Wróć do listy wpisów
Reklama
Agencja SEO i SEM > Blog > Marketing internetowy w pigułce

Marketing internetowy w pigułce

Marketing internetowy w pigułce

Pozycjonowanie, e-mail marketing, content marketing, blogosfera, reklamy Google Ads, profile społecznościowe, banery, pay per click… W pojęciach pojawiających się na stronach dotyczących e-marketingu bardzo łatwo się zgubić. Przeciętny użytkownik sieci, zagłębiając się w ten gąszcz wiedzy, może wpaść w czarną rozpacz i… zrezygnować z poszukiwań. Jak zrozumieć tak skomplikowane procesy? Które działania wybrać, by wypromować swoją firmę i czy to na pewno opłacalne? Pisaliśmy już o tym, czym jest pozycjonowanie, wspominaliśmy o znaczeniu contentu oraz o podstawowych czynnościach, jakie należy wykonać, by dać się zauważyć klientom. Tym razem odczarujemy kolejny – bardzo duży – zakres działań związanych z promowaniem e-biznesów.

Na czym polega marketing internetowy?

Wszystkie wspomniane na początku tego wpisu pojęcia to małe cegiełki, które tworzą solidny mur marketingu internetowego. Odpowiedź na pytanie czym jest marketing internetowy – znany także jako e-marketing oraz marketing interaktywny – brzmi: jest to zestaw działań, które stanowią strategię wprowadzenia marki lub produktu na rynek, zaprezentowania ich w dobrym świetle oraz jak najszerszej promocji we wszystkich miejscach w Internecie, gdzie może pojawić się potencjalny odbiorca, a więc klient danej firmy. Najogólniej e–marketing to wszystkie działania promocyjne, które są prowadzone w sieci. Czynności te mają poprawić wizerunek marki i zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania. Jak widać, pozycjonowanie stron jest więc bardzo istotną częścią marketingu internetowego, jednak stanowi element większej całości.

Dlaczego zwiększanie widoczności marki lub produktu czy usługi w Internecie jest tak istotne? Rosnąca popularność dobrze przygotowanych, funkcjonalnych stron internetowych różnych biznesów udowadnia, że dla wielu osób powód jest oczywisty. Pozostałym możemy powiedzieć tylko jedno – dzięki obecności w sieci możliwa jest lepsza komunikacja z rynkiem oraz otworzenie się na tych odbiorców, którzy być może bez Internetu nie zauważyliby naszej oferty. Inwestycja w marketing internetowy jest więc sposobem na to, by… więcej zarobić. Posiadanie profili w social media, dobry pomysł na kampanie reklamowe czy pozycjonowanie stron przekładają się bowiem na ilość naszych klientów.

Co wchodzi w skład marketingu internetowego?

Marketing internetowy to przede wszystkim:

  • strategia związana ze sprzedażą dóbr i usług,
  • promowanie oferty (produktu lub usługi) i marki,
  • komunikacja marketingowa,
  • komunikacja z rynkiem,
  • kreowanie wizerunku,
  • wywoływanie w odbiorcach pożądanych działań, które mają miejsce w Internecie.

Celem działań jest efektywna relacja na linii firma-klient oraz zwiększenie dostępu do informacji o marce.

Znamy już niektóre z elementów, które wyróżniają marketing internetowy. Na co jednak musimy zwrócić uwagę lub jakie aspekty powinna traktować ze szczególną uwagą wynajęta przez nas agencja marketingowa, by prowadzenie kampanii w sieci rzeczywiście było opłacalne i przekładało się na wzrost zainteresowania naszą ofertą?

Podstawą marketingu w sieci są relacje. To do ich tworzenia zmierzają wszystkie nasze działania i to one mają stanowić nasz prawdziwy sukces. Liczy się wykreowanie oraz utrwalenie więzi między marką a odbiorcą. Nie bez przyczyny wspomnieliśmy, że nazywany jest on marketingiem interaktywnym. To odpowiedź na zmieniające się potrzeby odbiorców, którzy przestają odczuwać satysfakcję na widok jednokierunkowej, zamkniętej komunikacji.

