Historia początków banerów reklamowych sięga 27 października 1994 roku. W nowym medium, jakim w tamtych czasach był internet, pojawił się prosty, czarny prostokąt. Znajdował się on na stronie www.hotwired.com i zachęcał prostym hasłem: „Kliknąłeś tutaj?”. Był to pierwszy w historii baner, który komercyjnie wykorzystywał przestrzeń na stronie internetowej. Po jego kliknięciu internauta przenosił się na stronę teleoperatora AT&T. Efekt, który wtedy osiągnięto, jest obecnie marzeniem wielu reklamodawców. Dlaczego? Skuteczność banera wynosiła aż 44 proc. Jak tworzyć zgodne z zasadami i „klikalne” banery? Odpowiedź znajdziesz w tekście.

Sieci reklamowe

W tym wpisie skupię się wyłącznie na możliwościach, jakie oferuje największa sieć reklamowa w internecie, czyli Google. Jest w niej ponad 2 mln witryn, aplikacji czy kanałów wideo, na których istnieje możliwość wyświetlania reklam w formie banerowej. Ta ogromna wolna powierzchnia reklamowa daje praktycznie nieograniczony zasięg prowadzenia kampanii displayowych – skupiających się na prezentacji w formach banerowych.

Określanie celu reklamy

Przed stworzeniem kreacji banerowej warto zastanowić się, jaki jest cel i do czego ma służyć reklama. Kreacje sprzedażowe powinny różnić się od tych, które mają na celu budowanie świadomości marki. Aby stworzyć reklamę współgrająca z Twoimi założeniami, Google proponuje kilka rodzajów reklam, które inaczej zaprezentują Twój komunikat.

Klasyczne banery reklamowe

Najpowszechniejszy rodzaj banerów to statyczne banery displayowe. Ich stworzenie, mimo teoretycznej prostoty, często stwarza Klientom wiele problemów. Czy kolor jest odpowiedni? Czy ramka nie powinna być o 5 cm w lewo? Czy umieściliśmy dobry produkt? Aby uniknąć tych pytań i stresu, warto skorzystać z usług profesjonalnego grafika, który na podstawie wytycznych oraz briefu, przygotuje gotowy projekt.

formaty banerów obsługiwane przez Google Ads

 

Planowanie kampanii

Przy wyborze grafik musisz też zastanowić się i ocenić, jaki masz budżet na działania w sieci displayowej. Jeżeli nie dysponujesz środkami na szeroką kampanię, której koszty trzeba liczyć w dziesiątkach tysięcy złotych, czy warto inwestować w tworzenie wielu zestawów grafik? Czy w ramach budżetu jesteś w stanie przeprowadzić testy skuteczności reklam? Z takimi pytaniami borykają się przedsiębiorcy, którzy sami muszą ustawiać i optymalizować kampanie. Jeśli brakuje Ci doświadczenia, zwróć się o pomoc do agencji marketingowej. Ważnym elementem pracy Specjalisty ds. Google Ads jest właśnie estymacja ruchu oraz wyników przy wskazanych założeniach budżetowych oraz grupach docelowych.

Przygotujemy kampanię, która sprzedaje!
najpopularniejsze rozmiary banerów na mobile

Sieć reklamowa Google przy obecnym rozwoju kierowania behawioralnego oraz rozwiązań automatycznych jest w stanie dostarczyć wiele interesujących i zróżnicowanych grup odbiorców. Reklamę można kierować np. na użytkowników przeglądających konkretne podstrony czy interesujących się danymi słowami kluczowymi. Rozwiązań są miliony i trzeba znaleźć te skuteczne.

Jak zaprojektować reklamę

Gdy zdecydujesz się już, co chcesz promować, zwróć uwagę na kilka elementów graficznych baneru. Skomponuj go tak, by był wyraźny i czytelny, a między barwami panowała harmonia. Litery powinny komponować się z fontem i stylem do całej kompozycji. Staraj się nie tworzyć mocno kontrastowych treści. Internautów przyciągają intensywne barwy, jednak w dużym natężeniu powodują dyskomfort i chęć odwrócenia wzroku. Postaraj się, żeby wyraźny tekst był umieszczony na jednolitej, wydzielonej powierzchni baneru – bez tekstur i cieni.

Dodatkowo pamiętaj, aby Twoja reklama była spójna kolorystycznie i od razu pozwalała użytkownikowi zidentyfikować ją z Twoją firmą. Pozwala to budować świadomość marki wśród klientów, nawet jeśli cel kampanii jest zupełnie odmienny. Nie zapomnij też dodać swojego logotypu lub – jeżeli go nie ma masz – koniecznie zleć oddzielny projekt.

