ul. Wolsztyńska 5, 60-361 Poznań tel: 61 866 77 27 tel:+48618667727

Deloitte Technology Fast 50 Lider przedsiębiorczości Google Partner Google Partners Rising Stars

10 skutecznych sposobów na reklamę firmy


SEOSocial Media 15-03-2017

Efektywna reklama firmy w Internecie pozwala w krótkim czasie dotrzeć do setek, a nawet tysięcy potencjalnych klientów korzystających z sieci. Sposobów na promocję przedsiębiorstwa jest naprawdę wiele. Poniżej znajduje się 10 popularnych metod, które pomogą Twojej firmie wybić się spośród setek tysięcy innych przedsiębiorstw. Nie wszystkie przedstawione poniżej sposoby na reklamę sprawdzą się w przypadku każdej formy działalności, dlatego doradzamy również, dla kogo dana forma promocji będzie najkorzystniejsza.

1. Pozycjonowanie

Reklama strony firmowej w Internecie poprzez jej pozycjonowanie na dobrze dobrane słowa kluczowe jest jedną z najskuteczniejszych metod promocji. W skrócie polega ona na optymalizacji kodu strony (np.: ustawieniu tytułu, opisu strony, nagłówków, przekierowań i usunięciu błędów utrudniających indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarek), jej treści (w tym nasyceniu jej słowami kluczowymi, zbudowaniu tematycznych działów, umieszczeniu wartościowych informacji) oraz budowie profilu linkowego (np.: poprzez publikację linków na różnych wartościowych stronach, zakładanie wizytówek w biznesowych katalogach itp.) pod kątem konkretnych fraz kluczowych tak, aby serwis wyświetlał się na jak najwyższych pozycjach w Google, Bing, Yandex czy innych wyszukiwarkach internetowych. Osiągnięcie wysokich pozycji na często wyszukiwane frazy przekłada się nawet na tysiące odwiedzin potencjalnych klientów każdego dnia. Koszt pozyskania jednego użytkownika dzięki pozycjonowaniu strony jest bardzo niski, a efekty szybko mogą przekroczyć nasze oczekiwania.

Jednak aby czerpać korzyści płynące z pozycjonowania, wymagana jest cierpliwość, systematyczna praca i nieustanny rozwój strony. Największy ruch generują frazy mocno konkurencyjne i czas potrzebny na wypromowanie witryny na takie wyrażenia liczony jest w miesiącach, a w przypadku najbardziej konkurencyjnych – nawet w latach. Dodatkowo pozycjonowanie wymaga zdobycia specjalistycznej wiedzy (zarówno z zakresu programistycznego do modyfikacji kodu strony, jak również obejmującego SEO, czyli właśnie optymalizację stron www) i – z powodu nieustannych zmian w algorytmach wyszukiwarek – ciągłego jej uzupełniania. Z tej przyczyny, wybierając ten sposób na reklamę firmy, warto zgłosić się do specjalistycznej firmy, która ma doświadczenie w działaniach SEO.

Dla kogo?

  • każdej firmy,
  • efekty zależne od konkurencyjności słów kluczowych.

Jaki koszt?

  • od ok. 200 – 300 złotych do nawet kilku tysięcy,
  • cena zależna od konkurencyjności i ilości pozycjonowanych fraz.

Jaki efekt?

  • wysokie pozycje w wyszukiwarkach, np. Google, Bing, Yandex,
  • wzrost liczby odwiedzin użytkowników.

Z czym łączyć?

  • AdWords, gdy pozycje są niskie lub gdy jest szczyt sezonu,
  • portalami społecznościowymi,
  • wizytówką w usłudze Google Moja Firma,
  • blogiem,
  • marketingiem szeptanym,
  • wizytówkami w biznesowych katalogach.

