Bez względu na to, czy przenosisz sprzedaż z offline do online, czy planujesz rozpoczęcie działalności e-commerce „od zera”, powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań o kształt Twojego internetowego przedsięwzięcia. Podpowiadamy, o jakie 4 filary musisz zadbać, by zbudować stabilny i odporny na kryzysy biznes!

Chcesz sprzedawać w sieci?

Zanim przejdziesz do zakładaniu sklepu musisz wybrać model sprzedażowy. Wolisz powierzyć magazynowanie towaru zewnętrznej firmie czy zająć się tym samodzielnie?

Dropshipping czy własny magazyn?

Przedsiębiorcy internetowi mogą postawić na dropshipping lub klasyczny system dystrybucji oparty o własny magazyn.

Czym jest dropshipping?

Dropshipping pozwala Ci prowadzić biznes e-commerce w oparciu o gotowy szablon oraz dystrybucję towarów stanowiących własność zewnętrznego podmiotu. W takim systemie Twój sklep jest w zasadzie pośrednikiem, który przyjmuje zamówienia od użytkowników i przekazuje je do realizacji hurtowni dropshippingowej – to ona odpowiada za zatowarowanie oraz wysyłkę produktu do klienta.

Model ten poleca się przede wszystkim przedsiębiorcom, którzy nie dysponują własnym zapleczem magazynowym i nie chcą „zamrażać” kapitału w towarze. To doskonałe rozwiązanie dla każdego, kto dopiero zaczyna swoją przygodę z handlem w internecie.

Kiedy warto zainwestować w sklep z własnym magazynem?

Własny magazyn daje Ci niezależność i czyni Twoją firmę „pełnoprawnym” sklepem internetowym. To Ty zarządzasz całą obsługą klienta – od złożenia zamówienia, poprzez przygotowanie produktów, aż po dostawę. Daje Ci to większą niezależność, ale też nakłada dodatkowe obowiązki, takie jak:

  • zarządzanie magazynem i kontrola stanów towarowych,
  • stworzenie własnego systemu realizacji dostaw,
  • długoterminowe inwestycje w towar.
Własny magazyn czy dropshipping

 

Chcę sprzedawać w sieci – i co dalej?

Jeśli masz już wybrany system dystrybucji i wiesz, który model biznesowy chcesz rozwijać, czas na techniczne aspekty budowy sklepu online. Po stworzeniu nazwy, logotypu oraz całej identyfikacji wizualnej Twojej marki, musisz „postawić” swój serwis sprzedażowy w sieci. Dzielą Cię od tego 4 ważne kroki. Jakie?

1. Wybranie i rejestracji domeny

Serwer i domena to dwa kluczowe elementy, od których rozpoczyna się budowa każdego sklepu online. Pamiętaj, że od wyboru odpowiedniego pakietu hostingowego zależy to, czy Twój wirtualny sklep „wytrzyma” duże natężenie klientów. Jeśli posiadasz już własną stronę, adresem sklepu może być subdomena, np. www.sklep.nazwafirmy.pl. Domenę zarejestrujesz u wybranego dostawcy hostingu. Najpopularniejsi to m.in.: home.pl, nazwa.pl czy ovh.pl.

2. Zadbanie o bezpieczeństwo klientów

Aby ludzie zaufali Ci i powierzyli własne dane oraz pieniądze, musisz odpowiednio zabezpieczyć serwis sprzedażowy. Obecnie standardem stało się już stosowanie certyfikatu bezpieczeństwa SSL, który pozwala szyfrować dane, chroniąc je przed atakami hakerów. Praktycznie każdy hostingodawca, na którego usługi się zdecydujesz, umożliwi Ci instalację SSL. Dzięki temu przed adresem Twojej strony w przeglądarce, zamiast standardowego protokołu http, pojawi się zabezpieczony https.

3. Wybranie platformy e-commerce

Swój sklep internetowy możesz zbudować w oparciu o darmowy silnik lub dedykowane, płatne oprogramowanie. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Przy wyborze musisz uwzględnić przede wszystkim:

  • koszty prowadzenia sklepu,
  • wielkość serwisu (liczbę kategorii, podkategorii, produktów),
  • własną wiedzę oraz umiejętności obsługi aplikacji internetowych.

Darmowe platformy e-commerce to m.in.: PrestaShop, WooCommerce (wtyczka systemu WordPress), a także Magento. Za korzystanie z nich co prawda nie zapłacisz, musisz jednak liczyć się z ograniczeniami wynikającymi ze specyfiki gotowych szablonów oraz brakiem wsparcia technicznego.

Dla kogo darmowy sklep internetowy?

Jeżeli masz doświadczenie w projektowaniu stron www lub możesz zlecić specjaliście stworzenie serwisu, darmowy silnik sklepu będzie rozwiązaniem wartym uwagi. Pamiętaj jednak, że bardziej zaawansowane dodatki lub aplikacje rozbudowujące funkcjonalność strony mogą okazać się dodatkowo płatne.

Pamiętaj, że cały proces budowy e-sklepu spoczywa w tym przypadku na Tobie. W sieci znajdziesz co prawda wiele poradników dotyczących konfiguracji poszczególnych rozwiązań, jeśli jednak nie masz odpowiednich umiejętności, cała procedura – bez dedykowanego supportu – może okazać się zwyczajnie mocno skomplikowana.

Kiedy lepiej zdecydować się na płatne rozwiązanie?

Alternatywą dla opensource’owych rozwiązań są dedykowane, płatne platformy e-commerce, takie jak m.in.:

  • Shoper,
  • SkyShop,
  • RedCart.

Ich atutem jest możliwość skonfigurowania sklepu od postaw – w ten sposób otrzymujesz produkt w pełni dopasowany do swoich potrzeb. Oprócz gwarancji niezależności możesz liczyć również na pełne wsparcie programistyczne oraz na pomoc przy rejestracji domeny.

Płatne rozwiązania umożliwiają również pełną integrację serwisu www z oprogramowaniem magazynowym, systemem bankowym, a także zewnętrznymi kanałami sprzedaży (np. Allegro) czy popularnymi porównywarkami cen, jak Skąpiec czy Ceneo. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie Ci zarządzać zamówieniami, płatnościami oraz wysyłką towarów.

Taki komfort ma oczywiście swoją cenę – najczęściej płatną w formie miesięcznego abonamentu. Po stworzeniu sklepu pozostaje jeszcze kwestia wypełnienia go asortymentem, pogrupowanym w odpowiednie kategorie. Pamiętaj, by na tym etapie zadbać o:

  • precyzyjne nazwy produktów,
  • dobrej jakości zdjęcia,
  • podstawowe informacje i ceny,
  • unikalne, wartościowe i skuteczne sprzedażowo opisy,
  • filmy instruktażowe, przedstawiające zalety i funkcjonalność sprzedawanych produktów.

4. Postaw na promocję swojego biznesu w sieci

Pamiętaj, że stworzenie sklepu i jego zatowarowanie do dopiero pierwszy krok na drodze do budowy silnej marki w wymagającej i mocno konkurencyjnej branży e-commerce. Warto już na etapie budowy odpowiednio optymalizować sklep pod przyszłe działania promocyjne, takie jak:

  • pozycjonowanie i SEO,
  • kampanie Google Ads i Facebook Ads,
  • marketing firmy w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Pinterest czy Twitter).

Jeśli samodzielna promocja sklepu stanowi dla Ciebie zbyt duże wyzwanie, lepiej od razu zleć odpowiednie działania profesjonalistom z doświadczeniem. Wsparcie renomowanej agencji marketingowej pozwoli Ci uniknąć częstych błędów popełnianych przy samodzielnej promocji biznesu w sieci.

Własny sklep internetowy – to możliwe

Mamy nadzieję, że nasze wskazówki pomogą Ci postawić pierwsze kroki w branży e-commerce. Panująca pandemia jeszcze mocniej utwierdziła wielu przedsiębiorców w przekonaniu, że branża online to przyszłość. Pozwala na prowadzenia biznesu z niema każdego miejsca na ziemi, a kupującym daje nieograniczoną swobodę – zarówno przy wyborze asortymentu jak i sposobów odbioru zamówienia.

Chcesz wypromować swój sklep?
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!