Adres URL to jeden z najważniejszych elementów związanych z indeksowaniem stron internetowych w Google’u. To właśnie on dzieli witryny na poszczególne sekcje, które później odwiedzają użytkownicy i roboty wyszukiwarki. Odpowiednia budowa oraz struktura adresów URL pozwala więc uniknąć wielu błędów powiązanych z obecnością strony w Google’u. Dlaczego warto sprawdzić adresy URL, a następnie wdrożyć ich optymalizację? O tym już za chwilę!

Co to znaczy URL?

Na początek trochę teorii.

URL (z języka angielskiego Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania zasobów, który jest stosowany w internecie i w sieciach lokalnych. Najczęściej kojarzy się go z adresami stron www – po wpisaniu adresu pokazuje użytkownikowi zasób, np. część witryny internetowej lub możliwość przejścia do konkretnej aplikacji.

URL składa się z:

  • rodzaju zasobu,
  • dwukropka,
  • i części zależnej od rodzaju zasobu – zawsze zaczynającej się od znaku „/”.

Wygląda następująco:

<rodzaj zasobu>:<część zależna od zasobu>

Najpopularniejsze rodzaje zasobów to:

  • http – usługa stron internetowych www,
  • https – usługa zabezpieczonych stron www,
  • ftp – usługa FTP,
  • mailto – usługa poczty elektronicznej.

Jak mogłeś zauważyć, przeglądarki internetowe obecnie nie wymagają podania rodzaju zasobu http:// lub https://, aby otworzyć konkretną witrynę. Sprawdzają automatycznie, czy jest podany rodzaj, a w przypadku jego braku – samodzielnie dodają http://. Ułatwia to dotarcie do pożądanego zasobu bez zbędnego zapamiętywania przedrostka.

Elementy adresu URL

Adres URL może składać się z wielu elementów. Jednak najczęściej spotykasz te, które są złożone z trzech części:

  • protokołu (np. http:// lub https://),
  • hosta/adresu serwera (www.grupa-tense.pl),
  • ścieżki zasobu (/kontakt/).

Rezultat to: https://www.grupa-tense.pl/kontakt/.

Elementy adresu URL

 

Źródło: grupa-tense.pl

Istnieją również dłuższe adresy URL, ale są one stosowane znacznie rzadziej. Należy ich unikać, bo są nieprzyjazne dla użytkowników.

Składają się one np. z:

  • protokołu (np. http:// lub https://),
  • loginu (np. dawid),
  • hasła (np. tense),
  • hosta (np. www.przyklad.org),
  • portu (np. 80),
  • ścieżki zasobu (/test),
  • ścieżki wyszukiwania/parametru (?lang=pl).

Daje to taki wynik: http://dawid:[email protected]:80/test?lang=pl

Dla porównania – oto przykłady przyjaznych adresów URL:

  • http://grupatense.pl – otwiera niezabezpieczoną stronę internetową pl, która zostanie przekierowana na bezpieczną wersję https,
  • https://grupa-tense.pl/ – wczytuje zabezpieczoną stronę internetową grupa-tense.pl,
  • mailto:[email protected] – przenosi do domyślnej aplikacji poczty e-mail z odbiorcą wpisanym po dwukropku,
  • tel:555444333 – otwiera ekran do wybierania połączeń telefonicznych z numerem wpisanym po dwukropku.

Jak znaleźć adres URL?

Adres URL strony znajdziesz bez problemu, korzystając po prostu z dowolnej przeglądarki internetowej. Oto kilka prostych kroków.

1.  Znajdź stronę za pomocą wyszukiwarki internetowej (np. Google).

2. Otwórz witrynę, w której chcesz skopiować adres URL.

Jak odnaleźć adres URL?

3. U góry okna przeglądarki kliknij pasek adresu URL – w ten sposób zaznaczysz cały adres strony.

4. Aby skopiować tekst, kliknij lewym przyciskiem myszy.

Jak odnaleźć adres URL?

Część przeglądarek ukrywa adresy URL. Dzięki temu przejrzyściej prezentuje się adres strony i Twoja lokalizacja w serwisie. URL nie będzie więc dla Ciebie w pełni widoczny, dopóki nie klikniesz paska adresu w przeglądarce.

Przeglądarki najczęściej ukrywają elementy, takie jak protokół (http, https) lub parametry, czyli ostatnie fragmenty adresu URL, który znajduje się po znaku zapytania.

Jak wygląda dobry adres URL?

