Budowanie profilu linkowego domeny nazywane zazwyczaj linkowaniem jest nieodłączną częścią pozycjonowania strony. Polega ono na publikacji odnośników do promowanej witryny na różnych innych serwisach. Celem publikacji tych odnośników jest wskazanie algorytmom wyszukiwarek, że docelowa witryna jest wartościowa i związana z określonymi słowami kluczowymi. Prawidłowo prowadzony proces budowania profilu linkowego pomaga w wypracowaniu widoczności w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek internetowych.

Z czego składa się link?

Odnośnik do strony składa się z kilku elementów, które są ważne w procesie pozycjonowania:

  • anchortext – jest to fraza, która jest klikalnym tekstem – jest to jeden z elementów, który pozwala algorytmom Google na określenie tematyczności strony, do której prowadzi link,
  • adres URL – jest to adres, na który trafia użytkownik po kliknięciu odnośnika, linkowany URL może być linkiem wewnętrznym (przeważnie bez domeny np.: /oferta/krzesla-drewniane.html) lub odnośnikiem zewnętrznym (zawsze z domeną np.: http://sklep-xyz.pl/oferta/krzesla-drewniane.html),
  • parametr title – opcjonalny element, który po najechaniu na link wyświetla tzw. “chmurkę” (lub dymek) z tekstem pomocniczym, przeważnie informacją odnośnie do linka np.: “Przejdź do oferty krzeseł drewnianych w sklepie XYZ”, parametr ten nie jest ściśle powiązany i może zostać przypisany do wielu innych elementów HTML,
  • parametr rel – kolejny element odnośnika, który nie jest wymagany, najczęściej stosuje się go, gdy link wychodzący nie ma przekazywać wartości link juice (wtedy odnośnik ma postać rel=”nofollow”), ale posiada również inne wartości: alternate, author, bookmark, external, help, license, next, nofollow, noreferrer, noopener, prev, search, tag (dokładna ich specyfikacja znajduje się na stronie https://www.w3schools.com/tags/att_a_rel.asp),
  • parametr target – element ten również jest opcjonalny i najczęściej określa gdzie ma zostać otwarty link, może on mieć wartości _blank, _self, _parent, _top, framename (więcej informacji na temat znaczeń poszczególnych wartości zostało opublikowanych na stronie https://www.w3schools.com/tags/att_a_target.asp).

Linki mogą mieć więcej parametrów, jednak z reguły w procesie budowy profilu linkowego w 99% przypadków stosuje się jedynie powyższe elementy. Pełna lista parametrów jakie może posiadać odnośnik znajduje się na stronie W3C ze szkoleniami z HTML pod adresem https://www.w3schools.com/tags/tag_a.asp.

Przykład kodu źródłowego z odnośnikiem:

<a href="http://sklep-xyz.pl/oferta/krzesla-drewniane.html" title="Przejdź do oferty krzeseł drewnianych w sklepie XYZ" rel="nofollow" target="_blank">krzesła drewniane</a>              

Powyższy odnośnik może być linkiem wewnętrzny lub zewnętrzny, który otworzy się w nowej karcie przeglądarki.

<a href="/oferta/krzesla-drewniane.html" title="Zobacz krzesła drewniane w naszej ofercie" rel="nofollow">Krzesła drewniane</a>

Powyższy link jest odnośnikiem wewnętrznym, który otworzy się w aktualnie otwartej karcie przeglądarki.

Sposoby budowania profilu linkowego

Linkowanie strony jest zazwyczaj stałym elementem procesu, który trwa przez cały okres pozycjonowania serwisu. Może on obejmować publikację odnośników z określonego typu stron lub obejmować szeroką gamę rodzajów stron, z których linkowana jest strona internetowa. Poniżej zostały przedstawione najpopularniejsze sposoby pozyskiwania linków.

Fora

Internetowe fora związane tematycznie z pozycjonowaną stroną są świetnym miejscem na publikację linków do promowanej strony. Odnośniki tego typu nie tylko informują wyszukiwarkę o tematyczności strony, do której prowadzą, ale również mogą być użyteczne dla użytkowników danego forum i pomóc im w znalezieniu produktów, usług czy rozwiązania jakiegoś problemu. Przeważnie publikacja linków na forach jest darmowa dla zarejestrowanych użytkowników. Część serwisów wymaga jednak publikacji kilku postów bez odnośnika, a niektóre fora internetowe automatycznie nakładają na wszystkie linki wychodzące parametr rel=”nofollow”.

