Menu
Wróć do listy wpisów
Content Marketing Marketing Pozycjonowanie Strony www
Strona główna > Blog > Branża turystyczna w sieci. Dlaczego warto zadbać o widoczność biznesu?

Branża turystyczna w sieci. Dlaczego warto zadbać o widoczność biznesu?

Branża turystyczna w sieci. Dlaczego warto zadbać o widoczność biznesu?

Wakacje, ferie, długie weekendy – wszystko, co wiąże się z dniami wolnymi od codziennych obowiązków, ludzie kochają najbardziej! A skoro mowa o przerwie od pracy lub szkoły, warto poszukać miejsca, w którym można porzucić codzienność i oddać się zdecydowanie przyjemniejszym czynnościom, jak odpoczywanie, odpoczywanie lub… jeszcze więcej odpoczywania. Z pomocą przychodzisz Ty, przedstawiciel branży turystycznej. Masz do zaoferowania pięknie położony budynek z wieloma atrakcjami dookoła. Tylko jak znaleźć Twoją ofertę w sieci? Jak dowiedzieć się o istnieniu atrakcyjnego miejsca wypoczynku, kiedy konkurencja jest tak duża? Po co firmie z branży turystycznej pozycjonowanie? Właśnie ten temat poruszę w poniższym artykule. Dowiedz się, jak zbudować swój wizerunek w internecie, prowadząc własną działalność na rynku usług turystycznych.

Usługi turystyczne w Polsce

Zanim opowiem nieco o kwestiach PR-owo-marketingowych czy o wartościach płynących ze współpracy z agencją marketingu internetowego, warto nieco bardziej ogólnie odnieść się do branży turystycznej, która jest ważnym elementem polskiej gospodarki.

Według raportu przygotowanego przez Polski Instytut Ekonomiczny w 2018 roku rynek usług turystycznych wypracował 1,3% PKB, a wydatki publiczne poniesione na turystykę wyniosły 820 mln złotych. Chociaż wartości te nie są zawrotne, są wystarczającym dowodem na to, że działalność sektora turystycznego to ważny aspekt rodzimego rynku i zarówno sektor publiczny, jak również prywatny starają się sukcesywnie go rozwijać. Nie da się jednak ukryć, że to obszar, na który wpływ mają różnorodne czynniki zewnętrzne, co często powoduje zastopowanie realnych zmian na lepsze.

Przykładem są chociażby ostatnie dwa lata. Ten okres był prawdziwym sprawdzianem możliwości oraz wytrzymałości dla całej branży. Sytuacja związana z pandemią wystawiła na próbę większość funkcjonujących w kraju ośrodków świadczących usługi turystyczne. Ogromne straty, jakie ponieśli wszyscy zaangażowani w ich działalność, sprawiły, że rynek nie tylko uległ przetasowaniu.

Gdy wydarzenia związane z czasem pandemii zaczęły się nieco uspokajać, właściciele firm z branży turystycznej dostrzegli, jak ważne znaczenie ma oparte na mocnych filarach zaplecze marketingowe. W końcu po okresie stagnacji musieli zacząć zabiegać o uwagę potencjalnych klientów, żeby móc rekompensować swoje straty, a także inwestować. Wielu z nich właśnie w tym momencie zorientowało się, że ich działalności opierają się w dużej mierze na marketingu szeptanym albo stałym gronie odwiedzających. Co jednak zrobić, aby dotrzeć do zupełnie nowych odbiorców skutecznie, ale i budżetowo z uwagi na okoliczności? To właśnie pytanie pojawiło się w głowie niejednego menadżera lub właściciela hotelu.

 

Budowanie wizerunku i rozpoznawalności – ważne bez względu na działalność

Konkurencja to słowo, które osoby prowadzące swoją działalność odmieniają przez wszystkie przypadki niemal każdego dnia. Nie inaczej jest w branży turystycznej. Powodów jest wiele. Jak wiesz, większość regionów Polski ma spory potencjał turystyczny – w każdym z województw można znaleźć różnorodne usługi, od agroturystyki, aż po domki kempingowe czy duże, nowoczesne ośrodki rozrywki. Firmy prześcigają się w pomysłach, które mają zachęcić turystów do odwiedzenia właśnie ich obiektów, oferując coraz to bardziej wymyślne atrakcje. Często wybierają konkretne profile działalności, mając ofertę np. wyłącznie dla osób dorosłych. Nie zawsze jednak dostatecznie informują o tym swoich potencjalnych klientów.

