL (Cost Per Lead). Ale uwaga! W reklamie w mediach społecznościowych akronim ten może również oznaczać koszt za pozyskanie lajka (Cost Per Like).
  • CPM (Cost Per Mile), czyli wydatek, ponoszony za wyświetlenie się określonej reklamy tysiąc razy (ale niekoniecznie tysiącu użytkowników!). Kampanie tego typu są często prowadzone na tzw. witrynach partnerskich, w reklamowej sieci Google. Są one świetnie targetowane, mogą ukazywać się w portalach tematycznych i mieć rozmaite formaty – tekstowe bądź graficzne.

To, jaki typ reklamy będzie w danym przypadku najlepszy, zależy zatem głównie od branży, typu promowanego produktu czy reklamowanej usługi oraz tego, co chce się tak naprawdę osiągnąć.

SEO a płatna reklama: co dla kogo?

Decydując się na pozycjonowanie strony w bezpłatnych SERP-ach (Search Engine Page Results), trzeba liczyć się z tym, że pozytywne skutki działań nie będą obserwowane natychmiast. Dobra wiadomość jest taka, że cierpliwość popłaca! Profesjonalnie dopasowana strategia SEO zaowocuje zwiększeniem ruchu na stronie. Co więcej, przy ciągłym prowadzeniu działań osiągnięte rezultaty zostaną utrzymane, a nawet wzmocnione. To dobra taktyka, jeśli chce się zainwestować długoterminowo i trwale zbudować swoją rozpoznawalność. A sposobem na to będzie m.in. responsywna, przejrzysta i profesjonalnie wykonana strona internetowa, regularnie wzbogacana o wartościowe treści.

Płatne kampanie, takie jak CPC czy dążąca do pozyskania leadów/lajków CPL, pozwalają wypromować się w krótkim czasie. Efekty będą zauważalne wkrótce po uruchomieniu kampanii. Oczywiście warunkiem jest to, żeby była ona przygotowana w przemyślany sposób i wpisywała się w określony na początku cel. Dzięki temu można uzyskać sporo odsłon strony, do której prowadzi reklama, a tym samym spodziewać się licznych konwersji. To dobry sposób na sprawne wypromowanie produktów sezonowych, wykreowanie rozpoznawalności albo znalezienie uczestników organizowanego wkrótce wydarzenia, np. szkolenia.

Zaufaj specjalistom od kampanii CPC, CPM oraz od SEO!

Samodzielne prowadzenie działań marketingowych, ukierunkowanych na zdobywanie klientów poprzez Google, bywa trudne. Nie zawsze ma się na to czas. Ponadto wymagana jest wiedza z zakresu:

  • funkcjonowania wyszukiwarek,
  • tworzenia angażujących kampanii CPA,
  • pisania treści pod SEO,
  • … a nawet psychomarketingu!

Konieczne jest też ciągłe analizowanie efektów podejmowanych prac. Narzędzia, takie jak Google Analytics i Google Search Console, są w tym pomocne. Trzeba jedna wiedzieć, jak interpretować zawarte w nich statystyki.

Z tego względu warto zdać się na osoby, które takimi zagadnieniami zajmują się na co dzień. W Grupie TENSE jesteśmy na bieżąco ze zmieniającymi się trendami w marketingu. Szybko reagujemy na nowości i modyfikacje, wprowadzane w algorytmach wyszukiwania. Kontrolujemy to, co dzieje się z witrynami naszych klientów. Czuwamy nad prowadzonymi kampaniami w modelu CPC, ale także CPM. Zlecenia wyceniamy indywidualnie, biorąc pod uwagę zakres prac oraz budżet, jakim dysponuje dana osoba czy firma. Zapewniamy raporty, obrazujące postępy. Możesz także liczyć na dobry kontakt z przydzielonym opiekunem. Jeśli chcesz się przekonać, jak wygląda taka współpraca – zapraszamy! Chętnie wspomożemy Cię w wykreowaniu wizerunku w sieci i zdobyciu nowych klientów!

W świecie marketingowych pojęć nietrudno się zagubić. Co więcej, prawdopodobnie będzie ich przybywało. Gdy jednak prowadzi się biznes online, warto orientować się co nieco w tych zawiłościach. Przydaje się to również przy podejmowaniu współpracy z agencją interaktywną – łatwiej wówczas ustalić zakres działań do zrealizowania. Mamy nadzieję, że nasz wpis okazał się pomocny w rozwikłaniu tajemniczych skrótowców. Teraz akronimy takie jak CPL, SEM czy SEO nie będą już straszne, prawda? Jeżeli interesujesz się tą tematyką, zapraszamy do lektury pozostałych postów na naszym blogu. A może chcesz podjąć współpracę i zlecić nam opiekę nad swoją stroną albo realizację kampanii reklamowej? Zachęcamy do kontaktu z naszym biurem w Poznaniu lub z oddziałem w Bydgoszczy!

Pobierz bezpłatną wycenę

 

Co to jest SEM i czym różni od SEO?
5 (100%) z 2 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!