Głośniki, telefony, zegarki – przed rewolucją cyfrową spełniały podstawowe zadanie – odtwarzały muzykę, umożliwiały rozmowy czy wskazywały godzinę. Teraz nastał czas inteligentnych głośników, smartfonów i smartwatchy. Od kiedy w „tradycyjnych” przedmiotach codziennego użytku zagościł Internet Rzeczy, stały się one prawdziwymi kombajnami wielofunkcyjnymi. W jaki sposób nadążyć za tą technologią z działaniami marketingowymi i SEO?

Czym jest Internet Rzeczy?

Internet Rzeczy, także znany jako IoT (ang. Internet of Things), jest jednym z głównych czynników technologicznych, które prowadzą do kolejnej rewolucji cyfrowej. Korzystamy z niego za każdym razem, gdy zadajemy pytanie inteligentnemu głośnikowi czy wirtualnemu asystentowi w smartfonie.

Przez Internet Rzeczy rozumiemy przedmioty codziennego użytku, które dzięki podłączeniu do internetu, np. za sprawą domowej sieci Wi-Fi, zyskały nowe funkcjonalności. Dzisiaj nikogo już nie dziwi włączanie ekspresu do kawy telefonem czy zmiana temperatury pieczenia za pomocą aplikacji. Za chwilę lodówka sama będzie zamawiała zakupy do domu i to, co kiedyś wydawało się wyjęte rodem z książek science fiction, stanie się naszą codziennością.

Co oznacza Internet Rzeczy dla SEO?

Internet Rzeczy jest jedną z przełomowych technologii, które rzucają wyzwanie marketingowcom z całego świata.

Dzięki podłączeniu do Internetu coraz większej liczby urządzeń codziennego użytku, nie jesteśmy już tak uzależnieni od komputera w zdobywaniu informacji, jak dawniej. Tablety, smartfony lub inteligentne głośniki zostały wyposażone w wirtualnych asystentów i dają nam możliwość wyszukiwania głosowego. Oznacza to, że coraz więcej osób, zamiast wpisywać do wyszukiwarki pytanie, po prostu zada je na głos urządzeniu, które wykorzystując funkcję asystenta, szybko zaspokoi ich ciekawość. Trudno się temu dziwić – krótszy czas uzyskania odpowiedzi i brak konieczności przeglądania kolejnych wyników – to ewidentne plusy dla użytkownika. Użytkownika, który będzie mógł jednocześnie wykonywać więcej niż jedną czynność, na przykład gotować i wyszukiwać ciekawe filmy na wieczór.

W wyszukiwaniu głosowym najbardziej przyciągającym aspektem jest uzyskanie szybkiej odpowiedzi na zadane przez siebie pytanie. Najczęściej doceniany jest brak konieczności skupiania się na samym wyszukiwaniu i przeglądania kolejnych wyników, w celu znalezienia satysfakcjonującej odpowiedzi.

Ten trend może jednak martwić właścicieli stron internetowych, bowiem wraz z rosnącą liczbą wyszukiwań głosowych, maleje liczba użytkowników realnie odwiedzających strony. Wynika to z faktu, iż większość informacji jest dostępna bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Tym samym użytkownicy, po zaspokojeniu swojej podstawowej wiedzy, mogą nie chcieć przeglądać stron lub innych wyników wyszukiwania.

Nadzieja w Featured Snippets?

Optymalizacja strony pod kątem obecności w Featured Snippets stanie się jednym z ważniejszych elementów w ramach prowadzonych działań SEO.

Featured Snippets to wyróżnione w wyszukiwarce fragmenty treści zaciągnięte ze stron internetowych, które stanowią zwięzłą odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie. Używając wyszukiwania głosowego, informacje są czytane przez asystenta, a użytkownik nie musi odwiedzać kolejnych stron w poszukiwania odpowiedzi.

Jeśli jednak ktoś zechce zdobyć bardziej szczegółowe informacje, prawdopodobnie  zdecyduje się odwiedzić tę stronę, której fragment zawartości poznał już wcześniej. Oczywiście nie oznacza to, że przestaniemy nagle surfować po Internecie, jak miało to miejsce dotychczas. Jeśli wynik znajdujący się w Featured Snippets nie spełni naszych oczekiwań, dalsze poszukiwanie odpowiedzi będzie odbywać się „tradycyjną” metodą – wśród organicznych wyników wyszukiwania. Warto jednak walczyć o znalezienie się w polecanych fragmentach i tym samym wykorzystać w pełni potencjał drzemiący w wyszukiwaniu głosowym, z którego korzysta coraz więcej osób.