Cenią sobie prawdziwy, żywy kontakt – wymianę komentarzy na Facebooku na miejsce kolejnego mailingu, ciekawe formy postów specjalistycznych zamiast sztywnego zachwalania produktu oraz dynamizm polegający na tym, że marka istnieje w wielu miejscach, wszędzie jest aktywna i można docierać do niej oraz do ciekawostek na jej temat ze wszystkich urządzeń. Zwiększamy tu rolę odbiorcy – nie jest biernym konsumentem informacji reklamowych, ale prawdziwą, realną osobą, która ma prawo do swoich opinii oraz potrzeb. I nie waha się ich komunikować.

Nic dziwnego, że marketing internetowy tak duży nacisk kładzie na personalizację, a także interdyscyplinarność. Sukces możliwy jest dzięki korzystaniu z wielu możliwości, jakie daje sieć – i reagowaniu na zmieniające się trendy. W marketingu internetowym walczymy bowiem o skutki długotrwałe – za sprawą określenia grupy docelowej, wybierania w jej kontekście działań oraz systematycznego mierzenia efektów możemy modyfikować podejmowane aktywności i tym samym optymalnie korzystać ze wszystkich dostępnych opcji komunikacji i promocji.

Przewaga konkurencyjna w stosunku do tradycyjnych reklam

Zanim pojawił się Internet, a właściciele różnych biznesów odkryli jego możliwości, prym wiódł tradycyjny marketing. Polegał on na tworzeniu przemyślanej strategii, która opierała się na określeniu grupy docelowej i komunikacji z rynkiem, a jej celem była promocja produktu i dotarcie do jak największej ilości osób zainteresowanych ofertą – a choć brzmi to dokładnie jak opis marketingu internetowego, gdy zagłębimy się w temat, pojawia się kilka znaczących różnic. Tradycyjny marketing opiera się na jednostronnym kontakcie z konsumentem, wiedza o nim jest stosunkowo wąska, a personalizacja – znacząco ograniczona. W przeciwieństwie do marketingu internetowego charakteryzuje się ograniczonym czasem oraz zasięgiem działania, a jego elastyczność jest mała przy pośredniej kontroli.

Początkiem marketingu w sieci był rozwój Internetu i wprowadzenie do niego rozwiniętych kanałów komunikacji. Za ich sprawą możliwe stało się wdrożenie banerów oraz mailingu – form reklamy doskonale znanych już wcześniej. Sieć zalała fala spamu, a reklamy banerowe pojawiały się wszędzie – nie były jeszcze przystosowane do odbiorców, stanowiły prostą kopię uniwersalnych przekazów spotykanych w innych kanałach komunikacji. Dziś trudno wyobrazić sobie taką sytuację. Skuteczne kampanie reklamowe charakteryzują się dużą interaktywnością oraz personalizacją, a marketing internetowy nie dotyczy jedynie e-commerce – oprócz sprzedaży online liczy się bowiem kreowanie wizerunku marki. Warto pamiętać o tym, że marketing w sieci nie oznacza końca marketingu tradycyjnego – banery czy materiały reklamowe w gazetach bądź telewizji spotykamy cały czas.

Czy Internet może stanowić alternatywę dla telewizji? Pod względem marketingu trudniej jest przyciągnąć uwagę telewidzów niż internautów. Treści reklamowane w Internecie mogą być bardziej dopasowane do konkretnej grupy docelowej. Reklama internetowa pozwala na wiele narzędzi analitycznych, które informują nas o odbiorcach i ich działaniach. Ograniczony czas i zasięg działania to jedna z wad telewizji, Internet zapewnia nam zwiększony zasięg działania i pełną kontrolę nad podejmowanymi działaniami.

 

Cechy marketingu tradycyjnego Cechy marketingu internetowego
  • kontakt jednostronny,
  • ograniczona wiedza o kliencie,
  • ograniczona personalizacja komunikatu,
  • trudno mierzalna efektywność działań,
  • ograniczony czas i zasięg działania,
  • stosunkowo duże koszty przy mało elastycznej i pośredniej kontroli.
  • interaktywność – wymiana informacji z klientem,
  • szeroka wiedza o kliencie możliwa dzięki analityce internetowej i badaniu jego zachowań,
  • precyzyjna personalizacja komunikatów,
  • nieograniczony czas i zasięg działania (przez całą dobę, na całym świecie),
  • bardzo duża elastyczność oraz kontrola nad podejmowanymi działaniami,
  • maksymalna optymalizacja kosztów.