Aby zachować odpowiedni balans kolorystyczny, możesz skorzystać z dwóch reguł. Pierwsza z nich to ogólnie znana zasada 80-20 – powszechnie znana jako Zasada Pareto. W tej kompozycji barwa dominująca stanowi 80% kreacji, a barwa wyróżniająca, często mocno kontrastowa, 20%. Drugą jest zasada 60-30-10, gdzie kolor główny to 60%, następny, dopełniający zapełnia 30% powierzchni, a 10% stanowi ostatnia barwa kontrastowa. Wykorzystywana jest do przycisków, haseł i innych elementów, które warto wyróżnić.

Ostatnim kluczowym szczegółem, jaki powinno się uwzględniać w grafikach banerowych Google Ads, to tak zwane Call to Action, czyli przyciski zachęcające do działania. Aby grafika była skuteczna, trzeba na niej umieścić wydzielone potwierdzenie możliwości wykonania usługi. Zależnie od Twojej oferty, komunikat marketingowy może być różny. Na przykład – dla sklepów internetowych oferujących zakup produktów będzie to: „Kup Teraz!”, a dla parkingów samochodowych przy lotnisku: „Zarezerwuj parking”. Ważne, aby CTA współgrało z kompozycją reklamy, a jednocześnie wyróżniało się na jej tle.

baner do kampanii Google Ads

 

Przy tworzeniu treści reklamowych pamiętaj o ich intencji i celu. Muszą być dostosowane do grupy odbiorców Twojej usługi. Nie rób różowych grafik, jeżeli chcesz kierować swoją reklamę na biznesmenów. Ciemne barwy zostaw na poważniejsze usługi niż sprzedaż dziecięcych zabawek.

 

jak tworzyć banery Google Ads

 

Branże zakazane

Reklamy wprowadzające użytkownika w błąd są zakazane! Wszelkie próby tworzenia takich treści będą blokowane przez Google’a. Nie projektuj grafik nawiązujących do ostrzeżeń czy ogólnie pojętych znaków ostrzegawczych.

Ochrona odbiorców przed szkodliwymi treściami i ochrona ich prywatności w sieci reklamowej to priorytet dla Google’a. Dlatego, zastanawiając się, jakie reklamy chcesz stworzyć, najpierw sprawdź, czy Twoja usługa nie znajduje się na liście branży zakazanych lub ograniczonych. Pełną listę znajdziesz w Google Support.

Przykładowe branże zakazane w sieci reklamowej:

  • niebezpieczne usługi lub produkty (narkotyki, środki niesprawdzonego pochodzenia roślinnego lub chemicznego, amunicja, materiały wybuchowe, produkty tytoniowe),
  • łamanie prawa (hacking, boty, instrukcje łamania zasad bezpieczeństwa, fałszowanie dokumentów, piramidy finansowe),
  • treści nieodpowiednie (obraźliwe, zastraszające, poniżające, dyskryminujące, na tle religijnym, okrutne, wulgarne).

Branże z ograniczeniami:

  • treści erotyczne są dopuszczane w sieci reklamowej Google w wypadku, gdy nie są kierowane na osoby nieletnie,
  • piwo, wino, sake, wódka i inne alkohole nie mogą być reklamowane w sieci reklamowej,
  • prawa autorskie – produkty objęte prawami autorskimi, tyczy się to wszystkich usług Google,
  • hazard i gry losowe – kasyna tradycyjne i internetowe, bukmacherka, prywatne loterie gier losowych, zakłady sportowe,
  • opieka zdrowotna i leki – apteki internetowe, leki na receptę, niezatwierdzone substancje (botoks i kwas hialuronowy), preparaty ziołowe z niebezpieczną substancją czynną, usługi związane z uzależnieniami, badania kliniczne, antykoncepcja.

Listy odbiorców w sieci reklamowej Google, czyli remarketing, też charakteryzują się rozszerzoną listą ograniczeń. Reklamy śledzące nie mogą w swoim przekazie ujawniać danych wrażliwych o odbiorcy.

Przykładowe ograniczenia remarketingu:

  • związki między ludźmi – np. rozwód, śmierć członka rodziny, aplikacje randkowe,
  • antykoncepcja,
  • ewentualne popełnienie przestępstwa,
  • przemoc fizyczna i psychiczna,
  • orientacja seksualna,
  • poglądy polityczne,
  • przynależność do związków zawodowych,
  • przynależność etniczna,
  • wyznanie,
  • problemy zdrowotne.

Wszystkie przedstawione powyżej zasady dotyczące tworzenia treści marketingowych odnoszą się nie tylko do standardowych banerów Ads, lecz do wszystkich rodzajów reklam używanych w sieci displayowej. Inne formaty dostępne w sieci reklamowej Google to:

  • reklamy HTML5,
  • reklamy displayowe elastyczne,
  • promujące aplikacje,
  • typu Lightbox.