Blogi

Tematyczne artykuły na blogach, podobnie jak fora, często przyciągają użytkowników szukających informacji na temat produktu lub usługi (np. recenzji, porównania, testu) lub rozwiązania jakiegoś problemu. Podobnie jak na forach, prawidłowo dodany odnośnik z takiej strony będzie zarówno pomocny dla użytkowników jak i robotów m.in. Google. Niestety jeśli chodzi o publikację odnośników w wpisach sponsorowanych na blogach, to ich przedział cenowy jest bardzo zróżnicowany. O ile na własnym blogu i małych blogach umieszczenie linka może nas nic nie kosztować lub kosztem będzie np. użyczenie produktu do przetestowania, o tyle, ceny za link z artykułu na tych najpopularniejszych blogach może wynieść nawet kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Oczywiście w takiej cenie jest również cały artykuł sponsorowany, który zostanie profesjonalnie przygotowany i bardzo często zdjęcia, nagranie i dodatkowa promocja w social mediach.

Strony partnerskie

Najczęściej linki tego typu zdobywają strony, które współpracują z innymi firmami, dzięki czemu na ich serwisach, czy to w stopce, bądź na osobnej podstronie Partnerzy, czy w inny sposób są umieszczane linki do współpracujących przedsiębiorstw, sponsorów itp. Odnośniki tego typu na stronie producenta mogą posiadać strony hurtowni czy autoryzowanych sprzedawców, na stronach sklepów mogą się znajdować linki do witryny producenta, a na stronach internetowych, które wykonała firma informatyczna, mogą być linki do jej serwisu. Mogą one być użyteczne dla robotów wyszukiwarek oraz dla użytkowników, którzy np. ze strony producenta będą przechodzili do sklepów będących autoryzowanymi przedstawicielami, którzy sprzedają produkty danej marki. W przypadku braku współpracy z innymi firmami ciężko pozyskać tego typu odnośniki z ich stron.

Komentarze

Jest to dobry sposób na pozyskanie linków z tematycznych stron bez ponoszenia dużych kosztów. W przypadku, gdy nie kupienie wpisu sponsorowanego na popularnym blogu jest poza naszymi możliwościami, zawsze możemy pod takim artykułem umieścić komentarz, który będzie prowadził do linkowanej strony. Z uwagi, że popularne wpisy mogą mieć bardzo dużo komentarzy, w krótkim czasie nasza opinia z odnośnikiem może zniknąć gdzieś pośród setek komentarzy innych użytkowników i nie przekładać się na odwiedziny użytkowników, ale nadal będzie to informacja dla robotów, że linkowana strona jest tematycznie związana z artykułem. Część serwisów pozwala wyróżniać wartościowe komentarze, więc warto się postarać, by to co napiszemy było przydatne i pomocne dla użytkowników. Najczęściej komentarze publikowane na popularnych serwisach są moderowane, więc link taki może czekać nawet kilka dni na opublikowanie, a moderator może go odrzucić lub np. usunąć link jeśli uzna go za niezgodny z regulaminem lub niezwiązany z tematem wpisu czy dyskusji.

Katalogi biznesowe

Biznesowe katalogi są bardzo często wykorzystywane do rozpropagowania marki. Większość z nich nie pozwala na dodanie linka nakierowane pod frazę na konkretną podstronę pozycjonowanego serwisu. Przeważnie link prowadzi na adres strony głównej, a jego anchorem jest nazwa firmy lub sam adres URL. Duża część tego typu stron oferuje jedynie płatne wizytówki, a te, które pozwalają na publikację darmowego wpisu umożliwiają stworzenie podstawowej, mocno okrojonej w porównaniu do pełnej wersji wizytówki. Dla pozycjonowania zwykle wystarcza ta darmowa forma, która umożliwi na rozpropagowanie marki, danych teleadresowych oraz powiązanie tego z adresem www. Wybierając płatne wersje wizytówki w dużej części katalogów możemy liczyć na możliwość dodania dodatkowych elementów jak np. opis zawierający odnośniki do naszej strony – warto, aby był unikalny.

Social media

Budując profil linkowy strony nie można zapomnieć o potężnym kanale jakim są media społecznościowe. Setki milionów osób odwiedzających codziennie takie serwisy jak Facebook, Twitter, Instagram oraz inne podobne portale, dają niemal nieograniczone możliwości w promocji naszej firmy. Warto zatem założyć sobie konto na co najmniej jednym serwisie social media i za jego pomocą informować użytkowników o swojej działalności. Umieszczanie linków w swoich postach jest darmowe i pozwala na kierowanie użytkowników dokładnie tam, gdzie nam zależy. Dodatkowo media społecznościowe mają to do siebie, że jeśli nasz post z linkiem będzie ciekawy, to bardzo szybko może przyciągnąć na stronę wielu użytkowników. Odnośniki umieszczane na najpopularniejszych portalach społecznościowych takich jak Facebook czy Twitter mogą być odwiedzane przez roboty Google, dzięki czemu możemy przyspieszyć zaindeksowanie nowej podstrony.

