Menu
Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing Strony www
Agencja SEO i SEM > Blog > Cel, pal, content! Gdzie musisz dodać treści w swoim sklepie

Cel, pal, content! Gdzie musisz dodać treści w swoim sklepie

Cel, pal, content! Gdzie musisz dodać treści w swoim sklepie

Czy wiesz, że w Polsce działa już ponad 50 tysięcy sklepów internetowych? Ta liczba regularnie rośnie i wszystko wskazuje na to, że e-commerce’owy trend będzie zyskiwał na sile. Przy regularnie zmieniających się przepisach związanych z prowadzeniem własnej firmy tym bardziej warto postawić na sprawdzone rozwiązania ułatwiające rozwój biznesu w internecie. Jednym z nich jest wykorzystanie content marketingu, który świetnie sprawdza się w sektorze B2C. Chcesz dowiedzieć się, gdzie prosto i skutecznie dodać treści w swoim sklepie? Koniecznie czytaj dalej!

Czy content marketing jest w ogóle dla mnie?

Oczywiście, że tak!

Content marketing jest świetnym sposobem na efektywne dotarcie do potencjalnych klientów szczególnie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Chcesz wejść ze sprzedażą do świata online? A może prowadzisz już sklep w sieci, ale szukasz wydajniejszych sposobów na pozyskanie klienta, czyli pośrednio na dodatkowe oszczędności? Nadszedł czas na odpowiedzi! Myślę, że świetnie trafiłeś, bo już za chwilę pokażę kilka miejsc w sklepie internetowym, które powinny być wypełnione po brzegi dobrymi treściami!

Po pierwsze: firmowy blog, czyli podstawa podstaw

Zacznijmy od często pojawiających się dylematów dla e-commerce’owych świeżaków. Czy argumenty: „Zawsze się da o czymś napisać!”, „Ale konkurencja prowadzi blog!”, „Słyszałem, że na mojej stronie musimy prowadzić blog!” powinny być brane na serio? Nie. Każde działanie marketingowe powinieneś zawsze poprzedzić odpowiednią analizą oraz wyznaczeniem celów. Jeśli Twoje plany są przygotowane na tip-top – w tym przede wszystkim oparte na researchu, liczbach, a także deadline’ach, wtedy powyższe pytania możesz potraktować po prostu jako kiepski żart. Jak coś robić, to dobrze. Jeśli wybierasz półśrodki, podpatrując tylko innych, to lepiej nie rób tego w ogóle. Tutaj nie zadziała słynne better done than perfect – w przypadku bloga niezbędna jest długofalowa strategia, a nie działania doraźne. Zmieniaj, ale stawiaj na ewolucję!

Przechodząc do szczegółów…

…czym właściwie jest blog?

  1. Blog to świetny kanał komunikacji dwustronnej, w którym porozmawiasz z czytelnikiem. Dzięki wartościowym treściom wywołasz interakcję, przekierujesz do produktów czy też podstron z usługami. Pamiętaj jednak, że blog to nie słup ogłoszeniowy z cenami bijącymi po oczach, mimo tego, że jest wsparciem sprzedaży i dodatkowym miejscem prezentacji oferty.
  2. Blog to miejsce skrojone pod przekazywanie informacji w poradnikach, rankingach, porównaniach. Przy tworzeniu treści rozwiązuj problemy użytkowników, a nie swoje. Zbuduj przestrzeń dopasowaną do odpowiadania na ich pytania, a nie wyłącznie do chwalenia się i pokazywania sklepowego „naj”. Nie dodawaj wyłącznie suchych newsów z życia firmy – Twoi odbiorcy nie muszą (lub nawet nie chcą!) wiedzieć o wszystkim, co się u Ciebie dzieje, niemal natychmiastowo.
  3. Blog to narzędzie wspierające pozycjonowanie oraz budowanie marki. Łącz „pierwiastek” optymalizacji z poradnikowym charakterem wpisów, a wyjdzie Ci to na dobre.

treści na blogu

No właśnie, a jak blog pomoże mi w SEO?

Dobrze prowadzony blog bierze udział w procesie budowania tematyczności strony. Rozbudowane treści pozwalają na pozyskiwanie ruchu zarówno z tzw. fraz na długi ogon (np. „Jakie buty do biegania latem wybrać?”), jak i osób mających sprecyzowane potrzeby zakupowe (np. „Buty New Balance Fresh Foam”). Takie działanie zwiększa możliwości docierania do szerszych grup docelowych. Obrazowo – to jak zarzucanie większej sieci na większym morzu.

Pamiętaj, że każda konwersja zwiększa czas przebywania użytkownika w Twoim sklepie internetowym. Na blogu powinieneś więc dodawać linki do opisywanych produktów, dzięki czemu możesz zyskać bezpośrednie przejścia do nich i potencjalne zakupy właśnie z artykułów. To wszystko wpływa pośrednio na:

  • jakość całego link buildingu w obrębie sklepu,
  • wzrost wiarygodności strony dla robotów Google’a,
  • a także na widoczność wybranych fraz kluczowych – przede wszystkim tych stricte sprzedażowych.