Reklamy HTML5 

Tworzenie treści w formacie HTML5 pozwala na użycie interaktywnych elementów. Takie reklamy sprawdzają się w branżach turystycznych czy cateringu, gdzie na jednej kreacji można wyświetlać kilka propozycji.

Aby skorzystać z tego formatu, wymagana jest historia konta oraz wydatków. Wniosek można również przesłać ręcznie, jeżeli nie spełnia się wymagań pod tym linkiem. Pozwala to zmniejszyć wymagania stawianie przez Google do 1000 USD.

Reklamy promujące aplikacje

Ten typ reklam stosowany jest w kampaniach promujących aplikacje i wyświetla się je na urządzeniach mobilnych. Pozwalają one zainstalować aplikacje bezpośrednio po kliknięciu reklamy, przenosząc odbiorcę do Google Play czy AppStore.

Do ich promowania korzysta się z klasycznych banerów reklamowych dostosowanych do urządzeń mobilnych.

Reklamy Lightbox

Grafiki typu Lightbox łączą zasoby reklamowe przesłanej wcześniej do systemu Google Ads (np. zdjęcia, filmy czy mapy), automatycznie tworząc treści dostosowane do skonfigurowanego kontekstu i użytkownika. W momencie najechania kursorem na reklamę ta powiększa się i dopasowuje do wielkości ekranu, żeby wyświetlać film lub kompozycję obrazu.

Ważny jest tutaj sposób rozliczania reklamy, ponieważ moment płatności następuje w chwili wejścia w interakcję z reklamą, a nie w momencie przejścia na stronę docelową.

 

Reklamy elastyczne displayowe

Najnowszym rozwiązaniem, jakie proponuje Google dla kampanii w sieci reklamowej, są elastyczne reklamy displayowe. Charakteryzują się bardzo wysokimi zasięgami, które wynikają z inteligentnego dopasowywania reklamy do powierzchni reklamowej, a także prostotą tworzenia. Aby wygenerować reklamę elastyczną, trzeba wybrać ten konkretny typ reklamy i przesłać do zasobów reklamowych na koncie Google:

  • obraz,
  • nagłówek,
  • logo,
  • tekst reklamy,
  • ewentualnie film.

Mając te elementy, reklama zostanie wygenerowana automatycznie i dopasuje się natywnie do przestrzeni reklamowej.

Google określiło kilka obszarów, o które należy zadbać, przygotowując takie reklamy.

Obraz

  1. Maksymalnie 15 obrazów przesłanych do zasobów reklamowych, które charakteryzują się wysoką jakością oraz przedstawiają promowaną firmę, usługę lub markę.
  2. Nie korzystaj z kolaży, zakrzywionych obrazów, tekstu nałożonego na obrazek, filtrów czy obrazów z ramką.

Logo

Jest to opcjonalny element, jednak każda poprawnie skonstruowana reklama powinna zawierać logotyp firmy. Jeżeli go nie prześlesz, Google automatycznie dopasuje Ci grafikę (np. pierwszą literę nazwy Twojej firmy).

  1. Wybieraj grafiki proporcjach 1:1 lub 1:4.
  2. Dobrze wyjustowane i równo przycięte.
  3. Bez dodatkowych elementów w logo, które mogą zniekształcić jego wygląd.
  4. Sugerowane przezroczyste tło.

 

Teksty reklamy elastycznej

Standardowe teksty w reklamach elastycznych zawierają do 90 znaków oraz 5 nagłówków. Warto wykorzystać wszystkie z nich, aby uzyskać wysoką jakość reklamy oraz dać automatom miejsce na testy.

Długi oraz krótki nagłówek

Dużą zmianą w reklamie elastycznej jest dodanie długiego nagłówka niewystępującego poza siecią reklamową. Długi nagłówek ma 90 znaków, natomiast krótkie po 25. Pamiętaj, że długi nagłówek wyświetla się zawsze i jego tekst powinien być unikatowy, aby mógł pokazywać się samodzielnie.

Podsumowanie

Reklamy displayowe są jednym z najłatwiejszych sposobów reklamowania działalności w internecie. Porównując je do tradycyjnych reklam, jak bilbordy czy spoty telewizyjne, które wymagają budżetów na poziomie setek tysięcy złotych, stworzenie kampanii displayowej wydaje się bardzo proste. Jednak, żeby taka promocja przyniosła pozytywny efekt, potrzebny jest pomysł, dobre przygotowanie i realizacja. Dzięki Google’owi tworzenie takich treści co roku staje się łatwiejsze i pozwala wielu drobnym przedsiębiorcom, przy wsparciu specjalistów, osiągnąć sukces!

Przygotujemy kampanię, która sprzedaje!
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!