Analiza konkurencji, optymalizacja techniczna serwisu czy dobór słów kluczowych – te i inne elementy pracy pozycjonera wymagają nie tylko precyzji, ale również czasu niezbędnego do realizacji zadania. Aby profesjonalnie wykonywać obowiązki, w pracy wykorzystujemy liczne narzędzia SEO. Niektóre uruchamiamy sporadycznie, inne ratują nam życie każdego dnia. Oto moja subiektywnych lista najlepszych narzędzi do pozycjonowania, z których korzystają specjaliści w Grupie TENSE.

Najlepsze narzędzia SEO

W pierwszej części artykułu przedstawię listę najlepszych narzędzi używanych przez specjalistów SEO w codziennej pracy. Znajdą się wśród nich zarówno darmowe, jak i płatne programy oraz aplikacje. W kolejnej części omówię ciekawe wtyczki, które potrafią znacznie ułatwić pracę nad optymalizacją czy doborem słów kluczowych. Kolejność w obu zestawieniach jest zupełnie losowa – wszystkie poniższe narzędzia doskonale spełniają swoje zadanie i są niezastąpione w pracy specjalisty SEO.

 

1.    Senuto

 

Senuto to narzędzie łączące w sobie trzy podstawowe funkcje:

  • analizę widoczności serwisów w wyszukiwarce Google,
  • monitoring pozycji,
  • bazę słów kluczowych.

Wpisując adres dowolnej strony internetowej, już po kilku chwilach otrzymamy zestaw danych, dzięki którym szybko określimy aktualną kondycję domeny pod względem widoczności w wyszukiwarce. Czytelny wykres zaprezentuje liczbę słów kluczowych, na które rankingowała witryna w TOP3, TOP10 i TOP50 w wybranym przez nas przedziale czasu.

 

widoczność słów kluczowych w Senuto

 

Istotną rolę w Senuto spełnia również wyszukiwarka słów kluczowych – na podstawie jednej frazy narzędzie zaproponuje nam inne wartościowe słowa kluczowe wraz z ich wyszukiwalnością. Wyniki sortujemy i filtrujemy na wiele sposobów, uzyskując dane, które nas interesują.

 

wyszukiwarka słów kluczowych w Senuto

 

Oprócz frazy nadrzędnej, Senuto pokazuje słowa zależne, pytania czy grupy słów, które pomagają nam zbudować zakres tematyczny danego artykułu lub podstrony. W zakładce „Analiza konkurencji” porównujemy naszą witrynę z konkurencyjną stroną, wyświetlając wspólne słowa kluczowa, albo też takie, na które nasz konkurent rankinguje w wynikach wyszukiwania, a my nie.  Kilkoma kliknięciami zdobywamy cenne informacje, które ułatwią opracowanie strategii pozycjonowania i budowania contentu.

Senuto to płatne narzędzie z możliwością wypróbowania przez 14 dni za darmo.

 

2.    SEMSTORM

Semstorm

SEMSTORM to podobne do Senuto narzędzie, za pomocą którego również sprawdzimy aktualną widoczność strony oraz liczbę fraz kluczowych na przestrzeni wybranego przez nas okresu czasu.

widoczność stron kluczowych w Semstorm

 

Słowa kluczowe łączymy z konkretnymi lokalizacjami, nie tylko ze względu na dane państwo, ale też miejscowość. Rozbudowany Suggester ułatwi dobór słów kluczowych  o określonym potencjale i konkurencyjności, a inna funkcja – nazwana Generatorem Tematów – proponuje wartościowe pytania i problemy, idealne do opisania w artykule na firmowym blogu.

 

dobór słów kluczowych Semstorm

 

Wpisując adres danej strony internetowej, uzyskujemy informacje o słowach kluczowych, na które rankinguje, aktualną pozycję czy też szacowaną liczbę wyszukiwań oraz konkurencyjność frazy. Poniżej natomiast wyświetla się blok zawierający najważniejszych konkurentów, z którymi warto porównać naszą witrynę – pod względem wspólnych i brakujących wyrażeń.

SEMSTORM  to płatne narzędzie z możliwością wypróbowania przez 14 dni za darmo.

 

3.    SurferSEO

 

Surfer SEO

 

SurferSEO zbiera wiele istotnych elementów SEO w jednej zgrabnej aplikacji, tworząc niezastąpione narzędzie dla każdego pozycjonera. Wpisując wybraną frazę kluczową, algorytm Surfera przeanalizuje poszczególne elementy na stronach, które rankingują na podane przez nas hasło, a zdobyte dane zestawi w formie tabel, list i wykresów. Porównując elementy optymalizacji serwisu, możemy zauważyć istotne korelacje pomiędzy danym aspektem technicznym a pozycją w wyszukiwarce.

 

analiza strony w SurferSEO

 

Długość treści, nasycenie fraz w formie Exact Match czy liczba nagłówków H2 – roboty Google oceniają te i wiele innych czynników, decydując później, który serwis wyświetlić z najlepszymi, a który wrzucić w otchłań wyszukiwarki. Surfer pozwala zidentyfikować elementy istotne dla danej branży, prezentując konkretne wskazówki, co powinniśmy poprawić, by wzbić się na wyższe pozycje.

SURFER to płatne narzędzie z możliwością wypróbowania przez 7 dni za 1$.

 

4.    Ahrefs

 

 

Obecny na rynku od niemal ośmiu lat Ahrefs to potężne narzędzie do analizy profilu linkowego danej witryny. Pozwala identyfikować zarówno całe domeny, jak i poszczególne podstrony, na których znajduje się odnośnik do analizowanej witryny. Ahrefs przydaje się więc nie tylko do zbadania profilu linkowego własnej strony, ale także konkurencji.

 

badanie profilu linkowego w Ahrefs

 

Jeśli wierzyć zapewnieniom na oficjalnej stronie Ahrefsa – narzędzie to posiada najszybszy crawler linków przychodzących na świecie, dzięki czemu podaje użytkownikom najświeższe informacje z pierwszej ręki.

Ahrefs to płatne narzędzie z możliwością wypróbowania przez 7 dni za 7$.

 

5.    Google Analytics

Google Analytics

Dzięki GA zbadamy realny ruch użytkowników na stronie, wdrażając kod śledzący. Otrzymamy wówczas informacje o każdym pojedynczym wejściu użytkownika oraz jego zachowaniu podczas wizyty – czasu spędzonego na stronie czy ścieżce, którą przemierzył począwszy od strony wejścia do strony wyjścia.

 

analiza użytkowników w Google Analytics

 

Google Analytics działa w czasie rzeczywistym, otrzymujemy więc informacje o wizycie już kilka sekund po tym, jak zostanie uruchomiony kod śledzący.

To oczywiście tylko podstawowe funkcje narzędzia. Więcej o GA przeczytasz w artykule o trendach Tymoteusza Magonia oraz moim tekście, w którym opisywałem pułapki, na które możemy natrafić podczas analizy danych z użyciem Google Analytics.

Google Analytics to w pełni darmowe narzędzie.

 

6.    Google Search Console

 

Google Search Console

 

Pierwotna nazwa narzędzia brzmiała Google Webmaster Tools – w późniejszych latach zmieniła się nie tylko ona, ale także interfejs oraz poszczególne funkcje aplikacji. Google Search Console powinno być podstawowym narzędziem nie tylko specjalisty SEO, ale także wszystkich osób, które pozycjonują strony, nawet amatorsko. Za jego pomocą zbadamy między innymi liczbę kliknięć i wyświetleń, które witryna uzyskała w wynikach organicznych wyszukiwarki, liczbę linków przychodzących oraz wewnętrznych, a także stan nie tylko całej witryny, ale też pojedynczych podstron.

analiza strony w Google Search Console

 

Od pewnego czasu Google Search Console wyświetla dodatkowo informacje odnośnie danych strukturalnych. Do podstawowych funkcji należą zgłaszanie pojedynczych podstron do indeksacji czy też zrzekanie się niechcianych linków zewnętrznych (najczęściej ze stron niskiej jakości) za pomocą wbudowanego narzędzia Disavow Tool.

 

Google Search Console to w pełni darmowe narzędzie.

 

7.    ASPS

ASPS

 

Automatyczne Sprawdzanie Pozycji Strony – w skrócie ASPS – to narzędzie służące do monitorowania pozycji witryny na dane słowa kluczowe. W zależności od wybranego pakietu, mamy do dyspozycji monitoring od 5 do 500 fraz, również z uwzględnieniem wybranej lokalizacji.

