Jednym z nadrzędnych celów prowadzenia strony internetowej jest dostarczenie wartościowych treści, zaś sklepu internetowego – osiągnięcie jak najwyższego przychodu ze sprzedaży produktów. Jak sprawdzić, czy nasz serwis spełnia powyższe założenia? Z pomocą przychodzi konwersja. W poniższym artykule wyjaśniam, o czym mówi współczynnik konwersji i jak go obliczyć, a także w jaki sposób zwiększyć konwersję na stronie, a w szczególności w sklepie internetowym.

Konwersja – co to znaczy?

Konwersją nazywamy zmianę postaci lub przekształcenie czegoś z jednego stanu w drugi. Z kolei w marketingu internetowym i zagadnieniach e-commerce, konwersja jest określonym działaniem, które dokonuje użytkownik na stronie internetowej.

Przykłady celów konwersji

Znając już znaczenie słowa konwersja, możemy wyodrębnić jej cele. Poniżej przedstawiam kilka przykładów konwersji:

  • zapisanie się do newslettera lub subskrypcji – szczególnie pożądane w przypadku blogów czy serwisów dostarczających treści;
  • pozostawienie danych kontaktowych (adresu e-mail, numeru telefonu) – umożliwiają późniejszy kontakt z potencjalnym kupującym oraz przedstawienie mu oferty handlowej;
  • utworzenie konta na stronie, rejestracja – zwiększenie liczby użytkowników serwisu, z którymi można później prowadzić interakcję;
  • dokonanie zakupu – podstawowy cel sprzedażowy w e-commerce, generujący zwiększenie zysków sklepu – konwersja sprzedaży;
  • obejrzenie filmu znajdującego się na stronie – zwiększenie świadomości i wiedzy o marce lub twórcy, a także przyświecających im ideach;
  • przejście na konkretną podstronę witryny – np. stronę wyświetlającą potwierdzenie dokonania wpłaty co oznacza, że użytkownik dokonał zakupu, a jego płatność przebiegła pomyślnie;
  • wypełnienie ankiety, formularza – pozyskanie zbioru danych, który może być analizowany;
  • udostępnienie produktu lub artykułu w naszych mediach społecznościowych;
  • pobranie zdjęcia, pdfa, e-booka – np. darmowego rozdziału książki, zachęcającego użytkownika do zakupu pełnej wersji.

Jak badać konwersję?

Jednym z przydatnych narzędzi do badania konwersji w sklepie internetowym jest Google Analytics. Wyróżniamy w nim dwa rodzaje konwersji: makro – celu głównego (np. dokonanie zakupu) i mikro – pomniejsze cele, które w konsekwencji mogą prowadzić do spełnienia celu makro. Narzędzie to umożliwia mierzenie konwersji dla każdego z ustawionych celów.

Więcej o konwersji w Google Analytics dowiecie się z artykułu Łukasza.

Jak mierzyć konwersję? Co to jest współczynnik konwersji?

Wiemy już, czym jest konwersja, przejdźmy zatem do wyjaśnienia, w jaki sposób zmierzyć ją na stronie. Z pomocą przychodzi nam współczynnik konwersji (zwany również wskaźnikiem konwersji), który umożliwia zbadanie, ilu użytkowników naszej witryny rzeczywiście robi to, czego od nich oczekujemy – czyli spełnia cel konwersji.

Współczynnik konwersji jak obliczyć konwersję w sklepie internetowym?

Współczynnik konwersji celu wskazuje udział osób, które wykonały pożądaną przez nas czynność (akcję), względem wszystkich osób, odwiedzających naszą witrynę. Wielkość tę przedstawiamy w procentach i wyraża ona efektywność naszego serwisu. Oczywiście, im wyższy wskaźnik konwersji, tym lepiej.

jak obliczyć współczynnik konwersji

Dla zobrazowania powyższego wzoru, wyobraźmy sobie następującą sytuację: prowadzimy sklep internetowy o miesięcznym ruchu w granicy 3000 unikalnych użytkowników oraz mamy ustawiony cel konwersji na dokonanie zakupu. Jeśli współczynnik konwersji tego celu jest równy 1,2% (konwersja sprzedaży wynosi 1,2%) oznacza to, że 1,2% osób z 3000 zrealizowało cel konwersji (czyli 36 osób dokonało u nas zakupów).

Warto pamiętać, że witryna może jednocześnie mieć ustawionych kilka celów konwersji. Obok dokonania zakupu, równie ważne dla nas może być założenie konta czy zapisanie się do newslettera, a każdy z tych celów może mieć inny współczynnik konwersji.

