ul. Wolsztyńska 5, 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

Co to jest marketing internetowy?


22-03-2017

Pozycjonowanie, e-mail marketing, content, blogosfera, reklamy Google AdWords, video marketing, profile społecznościowe, banery, pay per click… W pojęciach pojawiających się na stronach dotyczących e-biznesu bardzo łatwo się zgubić. Przeciętny użytkownik sieci, zagłębiając się w ten gąszcz wiedzy, może wpaść w czarną rozpacz i… zrezygnować z poszukiwań. Jak zrozumieć tak skomplikowane procesy, które działania wybrać, by wypromować swoją firmę i czy to na pewno opłacalne? Pisaliśmy już o tym, czym jest pozycjonowanie, wspominaliśmy o znaczeniu contentu oraz o podstawowych czynnościach, jakie należy wykonać, by dać się zauważyć klientom. Tym razem odczarujemy kolejny – bardzo duży – zakres działań związanych z promowaniem e-biznesów.

Marketing w Internecie – pozycjonowanie czy coś więcej?

Wszystkie wspomniane na początku tego wpisu pojęcia to małe cegiełki, które tworzą solidny mur marketingu online. Oznacza to, że marketing internetowy – znany także jako e-marketing oraz marketing interaktywny – to takie działania, które stanowią strategię wprowadzenia marki lub produktu na rynek, zaprezentowania ich w dobrym świetle oraz jak najszerszej promocji we wszystkich miejscach w Internecie, gdzie może pojawić się potencjalny odbiorca, a więc klient danej firmy. Jak widać, pozycjonowanie jest więc bardzo istotną częścią marketingu internetowego, jednak stanowi element większej całości.

Dlaczego zwiększanie widoczności marki lub produktu czy usługi w sieci jest tak istotne? Rosnąca popularność dobrze przygotowanych, funkcjonalnych stron internetowych różnych biznesów udowadnia, że dla wielu osób powód jest oczywisty. Pozostałym możemy powiedzieć tylko jedno – dzięki obecności w sieci możliwa jest lepsza komunikacja z rynkiem oraz otworzenie się na tych odbiorców, którzy być może bez Internetu nie zauważyliby naszej oferty. Inwestycja w marketing w sieci jest więc sposobem na to, by… więcej zarobić. Posiadanie profili społecznościowych, dobry pomysł na kampanie reklamowe czy pozycjonowanie przekładają się bowiem na ilość naszych klientów.

Marketing internetowy to:

  • strategia związana ze sprzedażą dóbr i usług,
  • promowanie oferty (produktu, usługi) i marki,
  • komunikacja marketingowa,
  • kreowanie wizerunku,
  • wywoływanie w odbiorcach pożądanych działań, które mają miejsce w Internecie.

Celem jest efektywna relacja na linii firma-klient oraz powiększenie dostępu do informacji o marce.

Na początku było… No właśnie – co?

To proste. Zanim pojawił się Internet i zanim właściciele różnych biznesów odkryli jego możliwości, prym wiódł tradycyjny marketing. Polegał na tworzeniu przemyślanej strategii, która opierała się na określeniu grupy docelowej i komunikacji z rynkiem, a której celem była promocja produktu i dotarcie do jak największej ilości osób zainteresowanych ofertą – a choć brzmi to dokładnie jak opis marketingu internetowego, gdy zagłębimy się w temat, pojawia się kilka znaczących różnic. Tradycyjny marketing opiera się na jednostronnym kontakcie z konsumentem, wiedza o nim jest stosunkowo wąska, a personalizacja – znacząco ograniczona. W porównaniu do marketingu internetowego marketing tradycyjny charakteryzuje ograniczony czas oraz zasięg działania, a jego elastyczność jest mała przy pośredniej kontroli.

Początkiem marketingu w sieci był rozwój Internetu i wprowadzenie do niego rozwiniętych kanałów komunikacji. Za ich sprawą możliwe stało się wdrożenie banerów oraz mailingu – form reklamy doskonale znanych już wcześniej. Sieć zalała fala spamu, a reklamy banerowe pojawiały się wszędzie – nie były jeszcze przystosowane do odbiorców, stanowiły prostą kopię uniwersalnych banerów spotykanych w innych kanałach komunikacji. Dziś trudno wyobrazić sobie taką sytuację. Skuteczne kampanie reklamowe charakteryzują się dużą interaktywnością oraz personalizacją, a marketing internetowy nie dotyczy jedynie e-commerce – oprócz sprzedaży online liczy się bowiem kreowanie wizerunku marki. Warto pamiętać o tym, że marketing w sieci nie oznacza końca marketingu tradycyjnego – banery czy materiały reklamowe w gazetach bądź telewizji spotykamy cały czas. Elementy marketingu tradycyjnego i internetowego często się przenikają, wspierając się nawzajem.