Rodzaje i formy reklamy internetowej

Planując działania marketingowe, należy zastanowić się nad wyborem kanału promocji, zgodnego z budżetem i celem biznesowym. Co możemy zrobić, by w pełni skorzystać z możliwości, jakie daje sieć? Zacznijmy od podstaw:

Pozycjonowanie stron

Celem jest pojawienie się strony internetowej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Możliwe jest to dzięki szeregowi działań związanych z optymalizacją serwisu pod względem jego zawartości i parametrów technicznych, a także dzięki pozyskiwaniu dla niego wartościowych linków z zewnętrznych źródeł. Jest to proces bardzo złożony i długotrwały, który wymaga ciągłej analizy aktualnych trendów panujących w wyszukiwarce, jednak w połączeniu z dobrą strategią pozwala generować bardzo duże zyski.

E-mail marketing

Jeden z najwcześniej wykształconych rodzajów marketingu internetowego, którego narzędziem komunikacji jest poczta elektroniczna. Przyjmuje formę newsletterów, dzienników elektronicznych czy reklam w wiadomościach e-mail. Używany jest najczęściej w celach informacyjnych i promocyjno-sprzedażowych. Pozwala na prezentowanie oferty, informowanie o nowościach, a także tworzenie wizerunku firmy. Co ważne, istnieje bardzo duża możliwość personalizacji komunikatów oraz podziału klientów na kilka grup, co wiążę się z wysłaniem wiadomości z precyzyjnie dobraną treścią. Do głównych zalet można zaliczyć: małe koszty, szybkość przekazu, prosty sposób mierzenia skuteczności reklamy (ilość wysłanych i otwartych wiadomości).

Content marketing

To nic innego jak treści – np. na naszej stronie internetowej lub profilu na Facebooku. Tworzenie wartościowych tekstów jest bardzo istotne, ponieważ sprzyja pozycjonowaniu, a jednocześnie pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku specjalisty. Strategia marketingu treści to m.in. pisanie atrakcyjnych opisów produktów czy przygotowywanie artykułów blogowych. Celem jest pozyskanie klientów za pomocą publikacji użytecznych i atrakcyjnych treści. Ten rodzaj marketingu internetowego opiera się na jednostronnym przekazie reklamowym, ukierunkowanym na budowanie trwałych i długoterminowych relacji pomiędzy odbiorcami a promującymi treści. Do najpopularniejszych form zaliczamy: poradniki, artykuły sponsorowane, ebooki, video i webinary. Oprócz popularyzacji marek zadaniem content marketingu jest również budowanie widoczności w Google. Do najczęściej używanych narzędzi należą: social media, newslettery, artykuły na stronie, ilustracje oraz wideo. Główne korzyści jakie nam daje nam ta forma promocji to: lepsza widoczność strony, większy ruch oraz zaufanie klienta do marki.

Google Ads

Forma marketingu w wyszukiwarkach, która pozwala na pojawianie się w wynikach wyszukiwania pod wybranymi przez nas frazami w miejscach oznaczonych jako płatna reklama internetowa. Samodzielnie ustalamy to, ile jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie w taką reklamę. Co ważne, nasz przekaz może pojawiać się nie tylko w wyszukiwarce, ale także w sieci reklamowej Google, czyli w wielu witrynach o różnorodnej tematyce. Prowadzenie takiej kampanii reklamowej oznacza całkowitą kontrolę nad kosztami, a cechuje ją wielość możliwości i bardzo szeroki zasięg działania.

Facebook + Facebook Ads

Posiadanie strony firmowej na Facebooku to standard. Dzięki niej możemy budować własną społeczność oraz szybko i skutecznie komunikować się z użytkownikami, promować naszą ofertę. Facebook Ads to zaawansowane reklamy na tym portalu. W tym przypadku istnieje możliwość targetowania w oparciu o wiele danych społeczno-demograficznych oraz wyświetlanie reklam w określonych dniach i godzinach, a koszt za kliknięcie jest stosunkowo niski. Facebook Ads udostępnia coraz więcej możliwości wyboru formatu reklam.

