Landing page, inaczej mówiąc strona docelowa, może być szansą na generowanie większej liczby zapytań ofertowych oraz pozyskiwanie potencjalnych klientów. Czym jest taka strona, co powinna zawierać i co dzięki niej można zyskać?

Jedną z metod pozyskiwania nowych klientów jest stworzenie landing page, czyli strony docelowej, zwanej również stroną lądowania (w dosłownym tłumaczeniu), micropage lub microsite. Strony tego typu, to narzędzia uważane za obowiązkowy element wielu kampanii marketingowych – nie tylko tych strice internetowych.

Po co tworzyć landing page?

Przy opracowywaniu koncepcji kampanii reklamowych, których celem może być wzrost sprzedaży bądź budowanie świadomości marki, zazwyczaj bierze się pod uwagę wszystkie dostępne narzędzia do promowania. Jednym z nich jest specjalnie utworzona mikrostrona lub podstrona, za pośrednictwem której firma, w zależności od możliwości i oczekiwań:

  • dystrybuuje materiały edukacyjne,
  • promuje organizowane przez siebie wydarzenia,
  • reklamuje sprzedawane produkty oraz świadczone usługi.

Landing page może stanowić źródło pozyskiwania danych kontaktowych do potencjalnych klientów oraz poznania ich preferencji zakupowych.

Zawartość strony docelowej

Strona docelowa może przemienić anonimowego użytkownika w potencjalnego klienta, od którego możemy pozyskać adres e-mail, numer telefonu bądź inne dane potrzebne do określenia grupy docelowej. Landing page może pomóc w uzyskaniu informacji dotyczących wieku, płci, wykształcenia, miejsca zamieszkania, dochodów, a nawet cech psychograficznych, obejmujących zachowanie i styl życia potencjalnych konsumentów.

“Strona lądowania” może mieć formę formularza zapisu, rejestracji, ankiety, aplikacji konkursowej, a także strony, na której użytkownik od razu może wykonać konkretne działanie lub zadać pytanie ofertowe. Dobrym przykładem może być landing page jednego z najpopularniejszych systemów rezerwacji noclegów – Booking.com.

booking jak umieścić obiekt

(źródło: google)

 

W wynikach wyszukiwania, na zapytanie “booking jak umieścić obiekt”, pojawiła się reklama przekierowująca do landing page z możliwością rejestracji obiektu.

chcę zarejestrować obiekt

(źródło: join.booking)

 

Powyższy przykład służy nie tylko zobrazowaniu strony docelowej z wyników sponsorowanych, ale także pomaga w analizie zawartości landing page. Podpowiem, które elementy warto wykorzystać przy tworzeniu takiej strony.

  1. Chwytliwe hasło

John Caples, nazywany ojcem rewolucji w reklamie, zaznaczył kiedyś, że jeśli używamy słabych nagłówków, to nie ma znaczenia, jak bardzo pracujemy nad dalszym tekstem, bo on i tak nie zostanie przeczytany. W myśl tego, że wielu użytkowników najpierw skanuje wzrokiem stronę, warto przyłożyć się do tworzenia nagłówków, które zainteresują potencjalnego klienta i faktycznie zachęcą go do zapoznania się z treścią. Dobry nagłówek powinien wzbudzać ciekawość, zawierać przydatne informacje i być wprowadzeniem do dalszej treści.

  1. Content

Po dobrym nagłówku czas na równie dobry content – tu pole do popisu mają osoby kreatywne: teksty, zdjęcia, filmy, infografiki – powinny być dopracowane w najmniejszym szczególe.

Umieszczony przy formularzu tekst w pierwszoosobowej narracji:

“Chcę zarejestrować obiekt”

jest z pewnością skuteczniejszy niż informacja typu:

“Rejestracja obiektu”

Można było pokusić się o bezpośredni komunikat wzywający do działania, na przykład: “Zarejestruj obiekt”, jednak pierwsza wersja wydaje się lepsza z tego względu, że wskazuje na potrzeby użytkownika i uświadamia mu, że znalazł się tutaj, ponieważ sam chce zarejestrować obiekt. Komunikat w trybie rozkazującym może być czasem odebrany negatywnie, a ten, wyrażający chęć użytkownika, to w mojej opinii strzał w dziesiątkę.

  1. Przedstawienie korzyści

Kontynuując tematykę ciekawych i angażujących treści, przy tworzeniu landing page warto zwrócić uwagę na posługiwanie się językiem korzyści.

landing page booking

(źródło: join.booking)

 

W tym zakresie dobrym rozwiązaniem jest także umieszczenie pozytywnych recenzji. Opinie o produktach, usługach i sklepach, zaraz po cenach, mają kluczowy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.

  1. Call to action – wezwanie do działania

Jednym z najważniejszych elementów na stronach docelowych jest wezwanie do działania (ang. call to action = CTA). Zadaniem CTA jest wskazanie użytkownikowi, co może zrobić dalej z uzyskaną informacją oraz zachęcenie go do podjęcia konkretnego działania. Na przykładzie Bookingu takim wezwaniem do działania jest przycisk z hasłem: “rozpocznij”, będący swego rodzaju drogowskazem.

