Wyższe pozycje w Google, wzrost ruchu na stronie, większa sprzedaż i rosnąca liczba zapytań ofertowych. Efekty pozycjonowania mogą wynieść Twój biznes na wyższy poziom. Wszystko jednak zaczyna się od słów kluczowych, czyli zapytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce. Jak wybrać najlepsze frazy, aby wyprzedzić konkurencję? Niezbędne będą narzędzia, bez których dalsze planowanie to tylko wróżenie z fusów. Przekonaj się, jak szybko możesz znaleźć słowa kluczowe dla swojego biznesu!

Frazy kluczowe to kilka słów lub wyrażeń, które wpisujemy w Google, gdy szukamy informacji na dany temat. Niezależnie od tego, czy szukamy hydraulika, danych na temat Wielkiego Zderzacza Hadronów, czy przepisu na sernik, zaczniemy od wytypowania tych kilku wyrazów w wyszukiwarce. Od nich zaczyna się dalsza droga użytkownika w internecie. Następnym krokiem jest już kliknięcie w jeden z wyników, które Google wyświetla na pierwszej stronie.

Wszystkie słowa kluczowe możemy podzielić na wiele grup według intencji użytkownika, długości czy zależności pomiędzy poszczególnymi frazami. Na potrzeby tego artykułu wystarczy jednak, że rozróżnimy poniższe cztery typy:

  • brandowe – zawierające nazwę konkretnej marki, np. “buty Nike”;
  • generyczne – ogólne wyrażenia, składające się z jednego lub dwóch słów, np. “buty sportowe”;
  • słowa kluczowe z długim ogonem (Long-Tail Keywords) – wyrażenia zawierające większą liczbę słów. Używane zwykle w celu odnalezienia precyzyjnych informacji lub produktów o konkretnych cechach;
  • frazy geolokalizowane – przydatne w pozycjonowaniu lokalnym słowa kluczowe, które zawierają nazwę miejscowości, a nawet konkretnej dzielnicy w danym mieście.

 

cztery typy słów kluczowych

Źródło: google.pl

 

Wpisując w wyszukiwarce ogólne wyrażenie „buty sportowe”, Google wyświetli podpowiedzi, wśród których znajdą się zarówno frazy typu long tail („buty sportowe damskie czarne”), jak i brandowe zapytania („buty sportowe adidas”). Każde z tych wyrażeń spowoduje wyświetlenie innych wyników wyszukiwania, dopasowanych do dodatkowych słów wokół generycznego słowa kluczowego.

Narzędzia do planowania słów kluczowych

W poniższym zestawieniu starałem się ująć narzędzia, które spełnią określone funkcje w procesie wyszukiwania słów kluczowych. Wszystkie wzajemnie się uzupełniają, dlatego planując działania, warto wykorzystać każde z nich. Jedne przydadzą się bowiem do wyszukania propozycji słów kluczowych, a inne do zbadania aktualnych trendów w wyszukiwarce. W zestawieniu znalazło się również rozwiązanie, które podsunie Ci świetne pomysły na artykuły na bloga w sklepie internetowym, czy na stronie firmowej, jako rozwinięcie pomysłów Macieja.

1.    Planer słów kluczowych

Planer słów kluczowych to darmowe narzędzie przygotowane przez Google, dzięki któremu możemy uzyskać propozycje nowych fraz wraz z istotnymi statystykami. Docelowo służy on planowaniu kampanii reklamowych w Google Ads, jednak może być też użyty do podstawowych celów związanych z pozycjonowaniem.

planer słów kluczowych

Źródło: ads.google.com

W celu uzyskania propozycji wyrażeń kluczowych wystarczy wpisać słowo bazowe, dla którego Planer wyświetli dalsze sugestie. Możemy również użyć filtra w postaci domeny, a także zaznaczyć specjalny checkbox, jeżeli w zestawieniu chcemy uzyskać także brandowe słowa kluczowe.

brandowe słowa kluczowe

Źródło: ads.google.com

 

Jeśli nie posiadamy aktywnej kampanii reklamowej, statystyki Planera Słów Kluczowych będą ograniczone do podstawowych danych.

 

2.    Senuto

Senuto to jedno z narzędzi SEO, bez których wielu specjalistów nie wyobraża sobie planowania słów kluczowych. Chociaż jego głównym modułem jest narzędzie badania widoczności danej witryny, posiada również odrębną zakładkę z ogromną bazą słów kluczowych.

planer słów kluczowych w Senuto

Źródło: senuto.com

Po wpisaniu głównej frazy kluczowej, Senuto wyświetli kolejne propozycje w dopasowaniu wąskim (ściśle związanym z naszym słowem) lub szerokim, gdzie sugestie będą dotyczyły także mniej zależnych, acz powiązanych tematycznie wyrażeń.