 

Optymalizacja współczynnika konwersji

Nie jesteś zadowolony ze współczynnika konwersji, osiąganego przez Twój serwis? Nic straconego – poniżej przedstawiamy kilka sposobów na zwiększenie konwersji w sklepie i na stronie internetowej:

  • Sprawdź, czy strona działa prawidłowo. Prześledź proces rejestracji czy składania zamówienia, aby wychwycić ewentualne błędy i znaleźć problemowe miejsca. Wykonaj zamówienie testowe, wypełnij formularz i skontroluj, czy jego wysłanie jest możliwe.
  • Upewnij się, że prowadząc daną kampanię reklamową, docierasz do odpowiedniej grupy docelowej. Reklamując swoje usługi premium jako „tanie” lub „najtańsze w mieście X”, możesz przyciągnąć grupę odbiorców, która niekoniecznie będzie zainteresowana skorzystaniem z nich, ponieważ okażą się dla nich za drogie.
  • Zwróć uwagę na użyteczność swojej strony internetowej. Czy jest ona czytelna i intuicyjna, a użytkownik bez problemu odnajdzie interesujące go treści? Zawiła nawigacja, za mało lub za bardzo rozbudowane menu, czy stosowanie wielu krojów i kolorów czcionek wprowadza chaos, który może odstraszyć Internautę z naszej witryny.
  • Przyspiesz wczytywanie strony – zniecierpliwiony użytkownik opuści nie w pełni załadowaną stronę, nie dokonując na niej konwersji.
  • Zainstaluj certyfikat SSL – wyświetlanie strony internetowej poprzez szyfrowany protokół informuje użytkownika o bezpiecznym połączeniu z naszą stroną. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie klient podczas składania zamówienia przekazuje swoje dane teleadresowe. Brak takiego zabezpieczenia wystawia dane na niebezpieczeństwo ich przejęcia przez niepowołane osoby.

 

certyfikat SSL Grupa TENSE

Źródło: grupa-tense.pl

 

  • Rozważ stosowanie strategii cross-selling i up-selling w swoim sklepie internetowym:
    • Cross-selling to inaczej sprzedaż krzyżowa, która polega na proponowaniu użytkownikowi produktów lub usług dodatkowych do tych, które już zakupił. Towary te mają na celu uzupełnienie produktu podstawowego, nie jego zastąpienie (ponieważ dotychczasowe zakupy są już sfinalizowane) – np. kupno torby po zakupie laptopa.
    • Up-selling natomiast polega na przedstawieniu klientowi produktów o lepszej konfiguracji, jakości i tym samym – wyższej cenie, w stosunku do wybranego. Ta technika jest stosowana podczas składania, a przed opłaceniem zamówienia i może wpłynąć na zwiększenie wartości transakcji, jeśli klient zdecyduje się na produkt o lepszych parametrach.
  • Zachęć odwiedzających do zapisania się do newslettera, wypełnienia ankiety czy formularza poprzez możliwość otrzymania poradników czy e-booków w postaci plików do pobrania, wysłanych na maila.
newsletter jako konwersja

Źródło: finansowyninja.pl

 

  • Stosuj kody rabatowe, promocje typu “3 za 2”, “kup 3 produkty, najtańszy za 1 grosz”, zachęcających do zakupu i dołożenia kolejnych produktów do koszyka.
  • Przedstaw dodatkowe możliwości, które otrzymają użytkownicy po rejestracji konta – udział w programie punktowym, opcja bezpłatnego zwrotu produktów.
rejestracja konta jako konwersja

Źródło: materiały marki H&M

 

  • Zadbaj o ciekawe i jak najdokładniejsze, ale przede wszystkim – wiarygodne opisy produktów.
  • Pamiętaj o wysokiej jakości zdjęciach, które przedstawiają oferowany produkt z każdej strony.
  • Jeśli oferujesz unikalne produkty, niedostępne na popularnych serwisach aukcyjnych czy w agregatorach, pomyśl o umieszczeniu na stronie filmiku, prezentującego Twój produkt. Potencjalny klient będzie mógł obejrzeć go z każdej strony, a także sprawdzić, jak działa.
  • Rozważ wprowadzenie bezpłatnej wysyłki towarów po przekroczeniu danego progu cenowego – wysokie koszty transportu często zniechęcają użytkownika do finalizacji zakupu i powodują porzucenie koszyka.

Podsumowanie

Konwersja jest istotną miarą, badającą efektywność naszej strony internetowej. W zależności od obranych celów, współczynniki konwersji mogą różnić się od siebie. Warto zadbać o ich optymalizację, ponieważ nawet niewielkie zmiany mogą przyczynić się do znaczącego wzrostu zarobków.

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!