Inne formy marketingu internetowego:

  • Reklama banerowa – wykorzystywanie elementów graficznych, które przekierowują na stronę www konkretnego reklamodawcy. Zaletą jest duży zasięg tej formy reklamy internetowej, pozwala w atrakcyjny sposób pokazać produkt.
  • Marketing wirusowy – rozpowszechnianie przekazu reklamowego odbywa się przez samych użytkowników sieci. Przykłady to np. tworzenie opinii o danej firmie, przesyłanie linków do strony z ofertą, interesującego wpisu na blogu, inspirującego video.
  • Marketing partnerski – program partnerski polega na tworzeniu sieci afiliacyjnej osób, które polecają nasz produkt i otrzymują potem prowizję np. od zakupu. Partnerzy wykonują działania marketingowe za reklamodawcę.
  • Artykuły sponsorowane – publikowanie w popularnych serwisach tekstów, które edukują klientów i budują świadomość marki oraz oferty. Są to teksty omawiające zagadnienia z nawiązaniem do firmy, produktu lub usługi.
  • YouTube – video marketing – możliwe jest założenie własnego kanału i prezentowanie na nim interesujących treści lub wykupienie na YouTube reklam. Video marketing dotyczy również form takich jak: videoblogi, webinary, czy poradniki video. Treści w tych formach są bardzo angażujące i łatwiejsze w odbiorze, więc ten rodzaj marketingu charakteryzuje się dużą skutecznością.
  • Aukcje internetowe – związane są ze sprzedażą produktu za pośrednictwem platformy aukcyjnej np. Allegro, eBay czy Alibaba. Marki te są bardzo popularne, więc warto je wykorzystać nie tylko do sprzedaży produktu, ale też do zwrócenia uwagi użytkowników na swoją firmę. Dodatkowo istnieje możliwość przekierowania ruchu z aukcji bezpośrednio na firmową stronę i promowanie marki.
  • Instagram – tworzenie contentu graficznego (zdjęć), jak i krótkich materiałów wideo związanych z marką i ofertą – oraz oznaczanie ich odpowiednimi hashtagami. Content tego typu jest atrakcyjny dla użytkowników i często zostaje udostępniany w formie marketingu wirusowego.
  • RTB (Real-Time Bidding) – to aukcje, które dzieją się w czasie rzeczywistym i dotyczą zakupu powierzchni reklamowej. Od tego, która reklama wyświetli się użytkownikowi, decyduje wysokość zaproponowanej stawki. Zarówno zakup, jak i obsługa kampanii reklamowej zarządzana jest z poziomu interfejsu platformy. Mamy możliwość pozyskania klientów z interesującej nas grupy docelowej oraz promowania branż zakazanych w Google Ads.

 

Rozliczenia w marketingu internetowym

Stosując określone modele rozliczeń reklamy online, możemy zoptymalizować koszty związane z dystrybucją przekazu promocyjnego. Jednym z nich jest Pay Per Click (PPC) stosowany głównie w reklamach tekstowych. Obowiązuje między innymi w kampaniach Google Ads i polega na płaceniu ustalonej stawki tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w reklamę. Ponosimy koszt niezależnie od tego, czy po przejściu na stronę docelową, klient dokona zakupu czy opuści witrynę. Kolejnym popularnym sposobem rozliczeń jest PPA – Pay Per Action. Oznacza płacenie za konwersję, czyli pożądane działanie np. zapisanie się do newslettera. Podobnym modelem jest PPL – Pay Per Lead, który skupia się na konkretnej akcji, która ma za zadanie pozyskać klienta. Zazwyczaj jest to pozostawienie danych kontaktowych (adres e-mail, numer telefonu) w gotowym formularzu na stronie internetowej.