W filtrach językowych natomiast wybrać możemy części mowy (czasowniki, rzeczowniki i przymiotniki), które chcemy ująć w zestawieniu.

filtry językowe w planerze Senuto

Źródło: senuto.com

Sama tabela z wynikami wyszukiwania zawiera kolumny poświęcone wyszukiwalności, trendom i liczbie wyrazów danej frazy kluczowej. Wyniki możemy sortować oraz filtrować po każdej z nich, manipulując zestawieniem wedle naszego uznania.

tabela z wyszukiwalnością Senuto

Źródło: senuto.com

Dodatkowo, klikając w ikonę „lupki” znajdującej się obok słowa kluczowego, otrzymamy szczegółowe statystyki i dane, które go dotyczą:

frazy kluczowe w Senuto

Źródło: senuto.com

analizę wyników wyszukiwań w Google:

analiza wyszukiwań w Google Senuto

Źródło: senuto.com

oraz tabelę z powiązanymi słowami kluczowymi i pytaniami:

planer Senuto

Źródło: senuto.com

Korzystając z powyższych funkcji, możemy w dużej mierze opracować naszą kolekcję fraz kluczowych bez wychodzenia z narzędzia. Na podobnej podstawie przeanalizujemy zależne słowa kluczowe oraz pytania, dostępne w kolejnych zakładkach.

baza słów kluczowych w Senuto

Źródło: senuto.com

Senuto to płatne narzędzie z możliwością utworzenia darmowego konta na 14 dni.

 

    3. SEMSTORM

Semstorm to kolejne pomocne narzędzie w procesie planowania słów kluczowych. Wpisując daną frazę, otrzymamy sugestie podzielone na kilka podstawowych kategorii takich jak:

planer słów kluczowych SEMSTORM

Źródło: semstorm.com

Proste podpowiedzi, podobne do tych, które Google wyświetla w wynikach wyszukiwania.

podpowiedzi słów kluczowych w SEMSTORM

Źródło: semstorm.com

Słowa z przyimkami – graficznie przedstawiona mapa słów kluczowych zawierających podstawowe przyimki w języku polskim.

 

Pytania – zadawane przez użytkowników w Google. To kolejne interesujące zestawienie, które może okazać się pomocne przy okazji planowania tematów dla tekstów blogowych lub artykułów.

pytania w planerze SEMSTORM

Źródło: semstorm.com

Video – frazy kluczowe, które możemy zawrzeć w tytule i opisie filmu, by zwiększyć jego widoczność.

podpowiedzi w formie wideo w SEMSTORM

Źródło: semstorm.com

Raport zakończony jest pokaźną listą słów kluczowych posortowanych alfabetycznie. Znajdziemy tutaj również grupy podzielone według cyfr występujących we frazie – w przypadku butów sportowych są to nie tylko konkretne rozmiary, ale też lata, w których zostały wypuszczone dane modele. Innym przykładem występowania liczb w słowie kluczowym jest choćby cena, która często ujęta jest w zapytaniach, np. “buty sportowe do 100 zł”.

lista słów kluczowych alfabetyczna w SEMSTORM

Źródło: semstorm.com

Oprócz powyższego narzędzia, Semstorm oferuje także inne rozwiązania związane z kampaniami CPC, wyszukiwaniem grafik, czy e-commerce:

funkcje w SEMSTORM

Źródło: semstorm.com

Semstorm to płatne narzędzie z możliwością utworzenia darmowego konta na 14 dni.

 

   4. Google Trends

Google Trends to bezpłatne narzędzie, które pomoże nam w zbadaniu popularności danego słowa kluczowego lub tematu nie tylko na przestrzeni ostatnich miesięcy, ale nawet kilku lat wstecz. Badając w ten sposób sezonowość słowa kluczowego, możemy zaplanować intensywne działania promocyjne na określony czas w roku.

 

Google Trends

Źródło: trends.google.com

Korzystając z Google Trends, otrzymamy również informacje o aktualnych trendach związanych z wybraną tematyką. Możemy wybrać region (nie tylko Państwo, ale też województwo), okres, a także kategorię, czy rodzaj wyszukiwarki (grafika, wiadomości, zakupy lub YouTube).

planowanie słów kluczowych w Google Trends

Źródło: trends.google.com

Google Trends działa w czasie rzeczywistym, dlatego wskaże aktualne informacje o tym, jakie zapytania zyskują właśnie popularność. Jeśli prowadzimy biznes w dynamicznej branży i nie chcemy zostać w tyle za konkurencją, warto na bieżąco kontrolować trendy w wyszukiwarce.

 

5. Answer The Public

Answer The Public określane jest jako narzędzie do wizualnego wyszukiwania fraz kluczowych i pomysłów na tematy. Wpisując nasze słowa kluczowe, uzyskamy propozycje związanych z nimi pytań, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę.

planowanie słów kluczowych w Answer The Public

Źródło: answerthepublic.com

Dla frazy „buty sportowe” uzyskamy dziesiątki tematów, które wykorzystać możemy w naszej strategii content marketingowej – od „gdzie kupić buty sportowe” do „jak wiązać obuwie”. Jeśli w swoim sklepie internetowym lub serwisie prowadzisz blog, Answer The Public w kilka sekund wygeneruje dla Ciebie tematy na najbliższe kilka miesięcy. Narzędzie umożliwia prezentację wyników w wizualnej formie lub też posortowanej listy – alfabetycznie lub na podstawie przyimków. Uzyskane dane możemy również wyeksportować w formacie arkusza kalkulacyjnego CSV.