Cechy marketingu w sieci

Znamy już niektóre z elementów, które wyróżniają marketing online. Na co jednak musimy zwrócić uwagę lub jakie aspekty powinna traktować ze szczególną uwagą wynajęta przez nas agencja marketingowa, by prowadzenie kampanii marketingowych w sieci rzeczywiście było opłacalne i przekładało się na wzrost zainteresowania naszą ofertą?
Podstawą marketingu w sieci są relacje. To do ich tworzenia zmierzają wszystkie nasze działania i to one mają stanowić nasz prawdziwy sukces. Liczy się wykreowanie oraz utrwalenie więzi między marką a odbiorcą. Nie bez przyczyny wspomnieliśmy, że nazywany jest on marketingiem interaktywnym. To odpowiedź na zmieniające się potrzeby odbiorców, którzy przestają odczuwać satysfakcję na widok jednokierunkowej, zamkniętej komunikacji. Cenią sobie prawdziwy, żywy kontakt –wymianę komentarzy na Facebooku na miejsce kolejnego mailingu, ciekawe formy postów specjalistycznych zamiast sztywnego zachwalania produktu oraz dynamizm polegający na tym, że marka istnieje w wielu miejscach, wszędzie jest aktywna i można docierać do niej oraz do ciekawostek na jej temat ze wszystkich urządzeń. Zwiększamy tu rolę odbiorcy – nie jest biernym konsumentem informacji reklamowych, ale prawdziwą, realną osobą, która ma prawo do swoich opinii oraz potrzeb. I nie waha się ich komunikować.

Nic dziwnego, że marketing online tak duży nacisk kładzie na personalizację, a także interdyscyplinarność. Sukces możliwy jest dzięki korzystaniu z wielu możliwości, jakie daje sieć – i reagowaniu na zmieniające się trendy. W marketingu internetowym walczymy bowiem o skutki długotrwałe – za sprawą określenia grupy docelowej, wybierania w jej kontekście działań oraz systematycznego mierzenia efektów możemy modyfikować podejmowane aktywności i tym samym optymalnie korzystać ze wszystkich dostępnych opcji komunikacji i promocji.

Cechy marketingu tradycyjnego Cechy marketingu internetowego
  • kontakt jednostronny,
  • ograniczona wiedza o kliencie,
  • ograniczona personalizacja komunikatu,
  • ograniczone czas i zasięg działania,
  • stosunkowo duże koszty przy mało elastycznej i pośredniej kontroli.
  • interaktywność – wymiana informacji z klientem,
  • szeroka wiedza o kliencie możliwa dzięki analityce internetowej i badaniu jego zachowań,
  • precyzyjna personalizacja komunikatów,
  • nieograniczony czas i zasięg działania (przez całą dobę, na całym globie),
  • bardzo duża elastyczność oraz kontrola nad podejmowanymi działaniami,
  • maksymalna optymalizacja kosztów.

Rodzaje marketingu internetowego

Co możemy zrobić, by w pełni skorzystać z możliwości, jakie daje sieć? Zacznijmy od podstaw:

Pozycjonowanie

Celem jest pojawienie się strony internetowej jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Możliwe jest to dzięki szeregowi działań związanych z optymalizacją serwisu pod względem jego zawartości i parametrów technicznych, a także dzięki pozyskiwaniu dla niego wartościowych linków z zewnętrznych źródeł. Jest to proces bardzo złożony i długotrwały, który wymaga ciągłej analizy aktualnych trendów panujących w wyszukiwarce, jednak w połączeniu z dobrą strategią pozwala generować bardzo duże zyski.

E-mail marketing

Jeden z najwcześniej wykształconych rodzajów marketingu internetowego, którego narzędziem komunikacji jest poczta elektroniczna. Przyjmuje formę newsletterów, dzienników elektronicznych, reklam w wiadomościach e-mail. Pozwala na prezentowanie oferty, informowanie o nowościach, a także tworzenie wizerunku firmy. Co ważne, istnieje bardzo duża możliwość personalizacji komunikatów.

Content

To nic innego jak treści – np. na naszej stronie internetowej, profilu na Facebooku. Tworzenie wartościowych tekstów jest bardzo istotne, ponieważ sprzyja pozycjonowaniu, a jednocześnie pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku specjalisty. Strategia marketingu treści to m.in. pisanie atrakcyjnych opisów produktów czy przygotowywanie artykułów blogowych.