Na stronie docelowej systemu rezerwacyjnego twórcy pokusili się o powtórne CTA:

system rezerwacyjny booking

(źródło: join.booking)

Na pierwszy rzut oka można by wskazać brak spójnej narracji z wcześniejszym “chcę zarejestrować obiekt”, a obecnym “zarejestruj się i zacznij przyjmować gości już dziś”, jednak myślę, że działanie to było w pełni zamierzone. Powyższy komunikat znajduje się na końcu strony internetowej i jest kolejnym wezwaniem do działania oraz przypomnieniem dla użytkownika, dlatego można było pozwolić sobie na tryb rozkazujący.

CTA może przyjąć różne formy. Ważne jest stosowanie się do kilku zasad, żeby przycisk wzywający do działania charakteryzowało:

  • odpowiednie umiejscowienie,
  • przedstawienie korzyści z kliknięcia w button,
  • odpowiednia kolorystyka i rozmiar (najlepiej przeprowadzać testy A/B),
  • przemyślana treść.

Wezwanie do działania to nie tylko uniwersalne “kliknij tutaj”, “zobacz więcej”, “zarejestruj się”. W zależności od tematyki, branży i charakteru landing page, CTA może być bardziej kreatywne, albo odnoszące się do konkretnego tematu:

“Odkryj”

“Dołącz do 58312 zadowolonych użytkowników”

“Załóż konto w 15 sekund”

“Tak, chcę odebrać rabat!”

“Prześlij CV” lub “Chcę złożyć CV”

landing page Aliexpress

(źródło: aliexpress.com)

Albo…“More To Love” – Jak zwykle Aliexpress robi to dobrze :)

  1. Coś za coś…

Choć nagłówek brzmi nieco kolokwialnie, to dawanie “czegoś za coś” na landing page to coraz popularniejsza procedura. Za rejestrację, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych czy innych informacji, potrzebnych z perspektywy kampanii marketingowej, można podarować użytkownikowi na przykład:

  • darmowy dostęp do webinaru,
  • e-booka,
  • gratisowy produkt,
  • zniżkę na zakupy lub skorzystanie z usługi,

Dlaczego warto wykorzystać landing page do pozyskiwania leadów?

Pozyskiwanie zapytań poprzez strony docelowe, ma szereg zalet, poniżej te najważniejsze:

  • W łatwy sposób rozszerzasz bazę danych potencjalnych klientów
  • Szczegółowo definiujesz grupę docelową
  • Podwyższasz skuteczność działań reklamowych
  • Oszczędzasz czas i pieniądze, ponieważ kierujesz reklamę do odbiorców zainteresowanych Twoją ofertą
  • Przyciągasz potencjalnych klientów i budujesz z nimi relacje poprzez spersonalizowane oferty

 Jak wypromować landing page?

Zanim użytkownik trafi na stronę docelową, warto, żeby w jakiś sposób się o niej dowiedział. Jest kilka sposobów na wypromowanie strony docelowej:

  1. Google Ads

W ramach systemu reklamowego Google Ads można zainwestować między innymi w reklamę w wyszukiwarce, w Gmailu, na stronach partnerskich czy na YouTubie. Po kliknięciu w link sponsorowany lub baner reklamowy, użytkownik zostaje przekierowany na landing page.

  1. Banery reklamowe

Google Ads to nie jedyny sposób na publikację banerów reklamowych na innych stronach internetowych. Warto podejmować współpracę z grupami wydawniczymi lub sieciami wydawniczymi.

  1. Mailing

Według badań Demand Metric z 2014 wynika, że e-mail stanowi najpopularniejszy kanał do generowania leadów. Skuteczność mailingów nadal jest bardzo wysoka, dlatego połączenie poczty elektronicznej z landing page może stanowić ciekawe rozwiązanie w kampanii reklamowej. Okazuje się, że przekierowanie użytkownika z newslettera na landing page, a nie na stronę główną, jest skuteczniejsze – na stronie docelowej zawiera się informacje i wzywa do działania w obrębie konkretnej kampanii reklamowej, podczas gdy na stronie głównej użytkownik znajduje informacje na temat całej oferty.

Przykład:

Wybrane przedsiębiorstwo, idąc za trendami czy obecnymi, ważnymi wydarzeniami na świecie, może mieć pomysł na promowanie konkretnego produktu. Przypomnijmy sobie RTM Ikei z maja 2018, kiedy książę Harry brał ślub z Meghan Markle.

 

landing page Ikea

(źródło: facebook.com/IKEA)

 

Na post na Facebooku zareagowało ponad 9,5 tysięcy użytkowników. Spodziewam się, że gdyby zastosować taką real-time marketingową akcję w mailingu, koniecznie z kreatywnym CTA i specjalnie stworzoną landing page, to konwersje byłyby naprawdę wysokie.

  1. Media społecznościowe

Pozostając w temacie mediów społecznościowych oraz inspirując się słowami Jaya Baera: „content jest ogniem, social media benzyną”, myślę, że profile na Facebooku, Instagramie, Twitterze i w innych wirtualnych mediach społecznościowych są świetną bazą dla promocji landing page.

  1. Pozycjonowanie

Optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO nie musi dotyczyć wyłącznie głównych witryn przedsiębiorstwa. Pozycjonowanie landing page to również dobry pomysł, szczególnie, jeśli strona docelowa obejmuje zagadnienia, takie jak rekrutacja w firmie czy konkurs o konkretnej tematyce.

Landing page może przynieść wiele korzyści, zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i użytkowników. Dobrze przygotowana strona www jest potężnym narzędziem marketingowym, która może stanowić ciekawe uzupełnienie również reklamy tradycyjnej.

 

 

Co to jest landing page?
5 (100%) z 4 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!