Wróć do listy wpisów
Google Ads PPC Różne
Agencja SEO i SEM > Blog > Co to jest CPC – wyjaśniamy najważniejsze skróty modeli rozliczeń w Google Ads

Co to jest CPC – wyjaśniamy najważniejsze skróty modeli rozliczeń w Google Ads

Co to jest CPC – wyjaśniamy najważniejsze skróty modeli rozliczeń w Google Ads

Agencje SEO i SEM podają różne formy rozliczeń w kampaniach Google Ads. CPC, CPM, CPA, CPL, CPI… Od pojawiających się skrótów przedsiębiorcom spoza branży może nieco zawrócić się w głowie. Interesuje Cię reklama w internecie, ale nie wiesz, o co w tym wszystkim chodzi? Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy kompleksowe kompendium, w którym rozszyfrowujemy najczęściej pojawiające się skróty. Poznaj modele rozliczeń kampanii Google Ads i wspólnie z nami dobierz formę, która będzie najkorzystniejsza dla Twojego biznesu!

Różne modele rozliczeń kampanii

Decydując się na skorzystanie z kampanii PPC rozliczasz się na kilka sposobów – za każde pojedyncze kliknięcie (CPC), 1000 wyświetleń czy konkretne działania podjęte przez użytkownika.

Historia różnych modeli płatności za marketing efektywnościowy sięga lat 90. XX wieku. Od tego czasu reklama w internecie bardzo się rozwinęła. Pojawiły się kampanie w wyszukiwarce Google, na Facebooku, YouTube, a wraz z nimi wdrożono liczne modele wyceny. Dzięki temu firmy o różnych budżetach mają szansę na korzystną promocję swoich ofert w sieci.

CPC (cost per click)

Model CPC należy do najpopularniejszych form rozliczeń. Funkcjonuje także jako reklama PPC (pay per click) i bardzo często wybiera się ją właśnie w Google Ads.

W tym modelu klient rozliczany jest za liczbę kliknięć. Można tutaj uniknąć opłaty za każde wyświetlenie, dlatego rozwiązanie to świetnie sprawdzi się do testowania nowych projektów. Gdy klikalność będzie niska, można spróbować zmienić hasło czy grafikę, które mają szansę lepiej zwrócić uwagę odbiorców.

Modyfikacją CPC jest uCPC (unique cost per click) – w modelu tym zapłacisz jedynie za unikalne kliknięcia w reklamę (wyłącznie jedna opłata za kliknięcie z danego źródła).Warto zaznaczyć, że ten model rozliczeń najczęściej występuje w ramach programów partnerskich.

Ulepszone CPC (eCPC)

W Grupie TENSE przygotowaliśmy ofertę na ulepszone eCPC (https://www.grupatense.pl/blog/seo-w-modelu-ecpc-podejmuj-decyzje-na-podstawie-danych), czyli enhanced cost per click. Nasz Doradca Klienta opracuje ją indywidualnie do potrzeb konkretnego reklamowcy (m.in. na podstawie liczby sesji organicznych miesięcznie, współczynnika konwersji, średniej wartości koszyka).

Model eCPC pozwoli Ci dopasować stawkę na kampanie na podstawie lokalizacji użytkowników, danych demograficznych i szeregu innych szczegółowych informacji odnoszących się do konkretnych grup docelowych. Twoje decyzje dotyczące reklamy w internecie będą jeszcze bardziej precyzyjne, a jej efekty skuteczniejsze.

eCPC idealnie sprawdzi się dla dużych portali (np. agregatorów ofert) czy sklepów internetowych z rozbudowanym asortymentem.

CPM (cost per mille)

Kolejnym popularnym modelem rozliczeń jest CPM.

Reklamodawca płaci za każde 1000 wyświetleń, a liczba kliknięć nie jest w ogóle brana pod uwagę. Po model ten sięgnij, gdy jesteś pewien, że Twoje przekazy są bardzo dobrze przygotowane. Reklama pozwoli Ci wtedy zyskać większe zasięgi i wypromować markę wśród nowych użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.

Drobną modyfikacją jest vCPM (viewable cost per mile), która pozwoli Ci jeszcze lepiej wykorzystać zaplanowany budżet. Płatność zostanie naliczona, gdy Twoja reklama była widoczna na ekranie urządzenia odbiorcy co najmniej przez 1 s i w minimum 50%.

CPA (cost per action)

Innym sposobem płatności za kampanie PPC jest CPA, czyli cost per action. O co chodzi w tym systemie rozliczeń?

Zapłacisz tylko wtedy, gdy odbiorca wykona konkretną czynność (dokona zakupu, zapisze się do newslettera czy pobierze e-booka). Model ten jest ściśle powiązany z konwersją, dlatego bardzo cenią go firmy zajmujące się marketingiem afiliacyjnym oraz niektóre sklepy internetowe.

Gdy internauta nie podejmie konkretnego działania, nie zapłacisz za reklamę. Zwróć jednak uwagę, że w wielu branżach CPA niestety nie za dobrze się sprawdzi. Finanse, ubezpieczenia czy usługi specjalne mają bowiem wysoką barierę zakupu i tutaj trudno wymagać, aby kampania przyniosła natychmiastowy efekt np. w postaci podpisania umowy kredytowej czy wykupienia drogiej polisy.

CPL (cost per lead)

CPL to jedna z pochodnych rozliczeń typu CPA. Reklama w internecie opłacana na tej zasadzie pozwoli Ci uniknąć ponoszenia kosztów za przypadkowe wyświetlenia czy kliknięcia. Zapłacisz jedynie wtedy, gdy odbiorca poda dane osobowe lub wypełni zamieszczony formularz. Najczęściej cena leadu uzależniona jest od liczby informacji, które dostarczy użytkownik.