2. AdWords

Dobrze przygotowana reklama kontekstowa to jedna z lepszych metod na promocję firmy w Internecie. Należący do Google program AdWords pozwala na stworzenie reklamy i skierowanie jej do ściśle określonego grona potencjalnych klientów, np. osób z Polski szukających pensjonatu nad morzem w okolicach Kołobrzegu. Aby uruchomić kampanię wystarczy niewielka kwota. Taka reklama firmy, w przeciwieństwie do wielu innych kanałów, nie jest płatna wyłącznie od wyświetlenia (CPM) – istnieje możliwość rozliczania także od kliknięcia (CPC). Opłata zatem jest pobierana wyłącznie wtedy, gdy potencjalny klient przejdzie na promowaną witrynę poprzez kliknięcie reklamy na stronie wyników wyszukiwania lub w serwisie partnera Google.

Należy pamiętać o tym, że przed startem kampanii niezbędne jest jasne sprecyzowanie celu kampanii. Niektóre kampanie, przykładowo przy niskim budżecie i jednocześnie bardzo niskiej marży, mogą nie pokryć kosztów kampanii. Dodatkowo, optymalizacja takiej kampanii jest dość ograniczona.

Reklama strony www w AdWords przyniesie duże korzyści firmom, w których produkty lub usługi są oferowane z zyskiem znacznie wyższym niż koszt pojedynczego kliknięcia w link.

Promowanie firmy tym sposobem największy zysk powinno przynieść w okresie zwiększonej sprzedaży, gdy zainteresowanie oferowanymi usługami czy produktami będzie szczytowe. Nawet jeśli mamy inną reklamę firmy w Internecie, to warto w tym okresie dodatkowo skorzystać z promowania strony w AdWords.

Dla kogo?

  • dla prawie każdego rodzaju działalności (istnieją ograniczenia wynikające z polityki Google),
  • opłacalna, gdy koszt konwersji jest niższy od naszej marży.

Jaki koszt?

  • budżet kampanii ustalany samodzielnie,
  • koszt kliknięcia w reklamę od kilkunastu groszy do ponad 100 złotych.

Jaki efekt?

  • reklama strony nad organicznymi wynikami wyszukiwania, pod nimi,
  • możliwość wyświetlania reklamy na stronach uczestniczących w programie AdSense,
  • po wykorzystaniu budżetu reklamy przestają być wyświetlane i następuje utrata dodatkowego ruchu.

Z czym łączyć?

  • pozycjonowaniem w początkowej fazie, w przypadku spadku pozycji, szczycie sezonu oraz jako wsparcie sprzedaży.

3. Portale społecznościowe

Od kilku lat portale społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, Google+ czy Instagram cieszą się rosnącą popularnością. Każdego dnia logują się do nich setki milionów użytkowników, którym w prosty sposób możemy przedstawić naszą ofertę. Szczególnie młodsi odbiorcy nie mogą się obyć bez nieustannego dostępu do nich, śledzenia aktywności swoich znajomych, idoli czy innych obserwowanych przez nich profili. Jeżeli zatem oferowane przez nas produkty czy usługi są przeznaczone do tej grupy odbiorców, warto zwrócić uwagę właśnie na ten sposób reklamy firmy.

Samo założenie profilu naszej firmy na jednym czy na kilku portalach społecznościowych nie wystarczy. Bez regularnych publikacji interesującej naszych odbiorców treści, nie uda nam się pozyskiwać nowych użytkowników. Profile firm, w których nowe informacje są udostępniane raz na bardzo długi czas (np. raz w miesiącu) właściwie nie mają szans na przyciągnięcie uwagi użytkowników i będą ich jedynie odstraszać. Zazwyczaj stosuje się regułę utrzymania stałego kontaktu z odbiorcami poprzez publikowanie kilku postów tygodniowo w zależności od dostępnych treści, branży i wybranego kanału social media. W praktyce 1 post jest publikowany na 2 – 3 dni, a jedynie w bardziej kreatywnych i nastawionych na komunikację branżach stosuje się większą intensywność publikacji wpisów 1 do 2 postów dziennie. O prowadzeniu profilu na Facebooku więcej napisał Łukasz.

