Rozpoczęcie działań w świecie marketingu internetowego nie jest rzeczą trudną. Jednakże, aby zrobić to optymalnie i uzyskać wymierne korzyści należy odpowiednio się do tego przygotować. Już od samego startu jesteśmy bombardowani akronimami, CPC, CPM, PLA… Pomyśleć, że sama nauka specjalistycznego żargonu może trwać wystarczająco długo, żeby stracić cały zapał do dalszych działań. Dziś skupimy się na jednej z najpopularniejszych opcji, jakie oferuje nam do dyspozycji marketing internetowy. Mowa tu o kampaniach PPC (z ang. Pay Per Click). Jak sama nazwa wskazuje, rozliczenie następuje dopiero wtedy, gdy odbiorca reklamy w nią kliknie. Więcej na temat kanałów kampanii oraz jej zalet możesz przeczytać w innym naszym wpisie.

Kampanie PPC z roku na rok stają się coraz bardziej skomplikowane. Wraz ze wzrostem konkurencji poziom trudności rośnie. Czy istnieje zasada, której przestrzeganie mogłoby pomóc w osiągnięciu sukcesu? Niestety nie, ale istnieje kilka wytycznych, nad którymi warto pomyśleć przed rozpoczęciem działań.

Cel kampanii

Podstawową kwestią jest ustalenie celu. Niekoniecznie musi to być cel operacyjny oparty na danych. Czasem trudem okazuje się podstawowe zdefiniowanie tego, co chcemy osiągnąć i skupienie się na tym. Przy napiętym budżecie ciężko będzie nam budować wizerunek brandu, maksymalizować sprzedaż i jednocześnie zwiększać rozpoznawalność i ruch. Dlatego pierwsze co powinnyśmy zrobić to dokładnie przemyśleć, na czym zależy nam najbardziej, przynajmniej na dany moment. Jest to niezwykle ważne, gdyż definiuje wszystkie przyszłe działania, które podejmiemy tworząc i monitorując kampanie.

Adekwatny budżet

Należy zrozumieć, że w działaniach PPC bardzo łatwo jest zmarnować środki, które przeznaczymy na marketing. Celem jest zoptymalizowanie wydawania środków w ten sposób, by mądrze spożytkować budżet i jeszcze na tym zarobić. Dla przypomnienia, kwota, którą płaci się za kliknięcie w reklamie PPC zależy od rezultatu aukcji. Natomiast koszt kliknięcia uzależniony jest od konkurencyjności frazy kluczowej, na którą chcemy się wyświetlać. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że im większa liczba zainteresowanych uczestników aukcji na daną frazę, tym będziemy musieli zapłacić więcej, aby się na nią wyświetlać. Do planowania budżetu PPC polecamy bezpłatne narzędzie – Planer Słów Kluczowych, dzięki któremu można sprawdzić sugerowane stawki oraz liczbę wyświetleń interesujących nas fraz. Jaki jest więc optymalny budżet na start? Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę w tym kanale, zacznij spokojnie. Sprawdź szacunkowe stawki na frazy jakie Cię interesują, zastanów się ile „kliknięć” chciałbyś z nich uzyskać oraz ustaw ograniczenie – budżet dzienny. Należy pamiętać, że w trakcie trwania kampanii, istnieje możliwość modyfikowania budżetu.