Oczywiście pozycjonowanie jest tylko jedną stroną medalu, bo blog to świetny pomocnik w:

  • budowaniu wizerunku eksperta i marki własnej sklepu,
  • promowaniu konkretnych produktów,
  • zwiększaniu rozpoznawalności marki.

Czy blog jest więc dla każdego?

Zdecydowanie tak! No może z kilkoma „ale”… ;)

Jeśli w realizacji bloga postawisz na:

  • użyteczność i przydatność treści – np. będziesz opisywać trendy, stosować język korzyści, wywoła to ciekawość – pokaże pozytywne strony produktu, dając przekonanie, że produkt jest potrzebny i zaspokoi potrzeby klienta,
  • wyczerpujące podejście do tematu – poprzez tworzenie cyklów, rankingów itp. – content może być niszowy, evergreenowy, szczegółowy, ale i ogólny – nie ma najlepszego i jedynego przepisu na dobre teksty – wszystko zależy od researchu, kontekstu, możliwości oraz oczekiwań,
  • oryginalność i unikalność – cel prowadzenia bloga musi być jednoznaczny i bardzo konkretny dla czytelnika, nawet kiedy wchodzi na niego pierwszy raz,
  • odpowiednie formatowanie artykułów – czyli artykuły przyjazne w odbiorze: estetyka jest ważna tak samo jak styl tekstu, jego formatowanie, kolory, fonty – warto więc bazować na uniwersalnej wiedzy w dziedzinie UX/UI,
  • regularność,

to na pewno szala przechyli się zdecydowanie na stronę pozytywnej odpowiedzi!

Pamiętaj

Nie oczekuj dzięki blogowi natychmiastowego wzrostu zysków i obrotów w sklepie. Nie idź drogą na skróty – ona może zadziała, gdy spieszysz się na autobus, który widzisz, gdy już nadjeżdża na przystanek, ale na pewno nie w marketingu internetowym. A w przyszłości postaw na recykling artykułów według zasady 110% – rozszerz teksty: dodaj nowe akapity, popraw to, co było już napisane. Zrób content jeszcze lepiej – umieść więcej fraz kluczowych i nagłówków, pokaż nowe zdjęcia, stwórz tabele, listy punktowane oraz numerowane. Bazuj na tym, co już jest na stronie!

Po drugie: wyróżnij się z tłumu opisami produktów i kategorii

Właściwości, wymiary, kolorystyka, materiał, fabryczne zastosowanie. Oczywiście tych parametrów w opisie produktów pominąć nie można – przecież Twoi kupujący muszą wiedzieć, że nie dodają do koszyka kota w worku. Jednak dlaczego dopiero kreatywne podejście do opisów produktów oraz opisów kategorii jest takie ważne i warto w nie zainwestować czas oraz pieniądze? Powodów jest sporo, ale poniżej zebrałem trzy, które uważam za dość nieoczywiste, ale jednocześnie kluczowe w skutecznym prowadzeniu działań contentowych e-sklepu.

1.      Zabezpieczasz się na zapas.

Co mam na myśli? To, że masz alternatywę i nie uzależniasz się od jednej opcji aktualizacji treści, np. od bloga. Opisami produktów i kategorii budujesz tematyczność całej witryny, a nie tylko jednej podstrony. Warto więc zrobić tyle, ile tylko można, żeby zagospodarować jak najwięcej miejsc w sklepie, bo klienci pojawiają się w nim na różnych podstronach – czy to z wyszukiwarki, czy to z mediów społecznościowych lub innych odnośników.

2.      Dajesz klientowi wartościową treść na każdym etapie lejka sprzedażowego.

Interesujesz odbiorcę, zatrzymujesz go na dłużej w sklepie. W zależności od świadomości Twojej marki, a także intencji internauty, potrzebne są różne rodzaje contentu oraz komunikatów. Tylko takie podejście sprawi, że teksty spełnią odrębne oczekiwania klienta. Dobre opisy produktów i kategorii wpłyną na jakość doświadczeń użytkownika, przekonując go do zakupów właśnie u Ciebie.

3.      Myślisz szerzej, jeśli masz plan na content.

Nie działasz wyłącznie na tym poziomie, na którym jest konkurencja, ale podchodzisz do treści w sklepie bardzo odpowiedzialnie. Działasz równolegle na różnych podstronach, bo – jak dobrze wiesz – to właśnie przy opisie produktu znajduje się przycisk Kup/Dodaj do koszyka. ;)

5 elementów, które powinien mieć każdy dobry opis produktu i kategorii w Twoim sklepie

Nie byłbym sobą, gdybym w takim artykule nie dał Ci kilku wskazówek dotyczących copywritingu pod opisy produktów i kategorii. O czym musisz pamiętać, gdy taka treść powstaje i ma być skrojona na miarę Twojego sklepu? Poniżej mała ściąga, bo o szczegółach dowiesz się w innych artykułach na blogu Grupy TENSE – zachęcam do odkrywania tej wiedzy!