Optymalizacja strony pod kątem zapytań głosowych

Aby zwiększyć szansę, że potencjalny użytkownik – w celu wyczerpania tematu – zechce odwiedzić naszą stronę, ważne jest zoptymalizowanie jej treści pod kątem wyświetlania w Featured Snippets. Efekt ten uzyskamy poprzez tworzenie treści, w której będziemy udzielać odpowiedzi na pytania: jak, gdzie, co, kto – tak najczęściej brzmią zapytania wyszukiwane głosowo. Odpowiedź na postawione wcześniej pytania najlepiej zawrzeć w 2-3 zdaniach pierwszego akapitu. Należy przy tym pamiętać, aby nie budować skomplikowanych i wielokrotnie złożonych zdań.

Aby dostosować treści strony pod kątem Featured Snippets oraz wyszukiwania głosowego, należy najpierw dowiedzieć się, jakie pytania mogą zadawać nasi potencjalni klienci. Dobrym źródłem takich informacji jest jedna z najbardziej przydatnych funkcji, jakie oferuje nam Google Ads, a dokładniej Keyword Planner. Tam dowiemy się, jakie pytania zadają użytkownicy, w jaki sposób je formułują i jak często są zadawane.

Istnieją także strony internetowe, takie jak:

które oferują darmowy raport pytań związanych z konkretnym słowem kluczowym, które jest zadawane przez konsumentów w sieci. Im bardziej konkretne pytania wybierzemy, tym łatwiej będzie nam wyróżnić odpowiedź.

O co jeszcze zadbać w kontekście voice search?

 Profil w Google Moja Firma

Warto podkreślić znaczenie odpowiednio zoptymalizowanej wizytówki w usłudze Google Moja Firma. W ramach wyszukiwania głosowego spora część zapytań czy poleceń, może dotyczyć prośby o nawiązanie kontaktu z daną firmą w celu umówienia się na skorzystanie z usługi czy zamówienia stolika w restauracji. Dlatego należy upewnić się, że uzupełniliśmy wszystkie pola dotyczące informacji o naszej firmie.

Wdrożenie danych strukturalnych

Google niejednokrotnie podkreślało, że wdrożenie danych strukturalnych w witrynie pomaga robotom lepiej zrozumieć jej tematykę i opublikowaną na niej treść. W kontekście wyszukiwania głosowego implementacja danych strukturalnych ma zatem niemałe znaczenie pod kątem zakwalifikowania domen do Featured Snippets. W szczególności w branży gastronomicznej, gdzie dla zapytania o przepis na daną potrawę, niemalże zawsze dostępny jest tego typu wynik.

Prezentacja jasnych i zrozumiałych treści na stronie

Jedną z najważniejszych zasad, o których często zapominamy, to prezentowanie na swojej stronie czytelnych i nieskomplikowanych treści. Należy pamiętać, że każdy tekst powinien być możliwy do swobodnego przyswojenia i zrozumienia przez osoby na każdym poziomie wiedzy. Nawet, a właściwie przede wszystkim, przez tych, którzy mają znikome pojęcie o danym zagadnieniu czy branży. Ważne jest również estetyczne prezentowanie treści i zadbanie o:

  • stosowanie śródtytułów,
  • pisanie stosunkowo krótkich zdań,
  • stosowanie punktorów i numeratorów,
  • dodawanie nagłówków,
  • uzupełnianie treści o elementy graficzne, w tym infografiki.

Kolejne wyzwanie, czyli to co każdy SEO-wiec lubi najbardziej

Bez wątpienia marketingowcy będą musieli zmierzyć się jeszcze z wieloma nowymi wyzwaniami, które rzuca im Internet (tym razem Internet Rzeczy). Po raz kolejny konieczne będzie wprowadzenie modyfikacji do przyjętej strategii SEO i dostosowanie jej do wymagań współczesnych użytkowników Internetu. Pozycjonowanie stron mocno ewoluuje i chcąc być naprawdę skutecznym, trzeba zwracać uwagę na coraz większą liczbę zmiennych. Myślę jednak, że każdy SEO-wiec zdążył już przyzwyczaić się do regularnych zmian w Google, a większość z nich wybrała tę branżę właśnie ze względu na jej nieprzewidywalność i dynamikę.

 

Artykuł powstał we współpracy z Agnieszką Nowak, Media Content Manager firmy Fonvirtual. Fonvirtual dostarcza firmom i przedsiębiorcom rozwiązania telekomunikacyjne, tj. numery wirtualne, call center, czy centrale telefoniczne. Agnieszka interesuje się marketingiem internetowym, nowymi technologiami i biznesem międzynarodowym.

Co to jest Internet Rzeczy i dlaczego stanowi wyzwanie w SEO?
5 (100%) z 5 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!