Dla kogo?

  • dla firm z kreatywnych branż oferujących produkty lub usługi będące często tematem dyskusji,
  • niska skuteczność w przypadku niszowych branż lub typowo przemysłowych działalności.

Jaki koszt?

  • założenie i prowadzenie profilu jest bezpłatne,
  • cena prowadzenia przez specjalistów może zaczynać się od kilkuset złotych, a kończyć na kilku tysiącach – zależy od ilości profili i częstotliwości publikowania wpisów.

Jaki efekt?

  • zbudowanie znanej marki,
  • stworzenie profesjonalnego i pozytywnego wizerunku firmy,
  • zyskanie opinii specjalisty w swojej dziedzinie,
  • dotarcie do znajomych i krewnych klientów, którzy śledzą nasze profile.

Z czym łączyć?

  • blogiem,
  • kanałem wideo.

4. Google Moja Firma

Stworzone przez Google mapy są obecne nie tylko na komputerach i laptopach, ale również na urządzeniach mobilnych z systemem Android. Można je również przeglądać na smartfonach i tabletach z innymi systemami operacyjnymi. Codziennie miliony ludzi na całym świecie za ich pomocą wyszukują adresy, restauracje, sklepy czy po prostu korzystają z opcji nawigacji, jaką dają mapy. Biorąc pod uwagę, że w Polsce ponad 80% urządzeń mobilnych działa właśnie na Androidzie (dane z 2016 r.), daje to ogromną liczbę potencjalnych klientów, do których możemy dotrzeć, zakładając profil w usłudze Google. Jest to sposób na reklamę, którym koniecznie powinny zainteresować się firmy świadczące swoje usługi w danej lokalizacji lub na konkretnym terenie.

Założenie wizytówki swojej firmy jest bardzo proste i całkowicie bezpłatne. Można to zrobić, wchodząc na stronę www.google.pl/business i postępując zgodnie z instrukcjami. Aktywacja wizytówki wymaga jej weryfikacji, którą można przeprowadzić telefonicznie, za pomocą SMS-a lub kartki pocztowej. Niestety najczęściej Google umożliwia opcję weryfikacji tylko za pomocą kartki pocztowej, która dociera w ciągu ok. dwóch tygodni od zgłoszenia.

Po założeniu i aktywacji wizytówki, warto zacząć ją promować. Można to robić poprzez dodanie na naszej stronie www linku do wizytówki, umieszczenia go na portalach społecznościowych, blogu, w stopce maila i za pomocą innych kanałów. Dobrym pomysłem jest również zachęcanie klientów do oceny naszej działalności, ponieważ duża ilość pozytywnych komentarzy może wpłynąć na decyzję potencjalnego klienta o tym, by skorzystać właśnie z naszej oferty.

Dla kogo?

  • dla każdej firmy,
  • szczególnie przydatne dla firm świadczących usługi czy oferujących produkty w określonej lokalizacji.

Jaki koszt?

  • usługa całkowicie bezpłatna.

Jaki efekt?

  • widoczność firmy w Mapach Google,
  • możliwość pojawienia się naszej lokalizacji na mapie wyświetlanej nad organicznymi wynikami wyszukiwania w Google dla zapytań związanych z naszą lokalizacją.

Z czym łączyć?

  • pozycjonowaniem fraz z nazwą miasta.

5. Blog

Prowadzenie własnego bloga to dobra reklama firmy, która pomaga w budowaniu marki i naszego wizerunku jako specjalisty w danej dziedzinie. Szczególnie dużą popularnością cieszą się blogi związane z modą, kuchnią czy wystrojem wnętrz. Wielu użytkowników czuje potrzebę podążania za trendami i kierowania się tym, co sądzą ich idole czy specjaliści z danej branży. Jeżeli uda nam się zostać takim ekspertem, będziemy mogli kształtować zainteresowania naszych czytelników, poszerzać ich wiedzę na związane z naszą działalnością tematy czy zachęcać ich do zakupu danego produktu lub usługi. Dobry artykuł na blogu to również skuteczna reklama w Internecie, która dociera do bardzo szerokiego grona odbiorców, np. dzięki polecaniu naszego wpisu przez użytkowników i udostępnianiu przez nich na swoich profilach społecznościowych linku do niego, polecaniu artykułu za pomocą komunikatorów internetowych czy wrzucaniu odnośników do niego na tematycznie powiązanych forach internetowych.