Dobry adres URL musi być:

  • łatwy do zapamiętania,
  • opisujący poruszoną tematykę na stronie,
  • a także nie za długi.

Wtedy będzie korzystny dla wyszukiwarek, ale też dla użytkowników. Przyjazny adres URL może również pozytywnie wpłynąć na konwersję i liczbę odwiedzin potencjalnych klientów na stronie. Jest on dużo łatwiejszy do zapamiętania niż np. ciąg losowych liczb i znaków. Protip – w całym serwisie należy stosować jednolitą strukturę adresów URL i stosować przekierowania 301 ze starego adresu przy zmianie na nowy. Ważna jest konsekwencja!

Czym więc dokładnie wyróżnia się dobry URL?

Słowa i konkretna nazwa zamiast ogólników oraz losowych liczb

Użytkownikom zdecydowanie łatwiej odczytać adres URL złożony ze słów niż z losowych liczb i znaków. Wybierz na przykład zapis: /cotojestseo zamiast /45a618d8g7d.

Stosuj proste adresy URL

Źródło: zooplus.pl

Przy tworzeniu adresów URL warto też nadawać konkretne nazwy opisujące tematykę strony i unikać ogólników oraz wieloznacznych wyrażeń. Mogą one wprowadzać w błąd użytkownika, np. /pozycjonowaniesklepowinternetowych zamiast /pozycjonowanie.

Słowa kluczowe w adresie URL z umiarem

Link do podstrony powinien zawierać słowa kluczowe, ale w sposób naturalny, z zachowaniem zdrowego rozsądku. Zbyt duże zagęszczenie keywordsów w adresie URL może zaszkodzić w pozycjonowaniu – Google bierze pod uwagę adres URL podczas skanowania i indeksacji strony.

Dlatego też najlepiej jest wystrzegać się sformułowań, takich jak np. „internetowy sklep online” w linku do strony. Stosuj więc /sklepzoologiczny zamiast /internetowy-sklep-zoologiczny-online.

Nachalne umieszczanie słów kluczowych w adresie URL może spowodować, że algorytmy potraktują to jako spam. Wtedy Google nałoży karę na witrynę, co zwykle znacznie zmniejsza widoczność serwisu lub powoduje nawet jego całkowite usunięcie z wyników wyszukiwania!

Prosta struktura katalogów

Ten zabieg ma na celu prawidłową organizację treści, a użytkownikowi pozwoli na szybkie zorientowanie się, w jakim miejscu serwisu się znajduje.

Przy budowaniu takiej struktury należy zadbać o prostą konstrukcję, która nie będzie zbyt rozbudowana. Unikaj nazw, które są zbyt ogólne i w praktyce nic nie oznaczają. Przykład – /usługi-seo/pozycjonowanie-sklepow-internetowych lepiej sprawdzą się niż /dla-firm/uslugi/sklepy-internetowe/pozycjonowanie.

Stosuj prostą strukturę katalogów

Źródło: zooplus.pl

Myślniki jako separator

W adresach URL należy używać myślników jako separatorów słów.

Tylko wtedy link jest łatwy do rozszyfrowania przez użytkownika, a także zrozumiały do przetłumaczenia przez roboty wyszukiwarek. Pewnie często spotykasz się ze znakiem podkreślenia – „_”. Jednak to właśnie myślnik jest zalecany przez specjalistów SEO z uwagi na swoją czytelność i przejrzystość.

Przyjazny adres lepszy dla wyszukiwarek

Szukając frazy kluczowej w Google’u, na stronie wyników widzisz pogrubione słowa. Dotyczy to tytułów, ale też krótkiego opisu, czyli meta description.

Odpowiedni tytuł, przemyślane meta description i właśnie przyjazny adres URL to trzy podstawowe czynniki, które zachęcają do kliknięcia linka. A jak przecież wiesz, że wejście potencjalnego klienta na Twoją stronę to już połowa sukcesu.

Użytkownicy zapamiętują proste adresy URL

Stosowanie się do zasad, które opisałem, jest ważne ze względu na „współpracę” na dwóch frontach. Z wyszukiwarką Google – pod kątem odczytywania adresów URL oraz indeksacji strony, ale także ze względu na użytkowników. Dzięki wdrożeniu kilku moich porad łatwiej im będzie zapamiętać adres Twojej witryny, a później na nią wrócić. To wszystko może przełożyć się na dłuższy czas pozostania w serwisie, czyli głębszego zapoznania się z przekazywaną treścią. Ponadto dobry adres URL wskazuje internautom, czego mogą się spodziewać po pełnym załadowaniu się strony.

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!