CPL polecamy m.in. właścicielom blogów czy firmom, którym zależy na zbudowaniu dużej bazy kontaktów (newslettera). Często stosują go banki, firmy pożyczkowe, agencje ubezpieczeniowe, biura turystyczne.

CPI (cost per install)

CPI to model rozliczeń stworzony specjalnie do promocji aplikacji mobilnych. Ich twórcy przygotowują przekazy reklamowe, których celem jest zachęcenie użytkowników do instalacji.

Klient poniesie koszty wyłącznie wtedy, gdy aplikacja rzeczywiście zostanie zainstalowana na smartfonie. Ceny leadów najczęściej są uzależnione od formy reklamy (np. banery) oraz systemu urządzeń (Android, iOS).

Innym wariantem CPI jest CPD (cost per download), która doskonale sprawdzi się dla oprogramowania i innych produktów cyfrowych. Tutaj zapłacisz wyłącznie za ich pobranie.

CPS (cost per sale)

Rozliczenia typu CPS to świetny wybór dla każdego sklepu online, ponieważ reklama internetowa jest opłacana w momencie, gdy użytkownik dokonuje zakupu.

Płatność w tym modelu jest uzależniona bezpośrednio od efektu przekazu, a na podstawie stawek przedsiębiorca może oszacować cenę swoich produktów w taki sposób, aby kampania PPC rzeczywiście była korzystna i przynosiła znaczne profity, które przewyższą wysokie nakłady.

Specyficznym wariantem CPS jest model CPO, czyli cost per order. Tutaj poniesiesz koszt każdego złożonego zamówienia (nie ma znaczenia, czy nabywca je opłaci). Platformy mogą naliczać stałe kwoty za koszyk (bez brania pod uwagę jego ogólnej wartości) lub jako procent od wartości zamówienia.

CPV (cost per view)

W modelu CPV płacisz za obejrzenie spotu reklamowego (nagrania video) lub jego fragmentu. Taka forma rozliczeń najczęściej stosowana jest w serwisie YouTube i na Facebooku.

W zależności od szczegółów umowy, koszt może zostać naliczony wyłącznie za samo wyświetlenie filmu lub podjęcie konkretnego działania (np. kliknięcie linku, który stanowi nakładkę na nagraniu). Wydawca zwykle dostarcza klientowi bardziej szczegółowe informacje o zachowaniu odbiorców – np. o czasie wyświetlania reklamy w internecie czy kliknięciach przycisku „pomiń”.

Kiedy warto wykorzystać model CPV? Przede wszystkim wtedy, gdy kampanie mają na celu promocję wizerunku marki i zbudowanie jej świadomości w szerokim kręgu odbiorców.

Czasami skrót CPV odnoszony jest do modelu typu cost per visitor. Tutaj za swój przekaz zapłacisz tylko wtedy, gdy odbiorca prosto z kreacji przejdzie na Twoją stronę internetową (np. bloga czy witrynę firmową).

Model rozliczenia FF (flat fee)

Model FF obejmuje z góry określoną opłatę – bez względu na efekty, które przyniesie konkretna reklama PPC. Wydawca nie bierze pod uwagę liczby wyświetleń czy kliknięć.

Wybierasz czas trwania kampanii (np. tydzień lub miesiąc) i płacisz stałą kwotę. System ten niesie za sobą ryzyko przepłacenia, ale dobrze sprawdzi się dla dużych korporacji, którym zależy na stałych kosztach wkomponowanych w zaplanowany budżet.

Z kampanii typu flat fee często korzystają znane portale informacyjne i rozrywkowe, które decydują się na długofalową promocję swoich stron.

Hybrydowe modele rozliczeń reklamy internetowej

Współczesna reklama w internecie cały czas się rozwija, a konkurencyjny rynek wymusza na firmach usługowych i handlowych, sklepach online, wydawcach portali oraz właścicielach blogów dużą elastyczność. Warto wypróbowywać różne modele rozliczeń, ponieważ tylko wtedy można dokładnie ocenić, które rozwiązania rzeczywiście przełożyły się na największe korzyści (zasięgowe, wizerunkowe, sprzedażowe).

Poszczególne systemy mogą zostać ze sobą połączone – określa się je kampaniami hybrydowymi. Często wybierane jest zintegrowanie modelu CMP (koszt za wyświetlenia) z CPC lub CPA (bazujące na skuteczności). Stała opłata (model FF) może zostać zestawiona z innymi formami rozliczeń.

W ten sposób precyzyjnie zaplanujesz budżet. Kampanie hybrydowe stanowią dobrą metodę na analizę różnych wskaźników i dopasowywanie reklam, które będą jeszcze bardziej skuteczne, a jednocześnie niedrogie.

Wybierz idealny model zakupu reklamy w internecie wspólnie z nami!

Poznałeś już najpopularniejsze modele rozliczeń kampanii internetowych, ich zalety i wady oraz sposoby naliczania opłat dla reklamodawców. Teraz dokładnie zaplanuj swoje działania oraz budżet, który posiadasz, oceń jakość przygotowanych przekazów i dopasuj najlepszy system dla swojej firmy.

Nie wiesz, jak zaplanować idealną strategię? Reklama PPC stanowi jedną z naszych specjalności. Zaufaj naszym specjalistom – wspólnie zoptymalizujemy koszty i osiągniemy korzyści dla Twojego biznesu!

Chcesz reklamować się w internecie?