W serwisie YouTube oraz na innych portalach, gdzie pojawiają się materiały wideo, obowiązuje CPM – Cost Per Mile, czyli model rozliczeń, który zakłada płacenie wydawcy za tysiąc wyświetleń. Z tego rozwiązania chętnie korzystają marki, którym zależy na zwiększeniu rozpoznawalności niewielkim kosztem. W przypadku aplikacji mobilnych doskonale sprawdza się CPD – Cost Per Download, który pozwala w prosty sposób mierzyć efektywność działań marketingowych. Płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik pobierze określony plik.

Na uwagę zasługuje także model rozliczeń CPS – Cost Per Sale, który odnosi się bezpośrednio do sprzedaży. Reklamodawca ponosi koszy wyłącznie wtedy, gdy klient dokona transakcji. Jest to jednak rozwiązanie mniej popularne ze względu na dość wysokie stawki.

Kanały marketingu internetowego

Reklama w social mediach

Generowanie ruchu na stronie przy pomocy mediów społecznościowych, takich jak: Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin czy Twitter pomocne jest w tworzeniu długofalowej strategii. Jest to popularne rozwiązanie ze względu na darmowe założenie i prowadzenia konta, dzięki czemu można dotrzeć do wielu odbiorców. Istotną kwestią jest tutaj wybór portalu społecznościowego, na którym będzie najwięcej osób zainteresowanych naszym produktem lub usługą. Prowadząc profil w social mediach, trzeba być bardzo zaangażowanym, wchodzić w interakcje z użytkownikami – odpowiadać na pytania i komentarze.

Do ogólnych zalet zaliczyć można: bezpośredni kontakt z klientem, duży zasięg oraz szybkość rozprzestrzeniania informacji. Z drugiej strony nieumiejętne prowadzenia profilu może prowadzić nawet do „czarnego PR”, spowodowanym dużym szumem informacyjnym i brakiem kontroli nad przekazywanymi informacjami.

Marketing polecający

Dlaczego to cenny kanał marketingowy? Użytkownicy ufają opiniom swoich bliskich, znajomych i innych internautów. Rekomendacje, komentarze do produktów, dyskusje w mediach społecznościowych i recenzje online mają ogromny wpływ na ostateczne decyzje zakupowe. Aby zaangażować się w marketing polecający, warto prosić klientów o regularne dodawanie opinii na temat produktów lub usług.

Marketing mobilny

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj kanału marketingowego skupia się na promowaniu oferty na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Pozwala lepiej zrozumieć zachowania klientów i tworzyć bardziej spersonalizowane kampanie reklamowe. Umożliwia także śledzenie wyników działań i dostosowywanie ich do potrzeb odbiorców. Należy jednak pamiętać o dostarczaniu zwięzłych i trafnych wiadomości, wykorzystywaniu kodów QR czy regularnych powiadomieniach i przypomnieniach.

Influencer marketing

Influencer to osoba z dużą liczbą “followersów” na platformach społecznościowych. Jego opinie i rekomendacje mają duży wpływ na decyzje zakupowe odbiorców, a popularność i autorytet mogą przyczynić się do zwiększenia świadomości i zaufania obserwujących do danej marki. Firmy współpracują z influencerami, aby wypromować swoje produkty lub usługi poprzez publikowanie sponsorowanych postów lub prowadzenie konkursów. Warto jednak zwrócić uwagę na branże, w której działają, jakie są ich zasięgi i interakcje z użytkownikami.

Doświadczenia użytkownika na stronie

User Experience (UX) to termin, który obejmuje badania oraz projektowanie doświadczeń użytkownika. Analizuje emocje, odczucia, jakie towarzyszą odbiorcy podczas odwiedzania naszej strony internetowej. Rozumiany także jako stopień satysfakcji użytkownika. Wiedząc, jak ważne są wrażenia potencjalnego Klienta, witryny projektowane są w celu pobudzenia konkretnych odczuć i interakcji z odwiedzanym serwisem. UX design to sposób projektowania stron mających na celu stworzenie jak najtrafniejszego interfejsu pod grupę docelową dopasowaną do produktów czy usług w danej branży. UX związany jest z estetyką witryny, jej przejrzystością i czytelnością. Istotne są także logiczne komunikaty, intuicyjność oraz łatwość nawigacji po stronie.

