Menu
Wróć do listy wpisów
Marketing
Strona główna > Blog > Brief dla agencji SEM. Zobacz, jak dobrze go wypełnić

Brief dla agencji SEM. Zobacz, jak dobrze go wypełnić

Brief dla agencji SEM. Zobacz, jak dobrze go wypełnić
4.2/5 - (4 votes)

Brief to zdecydowanie jeden z najważniejszych – obok umowy – dokumentów określających ramy współpracy z agencją reklamową. W przypadku działań SEM jego prawidłowe wypełnienie jest szczególne istotne, ponieważ często decyduje o tym, czy uda się osiągnąć zakładany efekt kampanii. Zobacz, co powinien zawierać brief dla agencji SEM i jak prawidłowo uzupełnić taki dokument.

4.2/5 - (4 votes)

Brief – dlaczego jest tak ważny

Jeśli Twoja firma po raz pierwszy planuje zlecić zadania związane z promocją marki zewnętrznej agencji, być może również pierwszy raz spotkasz się z koniecznością przygotowania briefu. Musisz wiedzieć, że bez szczegółowej wiedzy na temat przedsiębiorstwa, jego klientów, przyjętych celów biznesowych czy oferty, praca agencji będzie dużo mniej efektywna. To z kolei z pewnością nie pozwoli marce zrealizować poprzez kampanię zakładanych planów sprzedażowych lub wizerunkowych.

Oczywiście, specjaliści z agencji SEM dysponują wiedzą, bogatym doświadczeniem oraz zaawansowanymi narzędziami do projektowania kampanii PPC. Jednak dopiero oparcie całego projektu o prośby, uwagi oraz spostrzeżenia klienta pozwala stworzyć optymalną strategię, szczegółowo zaplanować wszystkie działania oraz ustawić parametry kampanii reklamowej tak, by trafiła do grupy docelowej.

Poniżej przeczytasz podstawowe obszary, o które firma z branży SEM może zapytać Cię przy omawianiu szczegółów współpracy. Dobra agencja reklamowa to ta, która chce wiedzieć jak najwięcej – to znak, że zależy jej na udanej kampanii. Dlatego otrzymany od specjalistów brief zdecydowanie należy wypełnić.

4.2/5 - (4 votes)

Krok 1: Opisz swoją firmę

Przede wszystkim określ, czym zajmuje się przedsiębiorstwo. Czy prowadzi sprzedaż przez internet, a może oferuje różnego rodzaju usługi, na które jest zapotrzebowanie? Profil działalności wpływa na rodzaj kampanii:

  • dla firm e-commerce odpowiednia będzie kampania produktowa,
  • podmioty usługowe powinny skupić się na kampanii linków sponsorowanych w sieci wyszukiwania Google.

Oprócz tego podaj istotne informacje, dotyczące oferty Twojej firmy, jej pozycji i stażu na rynku, działań wizerunkowych, a także istotnych walorów, które odróżniają ją od konkurencji. Im więcej informacji, tym lepiej – każda z nich może okazać się szczególnie cenna na danym etapie kampanii.

4.2/5 - (4 votes)

Krok 2: Określ najważniejsze słowa kluczowe dla Twojej firmy

Mimo nieustannej modyfikacji wyszukiwarki Google nadal najważniejszym narzędziem pozwalającym na skuteczne wyszukiwanie pozostają słowa kluczowe. W przypadku kampanii PPC stanowią one łącznik pomiędzy reklamą a użytkownikiem sieci. Frazy kluczowe powinny:

  • możliwie jak najprecyzyjniej opisywać markę oraz jej ofertę,
  • cieszyć się popularnością w konkretnej grupie docelowej, co zapewni wysoką liczbę wyświetleń reklamy.

Finalną listę fraz zawsze tworzy specjalista SEM na etapie projektowania kampanii PPC. Warto jednak zaproponować odpowiedni zestaw keywordsów, najlepiej opisujących firmę w sieci (nie wszystkie muszą znaleźć się w kampanii). Wyszukując frazy, zamiast na własnej intuicji, należy polegać na stworzonych do tego narzędziach SEO/SEM. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to, gdzie szukać słów do Twojej kampanii.

