Menu
Wróć do listy wpisów
Pozycjonowanie Różne SEM
Strona główna > Blog > 10 najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce i na świecie – przegląd na 2021 rok

10 najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce i na świecie – przegląd na 2021 rok

10 najpopularniejszych wyszukiwarek w Polsce i na świecie – przegląd na 2021 rok
5/5 - (2 votes)

Wraz z rozwojem internetu, pojawiła się potrzeba łatwego i szybkiego wyszukiwania informacji spośród wszystkich zasobów dostępnych w sieci. Wyszukiwarki na stałe zagościły w naszej codzienności, stając się niezbędnym narzędziem w poszukiwaniu wiedzy, produktów, usług, czy zdjęć. Prym w branży wiedzie oczywiście Google, ale jak inne wyszukiwarki plasują się w międzynarodowym rankingu? Czy Google jest liderem we wszystkich krajach? I w końcu – czy istnieje dla niej lepsza alternatywa? W tekście powołuję się na dane dostępne na portalu Statcounter.

Google

Stworzone przez dwójkę studentów z Uniwersytetu Stanforda – Larry’ego Page’a oraz Sergey’a Brina. Ich projekt szybko zmonopolizował rynek wyszukiwarek internetowych. Jego pierwsza wersja powstała w 1996 roku, a do komercyjnego użytku pod znaną dziś domeną google.com, wyszukiwarka została udostępniona we wrześniu 1998 roku.

Nie da się ukryć, że Google zrewolucjonizowało branżę, wykorzystując zupełnie nowy algorytm i wprowadzając w późniejszych latach kolejne nowości oraz ulepszenia.

Oprócz standardowych wyników, Gigant z Mountain View prezentuje grafiki, mapy, filmy i wiele innych tzw. rich snippetów, które pozwalają na uzyskanie informacji bez konieczności klikania wyniku. Więcej o tym, czym są „rich snippets” przeczytasz tutaj.

W lutym  2021 roku, udział Google na rynku wynosił 91,86%, co doskonale obrazuje jego przewagę na tle konkurentów.

Bing

Wyszukiwarka stworzona przez Microsoft, która mimo wysokiej pozycji firmy w branży IT, nie zdołała przeszkodzić Google w monopolizacji rynku. Dlaczego? Powodów jest kilka.

Bing powstał ponad 10 lat później od swojego największego rywala. Nie zaproponował też względem Google dużych innowacji – funkcje oraz wygląd wyników poza kilkoma szczegółami, praktycznie nie różnią się od tych znanych nam z wyszukiwarki stworzonej przez Page’a i Brina.

Ma to przełożenie na wyniki jakie odnosi Bing. W lutym 2021 udział tej wyszukiwarki wynosił 2,71% w skali świata.

Yahoo

Wyszukiwarka połączona z portalem informacyjnym, z której na początku tego roku korzystały niecałe dwa procent internautów.

Dział Yahoo na polskim rynku jest znikomy, co widać zresztą po ograniczonych funkcjach dostępnych dla polskojęzycznych zapytań. Yahoo nie wyświetla dla nich części usprawnień, w tym choćby map czy grafów wiedzy.

Baidu

Wyszukiwarka, której główną grupą odbiorców są mieszkańcy Chin. Baidu zyskało na popularności, gdy Google wycofało się z tamtejszego rynku z powodu nacisków związanych z cenzurą.

W skali światowej udział Baidu nie przekracza 2%. W Chinach jednak korzysta z niego około 70% internautów.

Oprócz standardowych wyników Baidu wykorzystuje tzw. gorącą listę, czyli zestawienie najpopularniejszych obecnie zapytań.

Yandex

Rosyjska wyszukiwarka, dostępna także w wersji globalnej pod domeną yandex.com. Posiada wersje językowe skierowane do mieszkańców Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu, Uzbekistanu oraz Turcji. Serwisy te, podobne jak Yahoo, pełnią również rolę portalów informacyjnych. Anglojęzyczna wersja ograniczona jest tylko do modułu wyszukiwarki.

Udział Yandexu na rynku międzynarodowym oscyluje w okolicy 0,5%. Na terenie Rosji zacięcie rywalizuje jednak z Google, przyciągając 46% wszystkich użytkowników.

DuckDuckGo

Wyszukiwarka, której główną ideą jest ochrona danych osobistych. W przeciwieństwie do Google i innych graczy na rynku DuckDuckGo nie zbiera informacji o użytkownikach, a przez to nie wykorzystuje ich w sieciach reklamowych. Jej twórcy skutecznie promują swoją ideę prywatnego wyszukiwania, udzielając się w social mediach, na forach i w grupach dyskusyjnych.

Wtyczkę DuckDuckGo do przeglądarki Chrome wypróbowało już ponad 4 miliony użytkowników. Czy może stanowić skuteczną konkurencję dla giganta z Mountain View? Dla polskiego użytkownika nie jest jeszcze w stanie zapewnić możliwości i precyzji w wyszukiwaniu, do której przyzwyczailiśmy się, korzystając z Google.

DuckDuckGo nie do końca radzi sobie z zapytaniami w języku polskim, a wśród opinii użytkowników popularnym stwierdzeniem stało się powiedzenie „I tak musiałem użyć Google”. Warto jednak obserwować rozwój tej wyszukiwarki, jako bezpiecznej alternatywy dla innych narzędzi, które zbierają i z powodzeniem wykorzystują nasze dane.

Seznam

Czeska wyszukiwarka, która powstała w 1996 roku – dwa lata wcześniej niż Google. Działalność rozpoczęła dosyć niewinne – jej twórca, Ivo Lukačovič, umieścił w sieci listę swoich ulubionych stron internetowych.

Okazało się, że użytkownicy chętnie korzystali z jego zbioru, a serwis seznam.cz zyskiwał na popularności. Ostatecznie przekształcił się w wyszukiwarkę i portal informacyjny, jak w przypadku innych narzędzi, które próbowały konkurować z Google.

Niestety również Seznam musiał ugiąć się pod presją szybko rozwijającej się wyszukiwarki Google, oddając jej większą część udziałów na rynku. Czesi dopatrywali się tutaj nieuczciwej konkurencji ze strony amerykańskiej firmy, która swoimi działaniami miała blokować rozwój wyszukiwarki Seznam.

InternetArchive

Organizacja non-profit, której celem jest zabranie jak największej liczby materiałów z sieci. Archiwum Internetu w swoich zbiorach (stan na początek marca 2021r. ) posiada 475 bilionów stron, 28 milionów książek, 14 milionów nagrań audio (w tym 220 000 koncertów na żywo)

Wyszukiwarka różni się od pozostałych narzędzi prezentowanych w naszym zestawieniu. Nie wyświetla bowiem informacji z innych stron internetowych, a po kliknięciu wyniku nie zostajemy odesłani do zewnętrznego źródła.

Wszystkie media są dostępne na serwerze InternetArchive, która pełni raczej rolę biblioteki niż wyszukiwarki. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to przydatna wyszukiwarka mediów, takich jak książki, komiksy, filmy czy nagrania audio związane z danym zapytaniem.

Dużą rolę na rynku wyszukiwarek odgrywają również portale społecznościowe, które – chociaż ich pierwotnym celem było zaspokojenie innych potrzeb użytkowników – z czasem stały się również doskonałym źródłem informacji na dane tematy. Użytkownicy chętnie korzystają z ich wewnętrznych wyszukiwarek, by odnaleźć interesujące ich materiały.

YouTube

Popularny serwis z materiałami video, który kojarzy niemal każdy, kto spędził chociaż kilka chwil w internecie. Niewielu zdaje sobie jednak sprawę, że YouTube należy do najpopularniejszych wyszukiwarek w internecie – wg danych udostępnionych przez serwis, blisko 2 bilionów użytkowników loguje się do platformy każdego miesiąca (stan na marzec 2021).

Szukamy tam nie tylko rozrywki – filmy z YouTube są idealnym źródłem wiedzy na wszelkie tematy. Obok zabawnych filmików z kotami, znajdziemy poradniki, jak zbudować dom czy przesadzić rośliny doniczkowe.

Nauczymy się języka obcego, dowiemy się więcej o historii dowolnego kraju, a także poznamy najnowsze informacje z Polski i ze świata. Popularność usługi wynika przede wszystkim z faktu, że materiały wideo są bardzo często przystępniejszym źródłem wiedzy niż artykuły czy inne publikacje tekstowe w sieci.

Facebook

Portal społecznościowy, który przy okazji pełni również rolę wyszukiwarki dla wszelakich usług i informacji. Popularność Facebooka sprawiła, że niemal każda firma promująca się w sieci posiada swój fanpage na tej platformie.

Korzystając z wyszukiwarki na Facebooku, możemy znaleźć nie tylko posty, ale też osoby, miejsca czy produkty w usłudze Marketplace. Dodatkowo znajdziemy tam wydarzenia związane z danym tematem – możemy przy tym wybrać lokalizację eventu oraz termin, by wyniki wyszukiwania jak najbardziej odpowiadały naszym potrzebom.

Według serwisu Statisa każdego miesiąca do Facebooka loguje się blisko 2 800 000 000 użytkowników na całym świecie.

LinkedIn

Serwis społecznościowy koncentrujący się na zbieraniu kontaktów zawodowych. Korzystając z jego funkcji, utworzymy profil zawierający informacje o ścieżce naszej kariery, umiejętnościach oraz publikacjach branżowych, których jesteśmy autorami.

Wszystkie te dane mogą pomóc nam znaleźć pracę adekwatną do naszego doświadczenia albo też nawiązać kontakty biznesowe w danej branży.

Wyszukiwarka serwisu pozwoli nam natomiast przejrzeć aktualne oferty pracy związane z zapytaniem. LinkedIn dopasuje je na podstawie danych z naszego profilu, dzięki czemu ogłoszenia będą odpowiadały naszym predyspozycjom zawodowym.

Z udostępnionych danych wynika, że platforma posiada blisko 740 milionów użytkowników z całego świata (stan na marzec 2021).

Ranking wyszukiwarek

Przejdźmy zatem do właściwego rankingu. Niekwestionowanym liderem na rynku jest Google, wraz z całą paletą powiązanych usług, które wzbogacają funkcjonalność wyszukiwarki. Za sukcesem wyszukiwarki stoi niewątpliwie strategia firmy, która polega na promowaniu narzędzia w urządzeniach mobilnych i popularnych przeglądarkach. Dla wielu urządzeń Google jest domyślną wyszukiwarką, co pozwoliło na zbudowanie nawyków wśród użytkowników.

Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce

W Polsce nie powstał jeszcze godny rywal dla wyszukiwarki Google, jak miało to miejsce w Rosji (Yandex), Chinach (Baidu) czy Czechach (Seznam). Firma z Mountain View łatwo zdobyła nasz rynek, dzięki czemu od wielu lat jest na czele stawki całego rankingu. Obecnie jej udział w Polsce wynosi około 97%, co pozostawia jedynie ok. 3% dla innych wyszukiwarek.

Ranking przeglądarek w Polsce

Źródło:gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/poland/#monthly-202001-202101-bar

Na drugim miejscu znajduje się Bing, który często jest używany domyślnie w systemach Windows i przeglądarce Edge (wcześniej Internet Explorer). Ostatni schodek na podium zajmuje Yahoo! z popularnością na poziomie jedynie 0,5%. Pozostałe wyszukiwarki to dla Polaków niszowe rozwiązania, z których korzysta tylko garstka użytkowników.

Ranking wyszukiwarek w ujęciu międzynarodowym

Na rynku światowym zestawienie prezentuje się w podobny sposób – z Google korzysta około 92% wszystkich użytkowników, a Bing i Yahoo zajmują kolejne miejsca w rankingu, z udziałem kolejno 2,7% oraz 1,6%.

Ranking wyszukiwarek na świecie

Źródło:gs.statcounter.com/search-engine-market-share#monthly-202001-202101-bar

Od stawki nie odstaje Baidu, który z uwagi na popularność na rynku azjatyckim, cieszy się udziałem na poziomie 1,16% w ujęciu międzynarodowym. Yandeksowi udało się przekonać do siebie około 0,6% użytkowników na świecie.

Google – najpopularniejsza wyszukiwarka do pozycjonowania stronach

Gdzie zatem pozycjonować firmową stronę internetową? Jeśli działasz na rynku polskim, ale nie tylko – zdecydowanie postaw na Google. Z tej wyszukiwarki korzysta 97% Polaków i nic nie wskazuje, by ten trend miał się odwrócić.

Z sieci korzystamy coraz częściej, co pokazała trwająca wciąż pandemia. Udział e-grocery zwiększył się, a Polacy przekonali się do dostaw ze sklepów internetowych, które lądują przed ich drzwiami. Jednak samo „postawienie” strony nie wystarczy. Należy zadbać o jej dobrą widoczność w wyszukiwarce, w czym pomoże współpraca z agencją SEO.

Wykorzystaj potencjał wyszukiwarki Ggoogle!