Content marketing z UX odgrywa ważną rolę, te dwie rzeczy muszą iść w parze. Sama dobra organizacja strony nie wystarczy. Ważne jest także tworzenie wartościowych tekstów. Na doświadczenie użytkownika składa się kilka czynników. Nasze teksty powinny być przede wszystkim użyteczne, wiarygodne i łatwe do wyszukania. Oddziaływanie contentu to również odpowiednie zaprojektowanie treści oraz dostosowanie ich wyglądu do interfejsu strony. Zatem, aby zwiększyć satysfakcję użytkownika odwiedzającego naszą witrynę, należy zadbać o reguły UX i content marketingu, czyli przejrzystość, czytelność oraz wiarygodność tekstów.

Narzędzia usprawniające działania marketingowe

Prowadząc stronę internetową, potrzebne są narzędzia, które pozwolą nam na szybki pomiar i analizę działań marketingowych. Korzystając z nich dowiemy się między innymi, kto i kiedy odwiedza naszą stronę, poznamy różnicę przed i po kampanii lub pomiędzy dwoma typami kampanii. Dzięki tej analizie z uzyskanych danych możemy opracować strategię działania, wprowadzić zmiany i zwiększyć ruch na naszej stronie.

Przykładowe narzędzia:

  • Google Analytics – pokazuje dane dotyczące liczby odwiedzin oraz czasu jaki użytkownicy poświęcili na przeglądanie naszej strony.
  • YouTube Analytics – pozwala dowiedzieć się, jak nasze filmy pomagają nam w promocji – do kogo i gdzie docierają, jak długo została utrzymana uwaga odbiorcy.
  • Statystyki Facebook – dają możliwość pomiaru wielu zmiennych: polubienia, komentarze, udostępnienia, zasięg postów, skuteczność reklam oraz ogólną aktywność użytkowników.
  • Brand24 – narzędzie daje dostęp do opinii klientów na temat firmy, produktów oraz naszych konkurentów.
  • WebUpon – po wklejeniu linku do posta, otrzymujemy dokładne statystyki udostępnień, komentarzy i polubień.
  • Hootsuite – narzędzie daje możliwość zarządzania kilkoma profilami z jednego miejsca. Jedną z zalet jest możliwość zaplanowania publikacji tekstów w konkretnym czasie.

Optymalizacja treści w marketingu internetowym

Cykliczna praca nad tekstami to właśnie optymalizacja treści pod kątem SEO. Związana jest z analizą widoczności danego artykułu w porównaniu z innymi tekstami na ten sam temat. Bazuje na dopracowaniu paru elementów – rozbudowaniu treści o tekst i grafiki, nasyceniu słowami kluczowymi, wzmacnianiu linkowania wewnętrznego, poprawie struktury artykułu i wielu innych.
Do analizy stron internetowych przydadzą się specjalistyczne narzędzia. Wykorzystywane są głównie: Google Search Console, Surfer SEO i Ahrefs. Narzędzie Google Search Console udostępnia dane dotyczące częstotliwości danych artykułów oraz na jakie frazy kluczowe i jakie pozycje zajmują. Surfer SEO znacznie przyspiesza pracę nad tekstami, od razu analizuje wiele stron internetowych i daje podgląd jakie treści rankują.

 

Korzyści związane z marketingiem online

Wiemy, czym jest i jakie formy przybiera marketing internetowy. Znamy jego cechy charakterystyczne. Spróbujmy jednak podsumować i przedstawić główne korzyści, które sprawiają, że dobrze przemyślane i skuteczne kampanie reklamowe cieszą się rosnącą popularnością:

  • interaktywność i interdyscyplinarność,
  • interakcja z klientami,
  • docieranie do wielu klientów,
  • kreowanie stabilnego wizerunku marki,
  • personalizacja komunikatów,
  • dopasowywanie naszych działań do określonej grupy odbiorców,
  • automatyzacja działań,
  • szybkość wdrożenia kampanii reklamowych.

Marketing internetowy pozwala także na optymalizację kosztów, powiększenie zasięgu sprzedaży oraz docieranie do odbiorców przez całą dobę. Ułatwia również prowadzenie działań analitycznych, czyli pozyskiwanie szeregu informacji o użytkownikach i ich działaniach, np. przy pomocy narzędzia Google Analytics.