Każdy dobry opis produktu i kategorii musi:

  1. mieć wyraźne call to action (CTA) – czyli zachęcające wezwanie do działania, które ma wykonać internauta,
  2. wywoływać emocje – ten mocny impuls, który skłoni do zakupu,
  3. pokazywać unikalną cechę produktu lub produktów – tzw. unique selling proposition (USP),
  4. zawierać informacje ułatwiające dokonanie wyboru,
  5. bazować na faktycznych oczekiwaniach klientów – odpowiadając na to, z czym się borykają, o co najczęściej pytają, jakie mają problemy.

Okej, wiesz już, jak rozpocząć przygodę z blogiem oraz opisami produktów i kategorii w swoim sklepie. Co jeszcze możesz zrobić?

co to jest content marketing

Po trzecie: dodatkowe (nie)oczywiste podstrony

Główną rolę w sklepie internetowym odgrywają oczywiście produkty, które sprzedajesz – zdaję sobie sprawę, że nie stwierdziłem niczego odkrywczego. Jednak jak już wspominałem „z grubsza” – treści muszą znajdować się także na innych podstronach, żeby wspomóc pozycjonowanie, a także dać wartość dodaną użytkownikowi na różnych etapach lejka sprzedażowego. Tutaj możliwości jest naprawdę sporo, a dzięki ich wykorzystaniu będziesz o krok przed tymi, którzy je pomijają. Już spieszę z pomocą i wyjaśniam!

FAQ, najczęstsze pytania i odpowiedzi

Stwórz centrum podstawowych informacji, które:

  • w każdej chwili można aktualizować – dowolną liczbą znaków i pytań,
  • rozwiniesz szczegółowo we wpisach blogowych,
  • pokaże transparentność sklepu i to, że nie ma dla Ciebie trudnych tematów,
  • będzie wyciągnięciem ręki do użytkownika – klient ma wszystkie ważne pytania w jednym miejscu.

Strefa marek

Opisuj grupy produktów od poszczególnych producentów, które oferujesz w swoim sklepie.

Dzięki takiej podstronie uzyskasz:

  • możliwość ekspozycji partnerów, na których Ci najbardziej zależy,
  • opcję dodatkowego filtrowania i pogrupowania produktów dla zainteresowanych zakupem,
  • reprezentatywne miejsce podkreślające znane marki w asortymencie Twojego sklepu.

A potencjał na rozszerzenie opisów? Jeszcze jaki!

Podstrony okolicznościowe, okazje i wyprzedaże

Tutaj również widzę same plusy, w tym przede wszystkim opcję na:

  • umieszczanie okazjonalnych fraz kluczowych,
  • ekspozycję sezonowych produktów związanych ze świętami, okazjami, trendami, porami roku itd.,
  • skierowanie użytkowników na dedykowany landing – dający dodatkowy ruch w sklepie, a jednocześnie skracający lejek sprzedażowy.

Podstrony brandingowe

Budowanie profesjonalizmu i ekspozycja wartości firmy to podstawa również w sklepie internetowym. A dobrymi treściami szczególnie wzmocnisz właśnie employer branding!

Zadbaj więc o rozbudowywanie zakładek i dodawanie nowych treści (w zależności od specyfiki sklepu) na podstrony:

  • O firmie/Poznaj nas bliżej/Dowiedz się o nas więcej
  • Historia firmy,
  • Dlaczego my,
  • Nasze wartości i wyróżniki,
  • Nasi pracownicy,
  • Kariera w naszej firmie.

Podstrony zakupowe

Pokaż znaczenie obsługi klienta w swoim sklepie i wychodź naprzeciw temu, czego będzie potrzebował użytkownik w związku z płatnością czy zamówioną paczką. Spisuj pomysły na stworzenie i uzupełnienie treści w zakładkach, takich jak np.:

  • karty podarunkowe/vouchery,
  • sposoby płatności,
  • reklamacje,
  • rodzaje dostawy,
  • stan zamówienia,
  • czas i koszty dostawy,

Takie podstrony możesz dodać w stopce strony i tym sposobem wyjść naprzeciw użytkownikowi – pomagając mu w nawigacji po sklepie.

Zdobądź przewagę konkurencyjną online – wybierz skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych!

treści na www

Ucontentowany sklep, zadowolony klient

Content marketing to doskonałe narzędzie. Jednak sam fakt jego posiadania nie oznacza, że z góry umiesz dobrze się nim posłużyć. Analogia jest daleko idąca, ale… bardzo prosta. Nieumiejętne prowadzenie bloga, stworzenia słabych opisów produktów, brakujące informacje w FAQ lub na podstronach brandingowych mogą wyrządzić Ci krzywdę. Bądź więc ekspertem we własnej dziedzinie, ale w przypadku marketingu internetowego i content marketingu zaufaj lepszym od siebie. To tak, jak z Twoimi klientami – przecież wybierają właśnie TWOJE produkty i usługi, a nie sami szyją sukienki! :)