Google od wielu lat podkreśla, jak ważna jest jakość stron internetowych, ich bezpieczeństwo oraz użyteczność dla użytkownika. Na czołowych miejscach w swojej wyszukiwarce promuje przede wszystkim serwisy przyjazne urządzeniom mobilnym, to znaczy takie, które równie dobrze wyświetlają się na komputerach, jak i smartfonach czy tabletach. Premiuje witryny, z których korzystanie jest bezpieczne: nie zawierają złośliwego oprogramowania oraz mają wdrożony certyfikat SSL, zapewniający szyfrowaną komunikację między serwerem, a przeglądarką internetową. Google zwraca również uwagę na reklamy – te pełnoekranowe mogą być bardzo uciążliwe, szczególnie podczas korzystania z Internetu na urządzeniach mobilnych. Utrudniają dostęp do zawartości strony, co zdaniem Googla jest niedopuszczalne. Do tych czynników wkrótce dojdą kolejne: LCP, FID oraz CLS (nazywane zbiorczo Core Web Vitals), o których opowiem w niniejszym artykule.

Aktualizacja Google Page Experience

 Pod koniec maja Google ogłosiło, że w 2021 roku planuje wprowadzenie aktualizacji nazywanej “Google Page Experience”, która – jak nazwa wskazuje – będzie koncentrować się na doświadczeniach użytkownika, związanych z korzystaniem ze strony internetowej.

Wprowadzone w niej nowe czynniki rankingowe będą oceniać, w jaki sposób użytkownicy odbierają stronę internetową – czy interakcje z serwisem można uznać za “przyjemne”, czy wręcz przeciwnie. Analiza będzie przebiegać w czasie rzeczywistym, to znaczy dotyczyć będzie stanu strony w momencie przebiegu testu.

Google zdaje sobie sprawę, że w obecnej sytuacji wysiłki właścicieli stron internetowych skupione są przede wszystkim na radzeniu sobie z efektami pandemii koronawirusa i odbudowywaniu poniesionych strat. Z tego powodu postanowiło uprzedzić swoich użytkowników o planowanych zmianach – na pół roku przed wprowadzeniem aktualizacji, zostanie wydany oficjalny komunikat. By dodatkowo wesprzeć właścicieli stron internetowych, już teraz udostępnione zostały narzędzia, które mają wspomóc w przygotowaniu serwisów do aktualizacji (o tym więcej w dalszej części artykułu).

Core Web Vitals

Core Web Vitals jest zestawem narzędzi analitycznych, określających kondycję strony internetowej oraz pomagających badać jej użyteczność. Obecnie w jego skład wchodzą trzy wskaźniki: LCP, FID i CLS, jednak wraz z upływem czasu Core Web Vitals będzie rozszerzane o nowe metryki.

Zestaw narzędzi analitycznych Core Web Vitals

Źródło: webmasters.googleblog.com

Pojęciem szerszym jest Web Vitals – w ich skład, poza wyżej wymienionymi, wchodzi wiele innych wskaźników, między innymi TTFB – Time to First Byte (czas do pobrania pierwszego bajtu strony) oraz FCP – First Contenful Paint (czas do załadowania pierwszego elementu na stronie).

Jak informuje Google, w sytuacji, gdy badana strona internetowa będzie wyróżniać się na tle konkurencji bardzo wysoką jakością i wartością merytoryczną, braki w optymalizacji nie będą pełniły kluczowej roli przy tworzeniu rankingu. Z drugiej strony, gdy konkurować ze sobą będą dwie bardzo podobne witryny, wówczas przewagę może zyskać ta ze stron, która jest lepiej zoptymalizowana pod kątem nowych czynników.

LCP (ang. Largest Contentful Paint) – ładowanie strony

LCP to wskaźnik, mierzący czas renderowania największego elementu na stronie internetowej, którym może być grafika, wideo lub blok tekstu. Warto podkreślić, że na LCP nie wpływają zasoby, ładujące się poniżej widocznego na ekranie obszaru strony.