Prowadzenie kampanii reklamowej – wskazówki

Podczas prowadzenia kampanii reklamowej, przydatnych może się okazać kilka zasad, które ułatwiają wprowadzenie reklamy internetowej, która okaże się sukcesem.

  • Określamy cel – pierwsze co powinniśmy zrobić, to określić cel kampanii. Co ma być kluczowe przy tworzeniu reklamy internetowej – zachęcenie do zakupu czy budowanie świadomości marki?
  • Przygotowujemy strukturę kampanii – należy podzielić konto na kampanie i grupy reklam. Niektóre produkty lub usługi mogą być ze sobą powiązane i wtedy znajdują się w jednej grupie reklamowej. Do konkretnej grupy trzeba znaleźć słowa kluczowe o podobnym znaczeniu.
  • Wybieramy słowa kluczowe – im trafniej je sprecyzujemy, tym mamy większe szanse na sukces kampanii. Przy okazji warto stosować frazy wykluczające, aby uniknąć niedopasowanego kierowania.
  • Wyróżniamy się – wskazanie atutów oferty i zaznaczenie, czym się wyróżniamy na tle konkurencji, ułatwi nam zwrócenie uwagi potencjalnego użytkownika oraz wybranie naszej oferty.
  • Tworzymy różne warianty reklam – kilka wariantów pomoże ustalić, co najbardziej przyciąga klientów.
  • Dbamy o jakość i aktualizację – należy zadbać o wynik jakości, czyli o trafność naszych reklam i stron docelowych. Po wprowadzeniu aktualizacji na stronie należy sprawdzić, czy treść stron landing page zgadza się z treściami z reklamy internetowej.

Ile kosztuje marketing w Internecie?

Na ostateczny koszt związany z prowadzeniem działań marketingowych w Internecie wpływa wiele czynników, między innymi: optymalizacja strony www, branding, pozycjonowanie witryny, content marketign i copywriting, prowadzenie social media czy płatne reklamy Google Ads i Facebook Ads. Warto dokładnie przeanalizować swój budżet, cele i możliwości, aby inwestować tylko w najbardziej opłacalne kanały promocji. Ze względu na dużą ilość zmiennych, nie istnieje uniwersalny cennik reklamy internetowej. Ceny kształtują się już od kilkudziesięciu groszy za kliknięcie w reklamę w modelu CPC do kilku tysięcy złotych miesięcznie za usługę pozycjonowanie stron internetowych w wynikach organicznych.

Tworząc kampanię reklamową w Internecie, należy wziąć pod uwagę charakterystykę rynku oraz zachowania i preferencje grupy docelowej. Dzięki temu łatwiej będzie dostosować kosztorys i strategię promocyjną do indywidualnych potrzeb firmy oraz osiągnąć jak najlepsze wyniki przy optymalnym koszcie.

Marketing internetowy: podsumowanie

Skuteczna kampania reklamowa obejmuje więcej niż jeden kanał dotarcia do odbiorców, a jednocześnie dąży do tego, by pozostawać z nimi w nieustannym kontakcie. Koniec z przybijaniem oferty do wirtualnej tablicy i oczekiwaniem, że zainteresowane osoby same do niej podejdą i sprawdzą, co proponujemy. Strona internetowa to zaledwie jeden z elementów procesu. Aby pokazać się w sieci i zapewnić sobie powiększające się grono klientów trzeba… wyjść do ludzi i z nimi porozmawiać. Pokazać swoje zalety, zaprezentować siebie jako specjalistę, który profesjonalnie traktuje swoje zadanie i dba o odbiorców. Możliwości jest wiele.

Co w przyszłości? Dziś mówi się o rosnącym znaczeniu mobile marketingu, czyli dostosowywaniu treści do wielkości urządzeń mobilnych, jutro jednak trendem może być coś innego. Podstawą jest wiedza i reagowanie na zmieniającą się modę. Bądź tam, gdzie bywają Twoi klienci.

Źródło: Historia reklamy internetowej