W związku z pandemią koronawirusa wiele firm, w tym także Grupa TENSE, zdecydowało się przejść w tryb pracy zdalnej. Niektórzy pracują z domu od dawna, ale wielu z nas musi się „przestawić” i zorganizować sobie pracę na nowych zasadach. Jak pracować z domu, aby był to efektywnie spędzony czas? Razem z Karoliną Zuziak, która od kilku lat zdalnie koordynuje pracę copywriterów, podsyłamy Wam kilka sprawdzonych pomysłów.

 

Przygotuj miejsce do pracy

I zjedz śniadanie – dodaje Karolina. – Z doświadczenia wiem, że gdy zacznie się sprawdzać maile, wiadomości, powiadomienia to śniadanie może przerodzić się we wczesny obiad. Przewietrz pokój, w którym będziesz pracować. Ważne, żeby być dotlenionym, bo lepiej się wtedy pracuje. Zadbaj o to, żeby w pokoju nie było zbyt gorąco i duszno. Zorganizuj sobie miejsce do pracy – musi być wygodne, więc łóżko odpada. Owszem, spędza się w nim wygodnie czas, ale w nocy – zaznacza Karolina.

Usiądź przy stole, jeśli możesz przestaw go w pobliże okna, żeby mieć dostęp do światła dziennego. Uprzątnij przestrzeń wokół siebie, zabierz z widoku wszystkie rozpraszacze – telefon, tablet, książkę – no to przyjdzie czas po pracy.

jak dobrze pracować zdalnie

Ustal godziny pracy i trzymaj się ich

Pierwszy dzień pracy zdalnej. Odpalasz komputer, sprawdzasz maile i… idziesz zmywać naczynia albo sprzątać łazienkę. Brzmi znajomo? Pamiętaj, że praca w domu to, a jakże, praca. Wiem, że nikt nie sprawdza, czy rzeczywiście siedzisz przy biurku i pilnie realizujesz swoje zadania, ale przecież obowiązki, które masz do spełnienia, muszą być skończone. Dlatego umów się z przełożonym (i sam ze sobą), że pracujesz na przykład od 8 do 16 i trzymaj się tego. Zrób listę wszystkich zadań, które masz do wykonania i po kolei je skreślaj. Pamiętaj, aby spojrzeć na to realnie, przekładając siły na zamiary. Nie twórz nierealnych planów, ponieważ wydaje Ci się, że będziesz miał teraz czas na wszystko. Na czele listy postaw sobie najpilniejsze zadania i te, które wymagają od Ciebie najwięcej uwagi i czasu. Zobaczysz, że jak będziesz je po kolei odhaczać, poczujesz przypływ mocy i nie będziesz miał poczucia straconego czasu. Pamiętaj jednak o przerwach. To, że pracujesz zdalnie nie oznacza, że nie masz prawa do chwili odpoczynku!

Jeśli nie jest to absolutnie konieczne, po skończonej pracy nie zaglądaj na pocztę czy komunikator firmowy. Nie przeciągaj pracy poza ustalone godziny, bo kusi Cię jeszcze sprawdzenie ostatniego maila, odpowiadanie na czyjeś pytanie czy robienie rzeczy na zapas. Oddziel pracę od życia prywatnego. Dzięki temu będziesz mieć więcej siły, żeby efektywnie pracować następnego dniamówi Karolina.

praca zdalna

Nie marnuj czasu

Jeśli trudno Ci się zorganizować i wciąż się czymś rozpraszasz, możesz wdrożyć w życie kilka technik zarządzania czasem. Jedną z moich ulubionych jest Technika Pomodoro. Jej twórcą jest Francesco Cirillo, a nazwa pochodzi od popularnego timera kuchennego w kształcie pomidora. Stosując tę zasadę, pracujesz przez 25 minut, skupiając się całkowicie na zadaniu, a potem masz pięć minut przerwy.

Wykorzystaj je mądrze – wstań od komputera, rozciągnij się, przejdź po mieszkaniu. Jeśli masz balkon, spróbuj się przewietrzyć. Przy pracy zdalnej trudniej oderwać się od monitoradodaje Karolina.

Oczywiście jeśli zadanie, które realizujesz, zajmie Ci więcej czasu niż 25 minut – podziel je na mniejsze jednostki. Po wykonaniu każdej części – skreśl ją z listy. Jeśli wciąż trudno Ci się zmobilizować, na YouTube znajdziesz filmy osób uczących się lub pracujących według tej techniki, możesz mieć więc wirtualnego kompana, który dotrzyma Ci towarzystwa.

Ogranicz rozpraszacze

Co pięć minut wchodzisz na Facebooka i sprawdzasz, co zmieniło się od Twojej ostatniej wizyty? Social media to potworne pożeracze czasu. Rozpraszają i wytrącają z koncentracji. Jeszcze przed zrobieniem z tym porządku, policz, ile czasu w ciągu dnia spędzasz na poszczególnych stronach. Możesz użyć do tego aplikacji na Chrome’a Web Tracker. Gwarantuję, że wyniki mogą Cię nieźle zaskoczyć. Jeśli pracujesz, wyłącz powiadomienia na telefonie albo najlepiej schowaj go na dno szuflady.

Bardzo przydatny film o tym, jak nie rozpraszać się internetem nagrała Joanna Glogaza, która od lat pracuje z domu prowadząc blog i zarządzając autorską marką piżam Lunaby.

Nie trać kontaktu ze światem

Do wszystkiego można się przyzwyczaić. Tym bardziej do pracy z ludźmi. Jeśli zwykle rozwiązywałeś wiele problemów wewnątrz zespołu, konsultowałeś pomysły, mogłeś zawsze o coś podpytać, i nie ukrywajmy – wejść czasem na luźniejsze tematy – nie rezygnuj z tego. Masz do dyspozycji telefon, komunikator, Messenger. Utwórz wewnątrz zespołu grupę i dalej dziel się swoimi codziennymi zajęciami i pytaj o radę, dyskutuj. To potrzebne i na pewno wzmocni Twój zespół w czasie rozłąki.

A Wy, jakie macie sposoby na pracę w domu? Pracowaliście wcześniej na home office czy dopiero oswajacie się z tą sytuacją? Czekamy z Karoliną na Wasze komentarze!

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!