1. Autouzupełnianie w Google. Po wpisaniu konkretnego słowa wyszukiwarka sama podpowiada najpopularniejsze zapytania powiązane z danym wyrażeniem. Jej sugestie mogą okazać się cenną, jednak dość ogólną wskazówką.
2. Senuto – zawansowane narzędzie SEO/SEM służące do sprawdzania słów kluczowych wyszukiwanych w Google. Umożliwia m.in. monitorowanie fraz, na które w sieci widoczna jest Twoja konkurencja.
3. Planer Słów Kluczowych – darmowe narzędzie od Google do projektowania kampanii Google Ads. Pozwala dopasować szczegółowe wyrażenia do ogólnych, podstawowych fraz kluczowych.
4. Semstorm – dzięki niemu wyszukasz frazy z uwzględnieniem ich popularności, liczby wyszukań, trendów czy średniego kosztu CPC. W opcji bezpłatnej wymaga założenia konta.
5. Answer The Public – choć jest narzędziem dedykowanym głównie copywriterom (służy m.in. do wyszukiwania tytułów i tematów na artykuły), sprawdzi się również w przypadku dobierania fraz do kampanii PPC.

4.2/5 - (4 votes)

Krok 3: Podaj, gdzie reklama ma być wyświetlana

W tym miejscu należy skupić się na tym, czy reklama PPC ma być prezentowana użytkownikom z całego kraju, czy konkretnego obszaru: województwa, powiatu, miasta lub gminy. Zasięg powinien być precyzyjnie dopasowany do skali działalności firmy, a także jej celów biznesowych.

Przykładowo: jeśli prowadzisz e-sklep sprzedający produkty na terenie całej Polski, kampania reklamowa PPC  powinna być wyświetlana użytkownikom z różnych regionów kraju. Jeżeli jednak świadczysz usługi remontowe w Olsztynie, prezentowanie Twojej reklamy internautom z Zakopanego lub Zielonej Góry nie będzie miało sensu.

4.2/5 - (4 votes)

Krok 4: Określ budżet

Dobra kampania to taka, która w optymalny sposób wykorzystuje środki, jakie klient chce przeznaczyć na reklamę. Wiele firm stroni od dokładnego określania budżetu, a nawet świadomie go zaniża, obawiając się generowania przez agencję dodatkowych kosztów.

To błąd, który w dłuższej perspektywie nie pozwoli „wycisnąć” maksymalnych zysków z kampanii. Zamiast obawiać się, że agencja reklamowa „naciągnie” firmę na zbędne koszty, znacznie lepiej jest poprosić o szczegółowe raporty dotyczące tego, na jakie działania przeznaczane są miesięczne środki na reklamę.

4.2/5 - (4 votes)

Krok 5: Nazwij swoich odbiorców

Prawidłowo wypełniony brief powinien również precyzyjnie określać odbiorców reklamy PPC. Warto w tym celu tworzyć persony swoich „typowych” klientów, adresatów kampanii czy użytkowników strony www, podając takie cechy, jak:

  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • sytuację rodzinną,
  • zatrudnienie,
  • zainteresowania,
  • wykształcenie,
  • okoliczności i sposób korzystania z nowych technologii,
  • nawyki konsumenckie, preferowane formy dostawy, płatności itp.

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że firma, tworząc personę, odchodzi od bezosobowych „grup docelowych” w kierunku konkretnych, nazwanych (również z imienia i nazwiska) osób. W ten sposób nadajesz swoim klientom „ludzką” twarz, co sprzyja lepszemu zrozumieniu ich potrzeb oraz formułowaniu skuteczniejszych komunikatów reklamowych.

4.2/5 - (4 votes)

Krok 6: Określ unikalną cechę Twojej oferty

Na koniec zastanów się, co wyróżnia Twoją firmę na tle konkurencji. Może jako jedyny oferujesz darmową dostawę bez minimalnej kwoty zakupu? A może Twoi klienci mogą liczyć na bezpłatną wycenę usługi lub całodobowy serwis? Każda z unikalnych cech oferty może okazać się kluczem do sukcesu kampanii reklamowej PPC.

4.2/5 - (4 votes)

Dobry brief to większa szansa na sukces kampanii

Brief dla agencji reklamowej warto potraktować jako narzędzie niezbędne do zaprojektowania i wdrożenia skutecznej kampanii online. Zamieszczone w nim treści stanowią fundament, na którym specjaliści Google Ads opierają całą promocję marki w sieci. Odpowiadając na pytania zawarte w tym dokumencie, koniecznie powinieneś podać szczegółowe informacje na temat firmy, jej oferty oraz charakterystyki klientów.

4.2/5 - (4 votes)

    Bezpłatna wycena