Strona internetowa

Kolejnym, bardzo ważnym elementem, na który warto zwrócić uwagę zanim uruchomimy kampanię, jest nasza strona internetowa. O ile Google Ads nie wymaga konkretnej specyfikacji pod względem technicznym, to warto poświęcić trochę czasu, aby przygotować stronę. Pomijam aspekt wizualny, gdyż o gustach się nie dyskutuje, ale podstawowe detale jak formularz kontaktowy, dane teleadresowe firmy czy też dostosowanie do urządzeń mobilnych, są bardzo ważne. Oprócz strony głównej, należy pamiętać jeszcze o zadbaniu o poszczególne podstrony. Częstym błędem wśród niedoświadczonych użytkowników Google Ads jest kierowanie ruchu tylko i wyłącznie na stronę główną. Konfigurując naszą kampanię, będziemy wybierać słowa kluczowe nie tylko ogólne, ale również bardziej szczegółowe czy też dotyczące danej kategorii produktów lub usług, które oferujemy. Ruch z takich fraz powinniśmy przekierowywać na odpowiednie podstrony sprzedażowe. Ich zawartość powinna być przygotowana tak, aby dawać użytkownikowi dokładnie to, o co zapytał wpisując swoją potrzebę w Google. Warto też zwrócić uwagę na używanie w miarę prostego i zrozumiałego języka. Chwytliwy nagłówek, dodanie elementów wizualnych oraz nieprzeładowanie treści na stronie może znacząco podnieść stopę konwersji przeprowadzonej kampanii.

Testowanie

Ustawienie idealnej kampanii za pierwszym razem jest praktycznie niemożliwe. Jak wspomniano wcześniej, Google Ads jest kanałem promocji opartym na danych oraz daje nam wiele możliwości optymalizowania kampanii. Warto więc zbierać odpowiednią ilość informacji i od czasu do czasu sprawdzać naszą reklamę pod względem realizacji zamierzonych celów. Najgorszym błędem jaki można popełnić to pozostawienie naszej kampanii samej sobie. Nawet bardzo dobrze rozpoczęta kampania, po jakimś czasie zacznie przynosić słabsze rezultaty. Co w takim razie warto zrobić? Przede wszystkim nie bać się testować. Wstrzymuj reklamy, które dostarczają mało kliknięć. Nie trać pieniędzy na zapytania zbyt ogólne, które nie konwertują. Zamiast nich uruchom nową reklamę, testuj nowe treści i teksty reklam z innymi ustawieniami,  tak aby uzyskać wyższą konwersję oraz niższe stawki za kliknięcie.

Zasoby ludzkie

Na koniec ważny aspekt, który często jest pomijany – ludzie. Oprócz stworzenia samej kampanii PPC, proces realizacji  często wymaga odpowiednich zasobów ludzkich. Załóżmy, że chcemy promować się na zagranicznym rynku, a naszym celem jest przejście użytkownika na zakładkę kontaktową w celu wypełnienia formularza lub kontaktu telefonicznego. Warto więc, zastanowić się jeszcze przed kampanią, czy dysponujemy wystarczającą liczbą osób o kwalifikacjach, których wymaga nasz biznes i branża. Ponadto w dzisiejszych czasach konsumenci mają bardzo duże wymagania oraz możliwości wyboru. Dobra reklama powinna być skoncentrowana na punkcie widzenia klienta, dlatego warto korzystać z pomysłów i odmiennej perspektywy myślenia. Spotkaj się z pracownikami firmy, zastanówcie się wspólnie nad potencjalnym klientem oraz w jaki sposób mogą oni szukać produktów lub  usług jakie oferujesz. Pomocne będzie również zaangażowanie innych osób już na etapie samej optymalizacji kampanii. Inny punkt widzenia pozwoli realnie ocenić stworzoną reklamę oraz odpowiednio ją rozwinąć w przypadku ewentualnych niedociągnięć.

Zaproponowane przez nas wskazówki to podstawy, nad którymi należy pomyśleć przy tworzeniu pierwszej kampanii PPC. Warto zacząć od prostych rozwiązań i nie zniechęcać się początkowymi efektami. Zwykle ich brak jest głównym czynnikiem, który skutkuje szybką rezygnacją i zaprzestaniem dalszych działań. Wszystkim początkującym swoją przygodę z kampaniami PPC, życzymy cierpliwości oraz zachęcamy do zaglądania na naszego bloga, gdzie znajdują się następne przydatne porady.

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!