Google AdWords

Forma marketingu w wyszukiwarkach, która pozwala na pojawianie się w wynikach wyszukiwania pod wybranymi przez nas frazami w miejscach oznaczonych jako reklamy. Samodzielnie ustalamy to, ile jesteśmy w stanie zapłacić za jedno kliknięcie w taką reklamę. Co ważne, nasze reklamy mogą pojawiać się nie tylko w wyszukiwarce, ale także w sieci reklamowej Google, czyli wielu witrynach o różnorodnej tematyce. Prowadzenie takiej kampanii reklamowej oznacza całkowitą kontrolę nad kosztami, a cechuje ją wielość możliwości i bardzo szeroki zasięg działania.

Facebook + Facebook Ads

Posiadanie strony firmowej na Facebooku to standard. Dzięki niemu możemy budować własną społeczność oraz szybko i skutecznie komunikować się z użytkownikami, promować naszą ofertę. Facebook Ads to zaawansowane reklamy na tym portalu. W tym przypadku istnieje możliwość targetowania w oparciu o wiele danych społeczno-demograficznych oraz wyświetlanie reklam w określonych dniach i godzinach, a koszt za kliknięcie jest stosunkowo niski. Facebook Ads udostępnia coraz więcej możliwości wyboru formatu reklam.

Inne:

Rodzaj działań Na czym polega?
Reklama banerowa Wykorzystywanie elementów graficznych, które przekierowują na stronę www konkretnego reklamodawcy.
Marketing wirusowy Rozpowszechnianie przekazu reklamowego odbywa się przez samych użytkowników sieci. Przykłady to np. tworzenie opinii o danej firmie, przesyłanie linków do strony z ofertą, interesującego wpisu na blogu, inspirującego video.
Artykuły sponsorowane Publikowanie w popularnych serwisach tekstów, które edukują klientów i budują świadomość marki czy oferty.
YouTube Możliwe jest założenie własnego kanału i prezentowanie na nim interesujących treści lub wykupienie na YouTube reklam.
Instagram Tworzenie contentu graficznego (zdjęć), jak i krótkich materiałów wideo związanych z marką i ofertą – oraz oznaczanie ich odpowiednimi hashtagami. Content tego typu jest atrakcyjny dla użytkowników i często zostaje udostępniany w formie marketingu wirusowego.

Korzyści związane z marketingiem online

Wiemy, czym jest i jakie formy przybiera marketing online. Znamy jego cechy charakterystyczne. Spróbujmy jednak podsumować i przedstawić główne korzyści, które sprawiają, że dobrze przemyślane i skuteczne kampanie reklamowe cieszą się rosnącą popularnością:

  • interaktywność i interdyscyplinarność,
  • docieranie do wielu klientów,
  • kreowanie stabilnego wizerunku marki,
  • personalizacja komunikatów,
  • dopasowywanie naszych działań do określonej grupy odbiorców,
  • automatyzacja działań,
  • analityka internetowa – pozyskiwanie szeregu informacji o odbiorcach i ich działaniach, np. przy pomocy narzędzia Google Analytics,
  • maksymalna optymalizacja kosztów,
  • powiększenie zasięgu sprzedaży i docieranie do odbiorców przez całą dobę.

Prowadzenie kampanii reklamowej – na co zwrócić uwagę?

Marketing w sieci jest wymagający. Dlaczego? Skuteczna kampania reklamowa obejmuje więcej niż jeden kanał dotarcia do odbiorców, a jednocześnie dąży do tego, by pozostawać z nimi w nieustannym kontakcie. Koniec z przybijaniem oferty do wirtualnej tablicy i oczekiwaniem, że zainteresowane osoby same do niej podejdą i sprawdzą, co proponujemy. Strona internetowa to zaledwie jeden z elementów procesu. Aby pokazać się w sieci i zapewnić sobie powiększające się grono klientów trzeba… wyjść do ludzi i z nimi porozmawiać. Pokazać swoje zalety, zaprezentować siebie jako specjalistę, który profesjonalnie traktuje swoje zadanie i który dba o odbiorców. Możliwości jest wiele.

Co w przyszłości? Dziś mówi się o rosnącym znaczeniu mobile marketingu, czyli dostosowywaniu treści do wielkości urządzeń mobilnych, jutro jednak trendem może być coś innego. Podstawą jest wiedza i reagowanie na zmieniającą się modę. Bądź tam, gdzie bywają Twoi klienci.

Źródło: Historia reklamy internetowej
Co to jest marketing internetowy?
4.6 (92.5%) z 8 głosów


Zaufali nam: