Dlaczego mojej strony nie ma w Google? To pytanie spędza sen z powiek nie tylko świeżo upieczonym właścicielom witryn. Czasem zdarza się, że na skutek niefortunnych zdarzeń, z wyszukiwarki Google znika strona z dłuższą historią. Z tekstu dowiesz się, dlaczego strona może zniknąć z Google i jak sobie radzić z tym problemem.

  1. Znacznik meta robots o zawartości “noindex”

To między innymi on sprawia, że strona nie wyświetla się w wyszukiwarce. Wykorzystuje się go na przykład w trakcie budowy nowej witryny, kiedy nie zależy nam jeszcze, aby była wyszukiwana przez użytkowników.

Zdarza się jednak, że znacznik „noindex” pojawia się w kodzie strony na skutek błędu. Dlatego jeśli nasza witryna „wypadła” z Google, zacznijmy od sprawdzenia wycinku kodu w kodzie źródłowym strony lub skorzystajmy z pomocy jednej z wielu wtyczek do przeglądarki np. “Meta Tag Checker”, aby upewnić się, że w kodzie nie ma znacznika „noindex”.

znacznik noindex
  1. Blokada strony z poziomu serwera

Aby sprawdzić, czy blokada robotów wyszukiwarek nie leży po stronie serwera, wystarczy otworzyć plik .htaccess.  Tego typu blokadę możemy zweryfikować również w narzędziach  Google Search Console. Jeśli GSC pobierze naszą witrynę – będzie to oznaczać, że problemu należy szukać w innym miejscu.

sprawdzanie adresu url sprawdzanie adresu url
  1. Robots.txt

Jeśli nie możesz znaleźć swojej strony w Google, być może winny jest temu plik robots.txt. Służy on do zarządzania ruchem robotów, ale z jego poziomu również można blokować dostęp dla robotów wyszukiwarek do wybranych podstron lub całej witryny, przez co strona może być niepoprawnie indeksowana, lub wcale nie będzie odwiedzana przez roboty Google.

Plik robots.txt powinien znajdować się w głównym katalogu naszej strony, dlatego jeśli po wprowadzeniu adresu twojadomena.pl/robots.txt widzisz błąd 404, oznacza to, że nie masz na serwerze pliku robots.txt, więc przyczyna braku strony w indeksie Google leży w innym miejscu.

Jeśli plik robots.txt nie istniał, warto go wprowadzić, umieszczając w jego treści dyrektywę:

User-agent: *

Allow: /

 

  1. Filtr Safe Search

W przypadku, gdy Twoja strona zawiera treści przeznaczone tylko dla osób pełnoletnich, warto sprawdzić, czy nie ma włączonego filtru Safe Search w wyszukiwarce Google. Jeżeli tak jest, istnieje duża szansa, że Twój serwis zostanie zablokowany w wynikach  wyszukiwania Google. Wystarczy wyłączyć filtr, aby strona była znowu widoczna.

filtr safe search
  1. Nowa domena

Jeżeli korzystasz ze świeżo zakupionej domeny, na której dopiero opublikowałeś swoją stronę i nie kierują do niej żadne linki, istnieje duża szansa, że Google w ogóle nie wie o jej istnieniu! Niestety Google nie jest (jeszcze) wszechmocny i warto trochę mu pomóc przy dotarciu do nowych stron.

Sugeruję wówczas założyć konto w Google Search Console, zweryfikować własność domeny i poprosić Google o jej zaindeksowanie. Prawdopodobnie już po kilku minutach zobaczysz efekt.

  1. Złośliwe i niechciane oprogramowanie

Brak wirusów i złośliwego oprogramowania czasem nie wystarczy. Jeśli na stronie mamy niezabezpieczone formularze pozwalające na  publikację komentarzy, może to wpłynąć negatywnie na indeksowanie witryny. Przykładowo, jeśli naszą stronę znajdą spamboty, to możemy zostać potraktowani tak samo, jak właściciele zainfekowanych serwisów.

Google bardzo ceni sobie transparentność i zabezpieczenia witryny, dlatego jeśli na naszą stronę padnie nawet cień podejrzeń, że zawiera scam (oszustwo) lub spam, bardzo szybko spadniemy w rankingu na ostatnie miejsca lub całkowicie zostaniemy usunięci z wyników wyszukiwania.

Aby sprawdzić, czy na stronie występują problemy dotyczące bezpieczeństwa – zaloguj się do Google Search Console i sprawdź zakładkę “Problemy dotyczące bezpieczeństwa”.