Trzeba jednak pamiętać, że ta forma promocji firmy będzie efektywna tylko wtedy, gdy – tak jak w przypadku mediów społecznościowych – będzie systematycznie rozwijana. Minimum to publikacja jednego wpisu tygodniowo, a optymalnie to dwa lub nawet trzy artykuły. Nie zawsze muszą być one bardzo długie, ale za każdym razem powinny być napisane poprawnym językiem, bez błędów stylistycznych czy ortograficznych i sprawiać, że użytkownicy będą postrzegali autora jako eksperta w danej dziedzinie. Przed publikacją artykułu warto zadbać też o jego wygląd. Jeśli mamy możliwość, to koniecznie wstawmy kilka zdjęć związanych z omawianym tematem. Najlepiej jeśli będą one naszego autorstwa i wysokiej jakości. Jeśli gotowy wpis uznamy za ciekawy z wyglądu i interesujący merytorycznie, możemy go opublikować. Kolejnym krokiem będzie poinformowanie użytkowników o tym wydarzeniu. Można to zrobić za pomocą mediów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Google+ i inne portale, newslettera z aktualnościami wysyłanego mailowo do naszych klientów, dołączenia w stopce wiadomości linka do wpisu czy opublikowania na naszej stronie w dziale aktualności informacji o pojawieniu się nowego artykułu.

Prowadzenie bloga wymaga czasu i cierpliwości. Zgromadzenie odpowiedniego materiału, opracowanie go, okraszenie grafikami i publikacja, szczególnie na początku, będą czasochłonne. Ponadto w początkowym etapie rozwoju, gdy będziemy mieli kilka wpisów i niedużą liczbę powracających czytelników, ta forma reklamy internetowej może nie przekładać się na wzrost liczby naszych klientów czy poprawę pozycji naszej strony www w wynikach wyszukiwania. Owoce przyniesie nam jedynie systematyczne rozbudowywanie artykułów i nieustanne dbanie o wysoki poziom publikowanych treści.

Promocja firmy poprzez bloga z wysokiej jakości treścią może pomóc nam w zawojowaniu mediów społecznościowych i zdobyciu naturalnych linków do naszego serwisu, które wspomogą pozycjonowanie. Warto zatem łączyć prowadzenie bloga z promocją firmy na portalach społecznościowych oraz pozycjonowaniem.

Dla kogo?

  • dla firm z kreatywnych branży,
  • dla przedsiębiorstw działających w dziedzinach, w których liczy się profesjonalne doradztwo,
  • dla branż, o których ludzie chętnie dyskutują.

Jaki koszt?

  • brak kosztów przy korzystaniu z darmowych platform (np. WordPress) i samodzielnym pisaniu treści,
  • w przypadku zlecenia zewnętrznej firmie cena usługi od kilkudziesięciu złotych do nawet kilku tysięcy – koszt będzie zależny od częstotliwości publikowania wpisów i ich długości.

Jaki efekt?

  • budowanie marki i zmiana postrzegania naszej firmy jako profesjonalnej, eksperta w swojej branży,
  • przyciąganie użytkowników szukających odpowiedzi na dane pytania lub rozwiązania problemu, a nie konkretnych usług czy produktów.

Z czym łączyć?

  • pozycjonowaniem,
  • mediami społecznościowymi.