Jeśli największy element ładuje się do 2,5 sekundy, LCP jest oceniane jako dobre, do 4 sekund wymagające poprawy, natomiast powyżej – jako słabe.

LCP może być zaniżone przede wszystkim przez wolny serwer, na którym znajduje się strona internetowa, długi czas jego reakcji, blokowanie renderowania skryptów JavaScript oraz CSS, długi czas wczytywania zasobów na stronie oraz renderowanie strony po stronie klienta (w przeglądarce użytkownika).

LCP - wskaźnik, mierzący czas renderowania największego elementu

 

FID (ang. First Input Delay) – interaktywność witryny

FID określa czas, po którym strona jest w stanie zareagować na podjętą przez użytkownika interakcję. Wskaźnik może np. sprawdzić, po jakim czasie od kliknięcia w przycisk lub zakładkę, strona odpowie na działanie. By otrzymać ocenę dobrą, czas interakcji powinien być krótszy niż 100 ms. Przedział 100 – 300 ms wymaga poprawy, natomiast czas reakcji powyżej 300 ms określany jest jako słaby.

FID określa czas, po którym strona reaguje na podjętą interakcję

 

CLS (ang. Cumulative Layout Shift) – stabilność wizualna strony

CLS ocenia stabilność wizualną strony, to znaczy występowanie oraz wielkość przesunięć elementów strony podczas jej ładowania. W oczach Google nagłe i niespodziewane przesuwanie fragmentów strony mogą generować niechciane interakcje – przejście na inną podstronę, niż oczekiwana, kliknięcie w baner lub reklamę, odtworzenie filmu.

CLS może przyjąć wartość z przedziału 0 (co oznacza brak przesunięć) do 1 (duże przesunięcia). Strona otrzyma ocenę dobrą, jeśli CLS wyniesie poniżej 0.1, powyżej natomiast wymaga poprawy.

CLS ocenia stabilność wizualną strony.

 

Jak mierzyć Core Web Vitals?

W minionych miesiącach Google dostarczył szereg narzędzi, pomocnych przy optymalizowaniu witryn pod kątem nowych czynników rankingowych:

PageSpeed Insights

Poza dostarczeniem informacji, dotyczących m.in. prędkości wczytywania strony, narzędzie to umożliwia również zmierzenie LCP, FID oraz CLS. Jak widać na poniższym przykładzie, testowana strona otrzymała ocenę dobrą wyłącznie w aspekcie interaktywności (FID). LCP ocenione zostało jako wymagające poprawy, natomiast CLS jako słabe.

Narzędzie do oceny Core Web Vitals.

 

 Google Search Console

Nowe metryki wprowadzono do Google Search Console pod nazwą “Podstawowe wskaźniki internetowe”. Dostępne są w menu po lewej stronie.

Mierzenie jakości strony przez Google Search Controle

 

Chrome DevTools

By dostać się do narzędzi programistycznych, należy albo kliknąć prawym przyciskiem myszy na stronie i wybrać opcję “Zbadaj”, albo wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl + Shift + I, a następnie przejść do zakładki “Performance”.

Mierzenie jakości strony przez Chrome DevTools

 

Google Lighthouse

Narzędzie ocenia między innymi LCP oraz CLS, natomiast nie mierzy FID, ponieważ do tego niezbędna jest interakcja użytkownika.

Ocena jakości strony przez Google Lighthouse

 

Podsumowanie

Wprawdzie aktualizacja zapowiedziana jest dopiero na rok 2021, jednak warto zacząć przygotowywać się do niej już teraz. Google udostępnił w tym celu szereg pomocnych narzędzi, a na stronie web.dev zawarte są wskazówki, w jaki sposób zoptymalizować stronę oraz przyspieszyć poszczególne czynniki, wchodzące w skład Core Web Vitals: LCP, FID i CLS. Jednak w dalszym ciągu najważniejsza będzie zawartość strony – przy unikalnych treściach wysokiej jakości, nawet spore niedociągnięcia w jakości serwisu nie powinny zaważyć na osiąganych przez stronę pozycjach w rankingu Google.

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!