Idea programu partnerskiego zakłada przede wszystkim korzyść finansową, która jak wiadomo jest głównym motorem napędowym każdego biznesu. Jednakże programy partnerskie są również genialną reklamą brandu oraz doskonałym miejscem do szeroko pojętej współpracy bussines to bussines. Firma posiadająca program partnerski buduje rozbudowaną strukturę partnerów, która w pewnym momencie przeradza się w autonomiczny organizm będący samonapędzającą się reklamą marki. Co więcej, program partnerski można rozbudowywać o funkcję polecenia kolejnych uczestników. Świadczy to o nieograniczonej przestrzeni do tworzenia relacji między przedsiębiorstwami.

Zasada działania programów partnerskich

Relacja biznesowa oparta na programie partnerskim lub w nim zainicjowana, jest doskonałym otwarciem do obustronnej promocji oferty firm. Co zrobić, aby obie strony ujrzały namacalne efekty kooperacji? Po pierwsze, partner musi wykazać dozę kreatywności i dobrego pomysłu na rozwój systemu poleceń. W konsekwencji kolejnym istotnym punktem jest nawiązanie współpracy z takim usługodawcą, który może być przydatny także dla działalności partnera. Tym samym przechodzimy do pytania: jakie rodzaje branż przyciągają się najlepiej przez program partnerski?  Posłużmy się przykładem agencji interaktywnych. Oferta agencji o takim profilu jest bardzo szeroka – poczynając od SEO (optymalizacja stron www pod wyszukiwarkę Google), po prowadzenie bloga firmowego czy kont na portalach społecznościowych. Naturalnym partnerem wspomnianej agencji interaktywnej są grupy zajmujące się web designem. Branże płynnie się uzupełniają, agencje SEO pozycjonują strony, które zostały utworzone przez zespół web designerów – widzimy punkt styczny marek. Prosty rachunek, jedna firma ma „coś czego druga nie ma. Program partnerski jest doskonałym miejscem do uzupełnienia oferty – zaczynamy otwierać się na nowe usługi w portfelu przedsiębiorstwa.

Korzyści dla uczestników programów partnerskich

Skupmy się na najbardziej powszechnych korzyściach z uczestnictwa w programie partnerskim. Przedsiębiorstwo przystępujące do programu, przede wszystkim poszerza zakres swoich usług. Wraz z poszerzeniem oferty, idzie bezpośredni przyrost gwarantowanego zysku pasywnego. Ubogacenie oferty firmy, realna kooperacja z innym podmiotem daje owoc w postaci rozwoju marki bez dodatkowych inwestycji. W konsekwencji firma partnerska zaczyna obsługiwać swoich klientów kompleksowo, tym samym rośnie liczba zadowolonych klientów, którzy kreują opinię marki na rynku. Jak powszechnie wiadomo, profesjonalnie obsłużony klient jest najlepszą reklamą dla firmy. Bardzo istotnym warunkiem sukcesu w programie partnerskim są relacje interpersonalne oraz zasady uczestnictwa w grupie partnerów. Dobrze zorganizowana współpraca pomiędzy przedsiębiorstwami jest gwarantem ustabilizowania pozycji marki na rynku. Program partnerski umożliwia realny rozwój przedsiębiorstwa, jest on dodatkowym zastrzykiem nowej jakości w firmie – poprzez nowy produkt, usługę czy też szkolenia w postaci webinariów, spotkań biznesowych oraz konferencji.

Rola edukacji i szkoleń w budowaniu mocnych relacji z partnerami biznesowymi

Partner jest pewnego rodzaju dystrybutorem produktu czy usług. Nie bierze on udziału w sprzedaży bezpośredniej.  Co to oznacza dla właściciela programu partnerskiego? To, że partner skupia się przede wszystkim na generowaniu sprzedaży, poprzez rozpowszechnianie informacji na temat produktu firmy partnerskiej. Oczywiście, aby taka promocja mogła przynosić oczekiwane skutki, organizator musi przedtem dostarczyć odpowiednie materiały promocyjne i w razie potrzeby doszkolić z zakresu wiedzy praktycznej. Nie wystarczy zarzucić partnera zestawem suchej wiedzy o firmie, usłudze czy produkcie, czasami rodzi się potrzeba edukacji partnerów z umiejętności twardych –  specjalistyczna wiedza na temat produktu, obsługa konkretnego programu czy nawet zdolność szybkiego czytania.

Jak skutecznie przekazać wiedzę partnerowi? Coraz ciekawszą formą przekazu są webinary, czyli interaktywne spotkania internetowe. Webinary pełnią pewnego rodzaju formę seminarium online, które jest realizowane za pomocą technologii webcast. Tak prowadzona komunikacja dwustronna, pozwala na szybką wymianę spostrzeżeń i uwag na temat współpracy, czy też procesu samej sprzedaży. Idea webinaru idealnie wpasowała się program partnerski, gdzie nawiązywanie kontaktu pomimo odległości ma kluczowe znaczenie dla obu stron. Wiele firm zaczyna promować seminaria internetowe, jedną z nich jesteśmy my. Poprzez uruchomienie serii webinarów dla partnerów, chcemy pokazać jak skutecznie sprzedawać SEO, i ukazać wartość pozycjonowania witryn. Więcej informacji na temat programu partnerskiego Grupy TENSE znajdziecie tutaj.

Czy warto budować programy partnerskie?

Zaletą programu partnerskiego ma być przede wszystkim jego prostota i przejrzystość. Partner w tej relacji nie może być dodatkiem do biznesu organizatora, ale jego realnym współpracownikiem na rynku. Statystyki pokazują że coraz więcej osób fizycznych oraz przedsiębiorstw przystępuje do programów partnerskich, tym samym widzimy, że stają jednym z bardziej opłacalnych e-biznesów. Zyski płynące z tej kooperacji nie są natychmiastowe, partner musi włożyć odpowiednią ilość energii i czasu aby zobaczyć wymierne przychody na koncie. Program partnerski to nie tylko relatywnie wysokie zyski z prowizji, lecz także skuteczny marketing marki oraz moment do rozpoczęcia trwałej współpracy z innymi przedsiębiorstwami.

Budowanie marki i pozycji rynkowej poprzez udział w programach partnerskich
5 (100%) z 2 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!