6. Wpisy sponsorowane na cudzych blogach

Nie każdy ma talent lub czas do pisania własnego bloga, dlatego wiele firm wykorzystuje do tego talent i popularność influencerów z różnych branż. Jeżeli zatem działamy w branży, w której istnieją blogerzy przyciągający codziennie na swoją stronę dziesiątki tysięcy osób, warto skontaktować się z takim autorem i podpytać o sponsorowany wpis. Cena takiego sposobu na reklamę może być różna w zależności od popularności blogera, branży, długości wpisu, jego formy itp.

Jeżeli oferujemy produkty, sponsorowany artykuł na blogu może mieć formę jego recenzji. Będzie to bardzo dobre rozwiązanie nie tylko dla sprzętu komputerowego, smartfonów, urządzeń RTV, AGD i wszelkiej maści gadżetów. Również wszelkiego rodzaju noclegi i punkty gastronomiczne oraz sklepy stacjonarne, np. z odzieżą, mogą wzbudzić zainteresowanie dzięki takiej formie reklamy. Dużym zainteresowaniem cieszą się także różnego rodzaju testy produktów kosmetycznych i spożywczych. Jeśli nie chcemy, by bloger recenzował naszą ofertę, wpis może przyjąć formę poradnika mówiącego w co warto się ubrać, co jest modne, jaki model smartfona cieszy się obecnie największym zainteresowaniem czy na co zwrócić uwagę, szukając firmy świadczącej daną usługę. W tego typu postach może zostać ulokowany nasz produkt czy usługa z linkiem prowadzącym do naszej strony.

Niestety nie każda branża da się promować tym sposobem. Nie będzie to skuteczna reklama dla firmy działającej lokalnie w małej miejscowości, z której niewielki odsetek klientów może czytać blog danego autora. Nie sprawdzi się również w specjalistycznych i mało popularnych branżach, które mają bardzo wąskie grono odbiorców.

Dla kogo?

  • firm, które działają w branżach popularnych wśród blogerów, takich jak: moda, gastronomia, gadżety elektroniczne, komputery, odchudzanie, fitness, itp.

Jaki koszt?

  • pojedynczy sponsorowany wpis może kosztować od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych,
  • zależny od popularności strony blogera, formy wpisu i jego długości,
  • czasami możliwość zapłaty własnym towarem lub usługą.

Jaki efekt?

  • duża część czytelników blogera może stać się potencjalnymi klientami,
  • pomoc w budowie silnej marki o ugruntowanej opinii.

Z czym łączyć?

  • mediami społecznościowymi,
  • blogiem,
  • kanałem wideo.

7. Kanały wideo

Kanały wideo na YouTube i podobnych serwisach cieszą się ogromną popularnością. Najpopularniejsze z nich odnotowują dziennie tysiące odwiedzin unikalnych użytkowników. Przemyślane i dobrze wykonane filmy to świetna i przede wszystkim skuteczna reklama firmy w Internecie. Zauważyło to wiele znanych marek i z powodzeniem wykorzystuje do swojej promocji (np. morele.net, Komputronik, Zalando).

Stworzenie profesjonalnego kanału wiąże się z dużymi kosztami początkowymi wynoszącymi od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Trzeba zakupić wysokiej jakości sprzęt do nagrywania (może to być kamera lub dobra lustrzanka z jasnym obiektywem), koniecznie potrafiący rejestrować obraz w rozdzielczości FullHD, dobrej jakości mikrofon, tło, oświetlenie, statywy oraz oprogramowanie do obróbki obrazu i znaleźć pomieszczenie, w którym będą odbywały się nagrania. W dzisiejszych czasach użytkownicy oczekują wysokiej jakości, szczegółowego obrazu, czystego dźwięku i ciekawych efektów, a nie osiągniemy tego, korzystając z darmowych programów i nagrywając starszymi modelami kamer czy smartfonami. Ponadto potrzebny będzie zespół osób potrafiących obsłużyć cały ten sprzęt i zmontować profesjonalny filmik. Niewielki zespół będzie w stanie w ciągu miesiąca nakręcić, zmontować i opublikować od kilku do kilkunastu nagrań, więc jest to reklama dla firm, które mają możliwość zainwestowania w nią większych środków. Oczywiście, mając mniejsze środki finansowe czy robiąc wszystko samemu, koszty realizacji całości można zmniejszyć, ale trzeba się liczyć z tym, że ilość filmów publikowanych na kanale będzie mniejsza, a ich jakość najprawdopodobniej niższa. Z całą pewnością przełoży się to na mniejszą popularność takiego kanału w porównaniu do tych, które mają znacznie większy budżet na realizację nagrań.