 

monitorowanie pozycji witryny w ASPS

 

Dodając nową witrynę do narzędzia ASPS, uzyskujemy wiele możliwości konfiguracji monitoringu.  W danych uwzględniamy takie czynniki jak lokalizacja, kraj czy język stron. W kolejnym polu formularza dodajemy wybrane frazy kluczowe – wpisując je ręcznie, wklejając czy też importując plik tekstowy. Zanim dodamy witrynę i zaczniemy zczytywać wyniki, warto rozważyć kolejne dostępne opcje:

  • sprawdzanie pozycji w mobilnej wyszukiwarce,
  • wliczanie reklam i newsów,
  • uwzględnianie map Google w monitoringu,
  • odczytywanie wyników po wybranej godzinie.

Na koniec mamy możliwość przypisanie witrynie wybranych etykiet, czy przypisanie jej do konkretnego klienta, co ułatwi organizację monitoringów, gdy obsługujemy większą ilość stron.

ASPS to płatne narzędzie. Darmowy pakiet ograniczony jest do 5 fraz.

 

8.    PageSpeed Insights

PageSpeed Insights

Kolejne darmowe narzędzie od Google, tym razem odpowiedzialne za badanie szybkości ładowania się witryny. W dobie urządzeń mobilnych, tzw. page speed to istotny czynnik wpływający na pozycję strony w wyszukiwarce, a także zadowolenie użytkowników. Oprócz oceny w skali od 0 do 100 dla urządzeń mobilnych i komputerów, PageSpeed Insights prezentuje również czas wczytywania się poszczególnych zasobów, a także wskazówki jak poprawić szybkość ładowania się strony.

 

9.    Screaming Frog SEO Spider

Screamingfrog

Screaming Frog SEO Spider to narzędzie do analizowania istotnych dla pozycjonowania czynników on-site strony. Za jego pomocą zbadamy meta-tagi title i description czy elementy takie jak nagłówki pierwszego i drugiego poziomu.

 

analiza w Screamingfrog

 

 

W darmowej wersji crawler przeanalizuje nawet do 500 adresów – co w zupełności wystarczy, gdy mamy do czynienia z mniejszym serwisem. Analizując jednak duże portale lub sklepy internetowe, musimy zaopatrzyć się w płatną wersję oprogramowania.

 

10.                 Sitebulb

 

Sitebulb

 

Sitebulb to płatne narzędzie, dzięki któremu przeanalizujesz czynniki on-site strony, w tym dodatkowo jej szybkość oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych. W przeciwieństwie do Screaming Frog, Sitebulb posiada przyjemniejszy dla oka interfejs. Umożliwia też tworzenie ciekawych wizualnie raportów, idealnych do zaprezentowania klientom.

 

analiza w Sitebulb

 

Innym atutem narzędzia jest możliwość integracji z Google Search Console oraz Google Analytics, dzięki której uzyskamy choćby raport o podstronach, które nie generują ruchu z wyników organicznych w wyszukiwarce.

Darmowe wtyczki SEO

Wyniki wyszukiwań w przeglądarce używanej przez pozycjonera często wyglądają inaczej niż u przeciętnego użytkownika Google. Wszystko za sprawą wtyczek i rozszerzeń, które instalujemy, aby lepiej wykonywać swoją pracę. Wpisując dowolne słowo kluczowe na komputerze specjalisty SEO, nie zobaczysz minimalistycznego interfejsu Google, lecz liczne ramki i tabele zawierające informacje o witrynach, czy też propozycje słów kluczowych.

 

darmowe wtyczki SEO

 

Na powyższym zrzucie ekranu widzimy widok wyników wyszukiwania zmodyfikowany przez przykładowe wtyczki, które opisaliśmy w dalszej części artykułu. W tym przypadku użyto rozszerzeń takich jak SEOquake i SEMSORM Keywords.

Oto lista darmowych rozszerzeń do przeglądarki Google Chrome:

 

1.    META SEO Inspector

 

META SEO Inspector

 

Wtyczka do Google Chrome, dzięki której za pomocą jednego kliknięcia w małą ikonkę uzyskasz informacje o elemencie title, meta description, hierarchii nagłówków czy atrybutach alt w obrazach na podstronie.

Wtyczka wyświetla stosowne ostrzeżenia za każdym razem, gdy uzna, że jeden z elementów wymaga poprawy.

 

2.    Redirect Path

 

Redirect Path

 

Redirect Path to darmowa wtyczka do sprawdzania kodów odpowiedzi serwera oraz przekierowań na stronie.