Serwisy zaplecze

Z reguły serwisy zaplecze należące do firm SEO są moderowane i nie dają możliwości dodania w nich odnośników. Mogą mieć różną strukturę i tematykę. Na odnośniki z tych serwisów mogą liczyć jedynie kliencie agencji, która stworzyła dany serwis. Istnieje jednak wiele stron na których można umieścić swoje wpisy bądź katalogi oparte często na starych i darmowych skryptach, które są utrzymywane przez niezależne firmy lub osoby. Dodanie w nich odnośnika może być darmowe lub wiąże się z niewielką i jednorazową opłatą w wysokości od kilku do kilkudziesięciu złotych. Niektóre darmowe katalogi wymagają umieszczenia na naszym serwisie linka zwrotnego. Wiele tego typu stron daje możliwość dodania we wpisie krótkiego opisu z dodatkowym linkiem.

Analiza profilu linkowego

W procesie budowania profilu linkowego ważna jest również jego analiza. Warto ją wykonać przed przystąpieniem do procesu publikacji odnośników, ponieważ nieprawidłowe podejście do tego zadania może wiązać się z brakiem efektów w postaci wzrostu widoczności czy pozycji na konkretne grupy haseł.

W analizie profilu linkowego bardzo ważną kwestią jest to, że żadne narzędzie na chwilę obecną nie pokazuje pełnego profilu linkowego strony. Nawet narzędzia stworzone przez Google udostępniają informacje tylko o części linków znalezionych przez roboty wyszukiwarki, a lista odnośników nie jest aktualizowana w czasie rzeczywistym. Z reguły nawet niepełne informacje są wystarczające do przeanalizowania profilu linkowego i zaplanowania dalszych prac związanych z jego budową.

W przypadku, gdy korzystamy już z oferty agencji marketingowej, która zajmuje się pozycjonowaniem naszej strony, musimy pamiętać żeby samodzielne działania związane z publikacją linków konsultować ze specjalistą SEO. Przyjęta strategia firmy pozycjonującej przeważnie uwzględnia rozbudowę profilu linkowego z odpowiednim rozkładem anchorów prowadzących do wybranych adresów URL. Publikując odnośniki bez konsultacji z pozycjonerem, możemy zaburzyć cały plan.

Z jakich narzędzi korzystać w trakcie analizy profilu linkowego?

Google Search Console

Pierwszym bardzo ważnym i darmowym narzędziem do analizy profilu linkowego jest Google Search Console. Jeśli jeszcze nie jest on zainstalowany na naszej stronie, to powinniśmy to zrobić jak najszybciej. Informacje czym jest GSC (dawniej zwanym Google Webmaster Tools), o tym jak je zainstalować i podstawowych funkcjach zostały opisane na naszym blogu pod adresem https://www.grupa-tense.pl/blog/google-search-console-poradnik/.

Search Console pozwala na dość dokładną analizę odnośników, a następnie zaplanowanie strategii linkowania pozycjonowanej strony.

Ahrefs

Kolejnym narzędziem wykorzystywanym w analizie profilu linkowego stron internetowych jest Ahrefs. Usługa ta jest płatna, a najtańsza opcja kosztuje 99$ miesięcznie. W przypadku małych stron skorzystanie z tego serwisu może być kosztowne, ale jeśli posiadamy wiele stron internetowych, które chcemy przeanalizować, skorzystanie z tego narzędzia będzie opłacalne. Ahrefs prezentuje dane w bardzo czytelny sposób oraz posiada wiele rozbudowanych opcji pozwalających na ich przeglądanie i eksportowanie.

Majestic

Drugie płatne narzędzie, które również służy do analizowania profilu linkowego strony. Miesięczna subskrybcja kosztuje trochę mniej niż Ahrefs i wynosi 46,99 euro. W tym przypadku również bardziej opłacalny okazuje się zakup jeśli do analizy mamy więcej stron www. Podobnie jak wspomniany konkurent, również Majestic prezentuje dane w bardzo czytelny sposób, często wyświetlając je na wykresach, które pozwalają szybko dotrzeć do najważniejszych informacji.

Jak linkować stronę www?

Powyżej przybliżyliśmy podstawowe informacje związane z linkowaniem stron internetowych. Jeśli jednak nie posiadamy doświadczenia w pozycjonowaniu strony, zamiast samodzielnie publikować odnośniki, lepiej skorzystać z pomocy agencji marketingowej specjalizującej się w pozycjonowaniu.

Sam proces budowania profilu linkowego może okazać się niewystarczający do uzyskania odpowiednich pozycji, czy pozyskanie ruchu na założonym poziomie. Często prócz publikacji odnośników potrzebna jest optymalizacja kodu źródłowego, a także rozbudowa treści, które w połączeniu z linkowaniem pozwalają na uzyskanie świetnych rezultatów.

Kompleksowa analiza i optymalizacja strony www wcale nie jest dużym kosztem (zobacz nasz cennik https://www.grupa-tense.pl/cennik/), a dobrze wykonana może być kluczem do realizacji naszych celów biznesowych.

7 sposobów linkowania strony – jak sprawdzić i budować profil linkowy strony internetowej?
5 (100%) z 4 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!