Wszystko dlatego, że inicjatywy polegające na budowaniu wizerunku i rozpoznawalności nadal nie są popularne i budzą wiele oporu wśród osób. Zwłaszcza tych ze świata „małego” biznesu. Wydatki na marketing zazwyczaj w ujęciu wszystkich kosztów przedsiębiorstwa są stosunkowo niskie oraz chętnie eliminowane od ręki, jeśli pojawia się konieczność cięć. Przez m.in. takie działania, nawet jeżeli prowadzisz uroczy pensjonat z tradycjami w malowniczych Karkonoszach, gdzie oferujesz turystom profesjonalne zajęcia jogi oraz opiekę przewodnika na szlaku w cenie noclegu, możesz nie mieć klientów. W końcu nie prowadzisz social mediów regularnie, nie organizujesz kampanii reklamowych w internecie… W jaki sposób odbiorcy mają się o tym dowiedzieć?

Zapamiętaj!

Budowanie wizerunku i rozpoznawalności Twojej marki to podstawa każdego biznesu. Jeśli regularnie działasz w tym zakresie, nawet w czasie kryzysu masz szansę zaistnieć w głowach odbiorców i przekonać ich, że warto Ci zaufać!

Swój wizerunek i rozpoznawalność w sieci możesz budować na wiele sposobów. Przykładami są:

  • sprawne komunikowanie się z obecnymi i potencjalnymi klientami,
  • aktualna i atrakcyjna UX-owo strona internetowa,
  • na bieżąco prowadzony kanał w social mediach: na Instagramie, Facebooku lub innych,
  • dbanie o aktualną wizytówkę w Google; zachęcanie do pozostawiania opinii gości, którzy już Cię odwiedzili oraz reagowanie na ewentualne negatywne wzmianki,
  • korzystanie z usług promujących działalność, np. artykułów sponsorowanych na portalach ogólnopolskich i regionalnych czy influencer marketingu,
  • publikowanie estetycznych zdjęć ukazujących najważniejsze zalety Twojego biznesu, by zachęcić potencjalnych klientów do dalszego zapoznania się z ofertą.

Bardzo ważnym aspektem budowania świadomości w branży turystycznej jest również pozycjonowanie strony internetowej, które zwiększa prawdopodobieństwo zainteresowania się Twoją ofertą.

content w branży turystycznej

Pozycjonowanie w branży turystycznej się opłaca

Odpowiednia widoczność w sieci to w działalności związanej z turystyką połowa sukcesu. Internet jest przepełniony wieloma stronami różnorodnych firm świadczących usługi turystyczne, więc zajęcie czołowych pozycji w wynikach wyszukiwania zdecydowanie zwiększa szansę na przykucie uwagi Twojej firmy wśród odbiorców. Nie od dziś wiadomo, że internauci zdecydowanie chętniej „klikają” w linki widoczne na 1. stronie wyszukiwarki. Dlatego, jeśli zależy Ci na pozyskaniu ruchu potencjalnych turystów oraz zwiększania świadomości istnienia Twojej marki, postaw na SEO.

Pozycjonowanie przyniesie dobre efekty, ale tylko wtedy, gdy będzie oparte na zaplanowanej oraz przemyślanej strategii. Jej najważniejsze elementy, to:

  • zdefiniowanie i przeanalizowanie konkurencji, a także jej działań w sieci,
  • wyznaczenie grupy docelowej, czyli najważniejszych odbiorców Twoich usług,
  • wytypowanie słów kluczowych oraz określenie zasięgu działań (pozycjonowanie lokalne lub ogólnopolskie czy zagraniczne),
  • zaplanowanie budowania profilu linkowego,
  • określenie zapotrzebowania na content,
  • opracowanie bieżących aktywności, które prowadzą do osiągnięcia wyznaczonego celu.

Każdy z nich ma ogromny wpływ na efekt, czyli pozycję, jaką osiągnie docelowo strona internetowa. Praca nad nimi nie jest jednak tak prosta, jak może się wydawać.