 

6. Ubersuggest

Ubersuggest to darmowa alternatywa, która posiada wiele cech wspólnych z omówionymi wcześniej narzędziami. Wpisując bazowe słowo kluczowe, uzyskamy propozycje powiązanych fraz wraz z ich wyszukiwalnością, konkurencyjnością czy trendami.

planowanie słów kluczowych w Ubersuggest

Źródło: neilpatel.com/ubersuggest

Uzyskamy w nim pomysły na nowe słowa kluczowe, pytania, czy informacje o powiązanych frazach. Podobnie jak w przypadku Senuto, klikając w konkretną propozycję, otrzymamy podgląd wyników wyszukiwania w Google wraz z przewidywaną ilością kliknięć, odnośników zewnętrznych prowadzących do podstrony i udostępnień w social mediach.

planowanie słów kluczowych w Ubersuggest

Źródło: neilpatel.com/ubersuggest

 

Jak ocenić, czy warto inwestować w dane słowo kluczowe

Każde z wyrażeń, które otrzymamy w podpowiedziach od Google, czy też za pośrednictwem narzędzi do planowania słów kluczowych, posiada dwie podstawowe cechy. Na ich podstawie możemy określić, czy warto wykorzystać je w naszej strategii pozycjonowania, czy też może skupić się na innych frazach. Główne aspekty, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy wyborze to:

  • wyszukiwalność – średnia miesięczna liczba wyszukiwań danego słowa kluczowego.
  • konkurencyjność – tzw. trudność danej frazy kluczowej, określana najczęściej na podstawie liczby wyników w wyszukiwarce oraz serwisów, które pojawiają się na pierwszych pozycjach dla danego zapytania.
ocenianie wartości słów kluczowych

Źródło: google.pl

Wyszukiwarka Google dla frazy „buty sportowe” podaje ponad 76 milionów wyników, co może świadczyć o jej dużej konkurencyjności. Przeglądając kolejne wyniki na pierwszej stronie wyników organicznych, napotkamy natomiast sklepy internetowe dużych marek. W tym przypadku walka o pierwsze pozycje wymagać będzie nie tylko niemałego budżetu przeznaczonego na promocję, ale też serwisu o odpowiedniej wielkości i asortymencie. Warto zastanowić się przy tym, czy nie lepszym rozwiązaniem będzie skoncentrowanie się na frazach z długim ogonem, które cechują się zwykle mniejszą wyszukiwalnością, ale przyjdzie nam konkurować wówczas z mniejszą liczbą stron.

Warto również zwrócić uwagę na profil wyników, czyli typ stron, jakie wyświetlają się w Google dla naszej frazy kluczowej. W ostatnich latach wzrosło znaczenie intencji i oczekiwań użytkownika, do których wyszukiwarka stara się dopasować wyniki. Weryfikując dane słowo kluczowe, sprawdź, czy profil wyników pasuje do strony, którą chcesz pozycjonować. Często wydaje się nam, że dane wyrażenie może być wpisywane przez osoby zainteresowane zakupem lub usługą, lecz w wynikach wyszukiwań napotkamy artykuły i poradniki.

Innym aspektem związanym z profilem wyników są dodatkowe elementy, które rozrzucone są wokół bezpłatnych wyników organicznych. Znajdują się wśród nich nie tylko reklamy, ale też filmy, grafiki, czy graf wiedzy. Z każdym dodatkowym elementem na pierwszej stronie Google jest coraz mniej miejsca, a samych wyników niekoniecznie dziesięć. Nader często zdarza się, że prezentowane jest tam osiem lub dziewięć witryn.

reklamy Google Ads

Źródło: google.pl

Dla wielu zapytań pierwszy widok zarezerwowany jest dla płatnych wyników z Google Ads.

płatne wyniki Google Ads

Źródło: google.pl

Dla „nauki angielskiego”, oprócz sekcji z filmami z serwisu YouTube, otrzymamy w wynikach dodatkowo mapkę Google, a dla fraz związanych z turystyką, często ujrzymy specjalny widżet z ofertami noclegu:

mapki Google

Źródło: google.pl

Podsumowanie

Planowanie słów kluczowych wymaga nie tylko wiedzy, ale też sporej ilości pracy związanej z doborem powiązanych ze sobą wyrażeń. Korzystając z wymienionych powyżej narzędzi, możesz skompletować kolekcję słów kluczowych odpowiednich dla Twojego biznesu. W wielu branżach jednak na pierwszych stronach wyszukiwarek toczy się nieustanny bój, a dla wielu wyrażeń nawet wysokie pozycje nie zwiększą ilości wejść na stronie. Aby dobrać odpowiednie frazy kluczowe, które zagwarantują Ci realne efekty i ruch na stronie, warto skorzystać z pomocy specjalistów.

 

 

 

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!