Dowiesz się z niej, czy dana podstrona zwraca poprawny kod 200, 404, albo też skorygujesz, czy przekierowania 301 są właściwie wykonane.

 

3.    Word Count Tool

 

Word Count Tool

 

Często zdarza się sytuacja, gdy chcemy zbadać liczbę znaków lub słów w danym artykule. Za pomocą wtyczki Word Count Tool otrzymamy informacje takie jak długość tekstu, liczby unikalnych słów czy zdań.

Wystarczy, że zaznaczymy wybrany fragment, klikniemy prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierzemy odpowiednią opcję.

 

4.    SEOquake

 

SEOquake

 

Rozbudowana wtyczka, która znacznie zmieni wygląd wyników wyszukiwania w Google. Pod każdą pozycją doda stylizowaną ramkę z informacjami takimi jak liczba linków przychodzących do danej podstrony oraz dla całej witryny, czy też wyświetli wiek domeny na podstawie raportu z web.archive.org.

 

5.    Keywords Everywhere

 

Keywords Everywhere

 

Keywords Everywhere doda w wynikach wyszukiwań osobną ramkę z propozycjami słów kluczowych. Dzięki tej wtyczce uzyskamy listę powiązanych i popularnych wśród użytkowników fraz.

Dwie nowe wtyczki, które zasługują na uwagę

Świat SEO stale się rozwija, a poszczególne firmy przygotowują coraz to nowe rozwiązania, które ułatwiają pracę pozycjonerom. Śledząc w ostatnich tygodniach nowości w branży, można było napotkać na wzmianki o dwóch wtyczkach, których nie uwzględniłem w powyższym zestawieniu. Warto jednak zwrócić na nie uwagę i przetestować we własnym zakresie:

1.    SEMSTORM: keywords

 

SEMSTORM keywords

 

Wtyczka bezpośrednio od twórców narzędzia Semstorm, o którym pisałem wcześniej. Z jednej strony wyświetli w wynikach wyszukiwania dodatkową ramkę z propozycjami słów kluczowych, a z drugiej doda przezroczysty widżet w przeglądarce, który pełni rolę schowka na słowa kluczowe. Rozwiązanie to wydaje się przydatne, gdy poszukujemy fraz kluczowych w różnych źródłach. Obok każdego hasła znajdzie się również link do Suggestera Semstorm, gdzie otrzymamy kolejne ciekawe propozycje.

 

2.    Content Editor Surfera w Google Docs

 

Wtyczka, która dostępna jest na razie jedynie w wersji beta dla testerów, którzy zechcą wypróbować jej możliwości. Z czasem jednak ujrzy światło dzienne i zostanie udostępniona dla szerszego grona użytkowników. Tworząc treści w Dokumentach Google, za jej pośrednictwem otrzymamy cenne wskazówki optymalizacyjne, które obecnie dostępne są w narzędziu SurferSEO. Wtyczka przekaże nam wskazówki odnośnie liczby znaków, nagłówków, akapitów czy wyboldowań i obrazów w tekście. Wyświetli też listę przydatnych słów i fraz kluczowych, których warto użyć w treści, aby zadbać o zakres tematyczny artykułu.

 

         3. Keyword Surfer

 

Kolejne rozszerzenie przygotowane przez SuferSEO i udostępnione do powszechnego użytku za pośrednictwem Chrome Web Store. Wtyczka dokleja w wynikach wyszukiwania tabelę z powiązanymi słowa kluczowymi, wraz z informacją o wyszukiwalności i podobieństwie do wyszukiwanej frazy. Poniżej prezentowane są wykresy przedstawiające korelację między liczbą wartościowych odnośników, a pozycją w Google oraz szacunkowy ruch dla podstron w TOP10.

 

Keyword Surfer

 

Podsumowanie

 

Za pomocą narzędzi SEO przeprowadzimy audyt, przeanalizujemy profil linkowy konkurencji, albo wyszukamy wartościowe słowa kluczowe, które zwiększą widoczność naszej strony w wyszukiwarce. Na rynku dostępne są aplikacje, programy desktopowe i wtyczki do przeglądarek, które na pewno ułatwią pracę, ale nie zastąpią doświadczenia i wiedzy pozycjonera. Istotniejsze od narzędzia jest przecież to, kto z niego korzysta, dlatego pozycjonowanie warto zlecić wykwalifikowanym specjalistom, którzy ocenią trafność prezentowanych danych i wyciągną z nich odpowiednie wnioski.

Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!