  1. Brak SEO

Każdemu właścicielowi strony www zależy, aby była ona wyświetlana na najwyższych pozycjach. Co jednak, jeżeli strona nie wyświetla się, nawet po wpisaniu frazy kluczowej złożonej z Twojego brandu i słowa na którym Ci zależy? Wtedy sprawdź swoje SEO!

Upewnij się czy:

  • na Twojej stronie nie ma duplikatów treści,
  • serwis jest zoptymalizowany zgodnie z wytycznymi google dla webmasterów,
  • treści na stronie są naturalne, przydatne i odpowiadają na pytanie użytkownika
  • masz poprawnie wprowadzony znacznik meta title.

Jeśli po spełnieniu tych warunków strona nadal nie wyświetla się w wynikach wyszukiwania, być może fraza jest trudna i mocno konkurencyjna. W takiej sytuacji zasięgnij porady specjalisty SEO.

  1. Ręczne działania

W większości przypadków ręczne działania dotyczą prób manipulacji indeksem wyszukiwania Google. Efektem tych niezgodnych z regulaminem działań webmasterów jest obniżenie pozycji strony albo wręcz jej niewyświetlenia.

Ręczne działania mogą dotyczyć:

  • spamu tworzonego przez użytkowników (np. kwestia komentarzy wspomniana w poprzednim punkcie),
  • problemów z danymi uporządkowanymi,
  • nienaturalnych linków,
  • niejawnych przekierowań,
  • spamu,
  • maskowania grafiki,
  • ukrytego tekstu, lub upychania tekstu i słów kluczowych,
  • niezgodności treści AMP.

Na szczęście ręczne działania w stosunku do naszej witryny możemy sprawdzić we wcześniej wspomnianej już Google Search Console, co pozwoli nam podjąć odpowiednie działania w celu usunięcia problemu i cofnięcia kary.

  1. Niepoprawny kod odpowiedzi HTTP

Każda z podstron przeznaczona do wyświetlania użytkownikom i umieszczeniu w rankingu Google powinna zwracać kod HTTP 200, czyli “OK”. Każdy z nagłówków HTTP ma swoją rolę i informuje o sposobie realizacji zapytania klienckiego.

Jeśli robot Google nie otrzyma od naszej strony poprawnego kodu może jej nie zaindeksować. Czy strona zwraca poprawny status HTTP możemy sprawdzić tutaj

  1.  Brak dostępu dla niezalogowanych użytkowników

Czy na Twojej stronie są treści lub podstrony wymagające zalogowania, do ich wyświetlenia użytkownikowi? A może cała domena jest chroniona hasłem? Robot się nie zaloguje :)

Treści dostępne wyłącznie dla zalogowanych  użytkowników to problem, który często można przeoczyć, tym bardziej jeśli szukamy go samemu będąc zalogowanym użytkownikiem. Wejdź w nowe okno incognito.

Aby otworzyć okno incognito w przeglądarce Chrome, możesz użyć skrótu klawiszowego: Windows, Linux lub Chrome OS: naciśnij Ctrl + Shift + N.

Korzystając ze sprzętu Apple, naciśnij ⌘ + Shift + N.

Jeśli używasz przeglądarki Firefox, zastosuj komendę: Ctrl + Shift + P.

Jako administrator strony widzisz więcej i masz dostęp do większej liczby funkcji niż przeciętny  użytkownik lub robot. Jeśli na stronie są treści, a nawet całe podstrony wymagające zalogowania, lub cała domena chroniona jest hasłem – niezalogowany użytkownik, a więc także i robot wyszukiwarki, może do niej nie dotrzeć, przez co nie zostanie ona zindeksowana. Aby przekonać się, czy problem niewidoczności strony w wyszukiwarce tkwi właśnie w tym, najlepiej sprawdzić to korzystając z trybu incognito.

Podsumowanie

Jeśli Twojej strony nie ma w indeksie lub nagle zniknęła całkowicie – nie musisz panikować. Często są to małe i łatwe w naprawie błędy, które rzeczywiście – potrafią przynieść spore straty, jednak szybka reakcja często pozwoli nam uniknąć przykrych konsekwencji.

Liczę że ten krótki wpis, pomoże rozwiązać chociaż część problemów związanych z brakiem domeny w indeksie Google.

Jeśli mieliście inny ciekawy lub nietypowy przypadek wyrzucenia domeny z indeksu Google, to zapraszam do dzielenia się doświadczeniem w komentarzach.

 

10 powodów dlaczego Google nie widzi mojej strony
5 (100%) z 2 głosów
Artykuł Ci się spodobał? Udostępnij!