Algorytmy Google odpowiedzialne za proces SEO często są aktualizowane albo modyfikowane, dlatego bardzo ważne jest śledzenie na bieżąco wszelkich zmian, które mogą mieć jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie witryny. Dodatkowo prócz wymienionych elementów strategii ważne są techniczne aspekty, takie jak:

  • poprawne działanie strony internetowej; zwłaszcza prędkość jej ładowania podczas przeglądania,
  • dostosowanie strony internetowej do preferencji odbiorców, czyli dbałość o kwestie UX,
  • stosowanie odpowiedniego nazewnictwa plików, struktury publikowanych tekstów itp.

Jak widzisz, wszystkie te działania wymagają nie tylko wiedzy z konkretnego obszaru, ale również czasu. Jeśli Twoja codzienna praca w branży turystycznej jest mocno absorbująca, warto rozważyć podjęcie współpracy z agencją marketingu internetowego. Specjaliści zajmujący się na co dzień pozycjonowaniem opracują plan działań na miarę Twojego biznesu i będą czuwać nad tym, aby strona internetowa prezentująca Twoje usługi turystyczne pięła się w górę wyników wyszukiwania.

Zapamiętaj!

W internecie można natknąć się na wiele ofert skierowanych do turystów. Hotele, domki kempingowe, atrakcje, różnorodne lokalizacje… Skuteczne pozycjonowanie może sprawić, że internauci szybciej trafią na Twoją stronę internetową, a co za tym idzie – mogą chętniej zdecydować się na Twoją turystyczną ofertę. Ważne jednak, by wszystkie działania związane z SEO planować z wyprzedzeniem.

pozycjonowanie w branży turystycznej

Content w branży turystycznej – więcej niż wyłącznie SEO

Wolny czas i atrakcyjne spędzanie go w towarzystwie najbliższych to dla wielu przywilej, na który często oszczędzają oraz czekają przez długi czas. Podczas przeglądania stron internetowych obrazujących poszczególne oferty ludzie nie poszukują po prostu obrazów, a emocji. Jeśli opisy poszczególnych usług czy produktów są autentyczne, wzbudzają w odbiorcy pozytywne emocje i poruszają te odpowiedzialne za czerpanie przyjemności z wolnego od pracy – wzrasta prawdopodobieństwo, że potencjalny klient zdecyduje się spędzić urlop np. właśnie w Twoim hotelu.

Ważne jest, żeby treści publikowane w witrynie spełniały wszystkie założenia związane z SEO:

  • były użyteczne,
  • charakteryzowały się unikalnością,
  • miały określoną strukturę itp.,

ale nie można zapominać o tym, że powinny one także wywoływać miłe skojarzenia, dzięki którym być może turysta wybierze Twoją ofertę.

W jaki sposób tworzyć atrakcyjny dla odbiorców content? Przede wszystkim niech będzie on wyczerpujący. Niech z każdego opisu usługi czy wpisu blogowego potencjalny klient wyniesie jak najwięcej niezbędnych informacji o tym, co związane z Twoją turystyczną działalnością. Dobrze też zadbać o różnorodność, czyli nie zamykać się na treści o wąskiej specjalizacji. Jeśli prowadzisz agroturystykę, nie skupiaj się wyłącznie na kwestiach bezpośrednio z nią związanych, ale odwołuj się także do poradników poświęconych optymalnemu pakowaniu się na wyjazdy, kwestiach savoir-vivre w podróży.

Pamiętaj o atrakcyjności. Nie ograniczaj się wyłącznie do contentu rozumianego jako treść, ale sięgaj także po ciekawe i estetyczne zdjęcia, filmy, a nawet nowoczesne formuły dobrze znane z kanałów social media, np. reels.

Siłą contentu jest możliwość kreowania go we własny, autorski sposób. W branży turystycznej, gdzie liczy się wizualny odbiór miejsc, koniecznie trzeba to wykorzystać.

Prowadzisz usługi turystyczne? Daj się poznać potencjalnym klientom w sieci!

Jeśli zdecydowałeś się na prowadzenie biznesu w branży turystycznej, masz niejednego asa w rękawie. Być może jest to wyjątkowa lokalizacja, elastyczna oferta lub atrakcje, o jakich marzą najmłodsi turyści podczas wakacji z rodzicami. Bez względu na to, jaki czynnik wyróżnia Cię spośród innych ofert, pamiętaj – pozytywny wizerunek i widoczność w sieci to podstawa, by zyskać klientów. Zainwestuj w pozycjonowanie swojej strony, aby dotrzeć do nowych odbiorców. W erze digitalu warto być obecnym w sieci!

    Bezpłatna wycena