Przeciętny film w kanale powinien mieć od kilku do kilkunastu minut i musi odpowiadać na potrzeby widza. Podobnie jak w przypadku blogów, i tu dużą popularnością cieszą się wszelkiego typu poradniki, recenzje i porównania. Zatem jest to reklama w wyszukiwarkach przeznaczona głównie dla konkretnych branż, które cieszą się dużą popularnością. Jeżeli zatem prowadzisz sklep komputerowy, ze sprzętem elektrycznym, z filmami, muzyką, grami, odzieżą, kosmetykami, oferujesz noclegi, masz firmę wycieczkową itp., to warto spróbować promocji firmy tym kanałem. Początkowo tego typu forma reklamy z pewnością nie będzie przyciągała wielu odbiorców, lecz wraz z rozwojem kanału i uzupełnianiem go ciekawymi materiałami, grono odbiorców będzie rosło, nasza marka stanie się rozpoznawalna i ceniona, a my zyskamy dodatkowych klientów.

Publikując filmy, warto pamiętać, by dodatkowe informacje umieszczać w ich opisach. Jeśli recenzujemy lub porównujemy na nim jakieś produkty, to w opisie koniecznie umieśćmy skrótowe informacje na ten temat i wstawmy link do tego produktu czy innej podstrony w naszym serwisie, która jest bezpośrednio powiązana z danym tematem.

Dla kogo?

  • dla przedsiębiorstw działających w kreatywnych dziedzinach i takich, o których ludzie chętnie dyskutują,
  • sprawdzi się w branżach związanych z modą, nowymi technologiami, podróżami, noclegami, kosmetykami, stylem życia itp.,
  • dla firm, które mogą publikować wideorecenzje oferowanych u siebie produktów.

Jaki koszt?

  • od kilku do kilkunastu tysięcy złotych za sprzęt, oprogramowanie, oświetlenie, mikrofony i inne wyposażenie studia,
  • późniejszy koszt zależny od wielkości ekipy nagrywającej i obrabiającej filmy.

Jaki efekt?

  • zbudowanie pozycji lidera w swojej dziedzinie,
  • rozpowszechnienie marki w świadomości potencjalnych klientów,
  • możliwość dotarcia do milionów potencjalnych klientów przeglądających codziennie YouTube i inne podobne kanały.

Z czym łączyć?

  • blogiem,
  • mediami społecznościowymi.

8. Reklama w portalach branżowych

Co zrobić, jeśli nasz biznes to niszowa branża? W takim wypadku trudno nam będzie pozyskać duże grono odbiorców i powyższe sposoby na reklamę firmy mogą okazać się mniej skuteczne niż w przypadku popularnych branż. Mało tego, niektóre z nich mogą generować znacznie większe koszty niż zysk z nich płynący, będą więc całkowicie pozbawione sensu. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest reklama w portalach branżowych, na które zaglądają osoby szukające pomocy w zakresie świadczonych przez nas usług lub oferowanych przez nasze przedsiębiorstwo specyficznych produktów i rozwiązań. Ruch pozyskany z takich branżowych serwisów może nie być duży, jednak wejścia na naszą stronę raczej nie będą przypadkowe. Użytkownicy przechodzący do naszej strony z serwisu, w którym się reklamujemy, będą szukali konkretnych produktów lub usług i jest duża szansa, że jeśli znajdą je u nas, to skorzystają z naszej oferty. Po udanej transakcji możemy również liczyć na to, że klient, który skorzystał z naszej propozycji za pośrednictwem portalu związanego z tematem naszej działalności, poleci nas innym użytkownikom np. na forach internetowych. Pozytywne opinie naszych klientów na branżowych forach internetowych mogą być ważną przesłanką dla innych użytkowników, by skorzystać właśnie z naszej oferty.

Dla kogo?

  • każdego przedsiębiorstwa.

Jaki koszt?

  • koszty zależeć będą od popularności i wielkości serwisu oraz formy reklamy,
  • w przypadku stron o małym ruchu miesięczny koszt reklamy może wynosić kilkadziesiąt złotych, z kolei na dużych i popularnych serwisach za nieduży baner wyświetlany przez miesiąc możemy zapłacić nawet kilkaset czy kilka tysięcy złotych.

Jaki efekt?

  • rozpropagowanie marki w naszej branży,
  • pozyskanie potencjalnych klientów ściśle zainteresowanych naszą ofertą.

Z czym łączyć?

  • pozycjonowaniem – w początkowej fazie, gdy brak efektów, w przypadku spadków pozycji lub w szczycie sezonu.

9. Biznesowe katalogi

Nie wszystkie metody reklamy w Internecie muszą być kosztowne lub wymagać dużego i regularnego nakładu pracy z naszej strony. Jedną z tańszych metod jest założenie wizytówek naszego przedsiębiorstwa w biznesowych katalogach firmowych. Większość tego typu serwisów oferuje możliwość darmowego wpisu, więc korzystając z tego sposobu, nie poniesiemy żadnych kosztów. Oczywiście możemy wykupić również płatne wizytówki, które oferują większe możliwości i przeważnie są lepiej widoczne w biznesowych katalogach, jednak nie jest to konieczne do znalezienia naszej firmy. Darmowe wpisy w większości portali dają nam możliwość wypełnienia podstawowych danych adresowych, numerów telefonów, adresu e-mail czy strony www. Wiele z nich daje również możliwość wprowadzenia krótkiego opisu firmy, przypisania odpowiednich kategorii i słów kluczowych, z którymi jest związana nasza działalność. Warto poświęcić kilka minut na prawidłowe wypełnienie tych pól, bo od tego może zależeć, czy nasza firma będzie często odnajdywana w danym katalogu biznesowym, czy użytkownicy będą mogli ją wyszukać tylko po nazwie firmy. Wypełniając dane, należy zwrócić uwagę na to, by podawać pełną nazwę firmy (powinna ona być spójna z tym, co prezentujemy w Internecie), tzn. jeśli na naszej stronie www, w mapach Google czy innych miejscach jako nazwę mamy wpisane „P.H. Firma J. Kowalski”, to taką samą powinniśmy podawać we wszystkich katalogach. Dzięki temu będziemy propagować jednolite nazewnictwo i zarówno użytkownicy, jak i roboty wyszukiwarek od razu będą mogli powiązać daną wizytówkę właśnie z naszą firmą.

Łącząc różne sposoby reklamy firm, trzeba robić to świadomie, bo mogą one oddziaływać na siebie. Tak właśnie jest z wizytówkami w katalogach. Jeżeli pozycjonujemy naszą stronę lub jeśli zależy nam na widoczności w wyszukiwarkach, musimy ostrożnie wybierać biznesowe katalogi, do których planujemy dodać firmę. Zakładając wizytówki w dużej liczbie niskiej jakości katalogów, możemy spowodować nienaturalny przyrost linków, który spowoduje nałożenie na naszą stronę kary za linki naruszające wytyczne Google dla webmasterów. W takim przypadku warto podpytać się firmy czy osoby zajmującej się pozycjonowaniem strony, w jakich katalogach warto stworzyć wizytówkę. My polecamy założenie wizytówek w poniższych portalach:

Dla kogo?

  • każdej firmy.

Jaki koszt?

  • bezpłatny podstawowy wpis dostępny w większości katalogów,
  • koszt wpisu rozszerzonego od ok. 10 złotych do nawet kilkuset,
  • cykliczna opłata za wersję rozszerzoną np. co roku.

Jaki efekt?

  • widoczność firmy w znanych katalogach,
  • zwiększenie szansy na znalezienie naszej firmy i danych do niej w miejscach, gdzie wielu użytkowników wciąż szuka informacji o przedsiębiorstwach.

Z czym łączyć?

  • pozycjonowaniem.

10. Marketing szeptany

Reklama w wyszukiwarce może mieć wiele postaci. Jednym z nich jest marketing szeptany, który polega na dyskretnym polecaniu naszej firmy, produktów czy usług z naszej oferty. Ta forma promocji firmy wymaga czasu i umiejętności tworzenia wpisów w taki sposób, by użytkownicy uznali je za tworzone przez innych użytkowników. Polega ona na wyszukiwaniu interesujących dyskusji i stron, które są związane z działalnością naszego przedsiębiorstwa. Przykładowo – mogą to być fora internetowe, na których aktualnie toczy się dyskusja na temat, gdzie warto kupić oferowany przez nas produkt lub usługę. Wpisy w takich dyskusjach najczęściej są pisane w formie wypowiedzi zadowolonego użytkownika, który skorzystał z Twojej oferty i teraz poleca ją innym. Wypowiedzi w tej formie mają dużą moc, ponieważ przeważnie odpowiadają na pytanie użytkownika, np. który produkt jest lepszy: A czy B, jakie właściwości ma produkt C, czy gdzie najtaniej można wykonać usługę D. Wpisy tego typu to dobre sposoby na reklamę firmy, które pomagają nie tylko w pozyskaniu potencjalnych klientów, prowadzących dyskusję na danej stronie, ale również szerokiego grona użytkowników, którzy w przyszłości trafią na dane forum dyskusyjne, szukając odpowiedzi na nurtujące ich pytanie lub rozwiązania jakiegoś problemu. Marketing szeptany pomaga również w skutecznej budowie wizerunku firmy i świadomości marki wśród konsumentów. Ponadto istnieje duża szansa, że odpowiedź wpisana w ramach takiej promocji firmy będzie cytowana i upowszechniana przez samych użytkowników na innych stronach, blogach, itp. Tego typu marketing wirusowy może pomóc w uzyskaniu sporego ruchu na naszej stronie i sprawić, że nasze przedsiębiorstwo z nikomu nieznanej lokalnej firmy stanie się powszechnie kojarzoną ogólnopolską marką.

Dla kogo?

  • dla każdej firmy,
  • największy efekt może przynieść w dominujących w dyskusjach między internautami branżach takich jak: elektronika, kosmetyki, odzież, turystyka, gastronomia itp.

Jaki koszt?

  • od kilku złotych za jeden wpis z linkiem.

Jaki efekt?

  • zwiększenie świadomości naszej marki wśród potencjalnych klientów,
  • pozytywne opinie wpływają na jej lepszy odbiór naszej firmy.

Z czym łączyć?

  • pozycjonowaniem stron,
  • blogiem,
  • kanałem wideo.

Jaki jest najskuteczniejszy sposób reklamy firmy w Internecie?

Jest nim połączenie kilku metod, które najlepiej pasują do promocji naszego profilu działalności. Im więcej sposobów wybierzemy, tym większą będziemy mieli szansę na osiągnięcie sukcesu. Ograniczanie się wyłącznie do jednej techniki reklamy może nie przełożyć się na uzyskanie wystarczającego odzewu ze strony potencjalnych klientów, a w przypadku źle wybranej metody może być wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

W sytuacji, gdy brakuje nam umiejętności lub czasu, by w pełni zaangażować się w prowadzenie wybranych kampanii reklamowych, warto skorzystać z pomocy sprawdzonych agencji marketingowych specjalizujących w danej technice promowania firmy. Wiedza i wieloletnie doświadczenie takich firm pozwala uzyskać świetne efekty.

10 skutecznych sposobów na reklamę firmy
4.6 (92.31%) z 39 głosów


Zaufali nam: