Analityka internetowa i optymalizacja konwersji

Analityka internetowa – co to jest?

Twoja strona internetowa jest skutecznie wypozycjonowana w wyszukiwarkach i generuje duży ruch? Prowadzisz efektywną kampanię reklamową PPC, która generuje spory zwrot z inwestycji? Jesteś królem Social Media i Twój profil na Facebooku jest obserwowany przez tysiące fanów? A może korzystasz z programów afiliacyjnych, które przekierowują potencjalnych klientów na Twoją witrynę internetową? Niezależnie od tego jak odpowiedziałeś na powyższe pytania – kolejnym krokiem w rozwoju Twojego biznesu w Internecie jest kompleksowa analityka internetowa.

Analityka internetowa to proces gromadzenia i analizy danych, który jest złożony z dwóch części: analityki ilościowej oraz analizy jakościowej. Zadaniem tego pierwszego jest zebranie w sposób uporządkowany informacji o użytkownikach Twojej witryny, drugi natomiast ma na celu weryfikację schematów, które łączą tych użytkowników oraz wyciągnięcie prawidłowych wniosków na tej podstawie.

Narzędzia analityczne

Na kompleksową analitykę strony internetowej składa się analiza danych z wielu narzędzi.

Analityka internetowa – dlaczego jest ważna?

Zadaniem analityki internetowej jest optymalizacja konwersji – rozumianej w różny sposób: zwiększenie liczby spływających leadów, wygenerowanie większej sprzedaży, uzyskanie większego zaangażowania użytkowników na stronie itp. Wszystko to dzięki lepszemu poznaniu preferencji i zachowań Użytkowników. Analityka internetowa pomaga również oceniać efektywność działań reklamowych – pokazuje, jak konkretna aktywność przekłada się na efekt biznesowy.

Analityka internetowa – dlaczego specjaliści Grupy TENSE?

Jako jedyna firma na rynku gwarantujemy naszym klientom kompleksowe podejście do analizy danych. Opieramy się na wielu narzędziach analitycznych, które dostarczają dane ilościowe: Google Analytics, Woopra, Hotjar, Inspectlet czy CrazyEgg. Po prawidłowym ustawieniu celów oraz skonfigurowaniu raportów mamy dostęp do usystematyzowanych, prawidłowo agregowanych danych.

Analiza formularzy - HotJar

Analiza formularzy – HotJar

Jest to wstęp do kolejnego, najważniejszego etapu całego procesu – analizy jakościowej. Dalsze prace prowadzimy już w oparciu o badania z użytkownikami i popieramy hipotezy i wnioski analityką ilościową.

Analityka internetowa – co wchodzi w skład usługi?

Analiza ilościowa
Proces rozpoczyna się od konfiguracji narzędzi analitycznych. Zaczynamy od warsztatów projektowych, na których wspólnie ustalamy cele Twojego biznesu, tworzymy reprezentacje użytkowników serwisu (persony) oraz opracowujemy plan agregacji danych. Wszystko po to, abyś mógł w prosty i czytelny sposób sam analizować najważniejsze dane. Podstawą analityki ilościowej jest Google Analytics – narzędzie, które konfigurujemy z wykorzystaniem Google Tag Managera. Dodatkowo, dobieramy również inne, komplementarne narzędzia analityki internetowej, które rozszerzają zakres analizowanych danych oraz pozwalają na ich łączenie. W końcowym efekcie otrzymujesz:

  • indywidualnie skonfigurowane narzędzia analityczne,
  • raporty i dashboardy przedstawiające uporządkowane dane,
  • skwantyfikowane cele, mierzone w wartościach liczbowych,
  • pełną dokumentację konfiguracji,
  • szkolenie dla Twojego zespołu z analizy danych oraz korzystania z narzędzi.

Kolejnym etapem ilościowej analityki jest weryfikacja zebranych danych przez ekspertów oraz diagnoza potencjalnych problemów. Przeanalizujemy m.in. zachowania i sposoby interakcji użytkowników z serwisem, sprawdzimy lejki sprzedażowe, zidentyfikujemy najczęstsze ścieżki zakupowe, wypunktujemy najważniejsze miejsca w serwisie odpowiedzialne za interakcję z użytkownikami, a także pokażemy Ci, gdzie i dlaczego Twoi klienci najczęściej porzucają Twoją stronę internetową.

Clickmapa wykonana w narzędziu HotJar

Clickmapa wykonana w narzędziu HotJar

Co więcej, za pomocą wdrożonych narzędzi, przeprowadzimy pierwszą weryfikację postawionych celów biznesowych oraz sprawdzimy efektywność prowadzonych kampanii reklamowych. Analityka marketingowa dostarczy Ci odpowiedź na pytanie, które działania reklamowe są najefektywniejsze oraz jaki zwrot z inwestycji one przynoszą. Dodatkowo, wspólnie z Tobą zaprojektujemy testy nowych rozwiązań (np. testy A/B z wykorzystaniem Google Optimize) i odpowiemy na nurtujące Cię pytania. W końcowym efekcie uzyskasz:

  • zweryfikowane testami hipotezy, które pokażą Ci kierunek zmian na Twojej stronie internetowej,
  • raporty pokazujące realizację Twoich celów biznesowych,
  • weryfikację skuteczności kampanii reklamowych,
  • analizę danych ilościowych przygotowaną przez ekspertów.
Dashboard Google Analytcis

Dashboard Google Analytcis

Analiza jakościowa
Kiedy zbierzemy i przeanalizujemy dane ilościowe oraz wdrożymy modyfikacje bazujące na wstępnych testach przechodzimy do kolejnego etapu. Analiza ilościowa dostarcza wielu przydatnych danych, jednak nie zawsze potrafi odpowiedzieć na wszystkie pytania i dać pełny obraz Twojego biznesu. Takie działanie jest możliwe tylko i wyłącznie w ramach badań z użytkownikami. Na tym etapie poznasz opinie i emocje użytkowników związane z korzystaniem z Twojego serwisu, zobaczysz jakie problemy towarzyszą im przy obsłudze strony internetowej, a także będziesz mógł zrozumieć zachowania i motywacje, które napędzają Twoich potencjalnych klientów do interakcji z Twoim sklepem lub stroną internetową.

Badania z użytkownikami bazują na zdefiniowanych wcześniej personach. Masz bezpośredni wpływ na to, w jaki sposób zostaną one przeprowadzone. Każda interakcja użytkownika z Twoim serwisem będzie nagrana, dzięki temu nie tylko zobaczysz jak dany użytkownik porusza się po Twojej stronie internetowej, ale też jakie emocje mu towarzyszą. W ramach analizy jakościowej stosujemy m.in. następujące metody badawcze:

  • badania scenariuszowe – użytkownicy mają przestawione jasne instrukcje dotyczącego tego, co mają na danej stronie internetowej zrobić (np. kupić określony produkt lub wypełnić formularz ofertowy). Badanie jest kończone dodatkowym wywiadem z użytkownikiem, podczas którego tłumaczy on swoje zachowanie oraz decyzje.
  • badania komparatywne – użytkownicy wykonują określone działania na stronach Twojej konkurencji. Dzięki temu dowiesz się jakie elementy w serwisach konkurencyjnych są cenione przez użytkowników, a które zdecydowanie się nie sprawdzają.
  • opiniowanie elementów – użytkownicy przechodzą całą stronę wraz z moderatorem rozmawiając o każdym elemencie strony.
Nagranie podczas testu scenariuszowego

Nagranie podczas testu scenariuszowego

Analityka internetowa – kompleksowe podejście, pakiet korzyści biznesowych.

Wiedza o swoim serwisie internetowym oraz potencjalnych klientach to klucz do sukcesu. Kompleksowa analityka internetowa przełoży się na szereg korzyści dla Twojego biznesu:

  • udoskonalisz proces zakupowy, a tym samym zwiększysz sprzedaż,
  • zweryfikujesz, jakie są potrzeby Twoich klientów i jak je spełnić,
  • poznasz wzorce, które charakteryzują użytkowników Twojego serwisu,
  • w łatwy sposób będziesz mógł sprawdzać skuteczność podejmowanych działań reklamowych,
  • na bieżąco będziesz mógł śledzić ruch na Twojej stronie internetowej i reagować w sytuacjach problemowych,
  • uzyskasz praktyczne informacje w jaki sposób powinieneś rozbudowywać serwis.
Analityka internetowa i optymalizacja konwersji
5 (100%) z 3 głosów