Wróć do listy wpisów
Reklama
Agencja SEO i SEM > Blog > 5 tradycyjnych form reklamy firmy – wady i zalety

5 tradycyjnych form reklamy firmy – wady i zalety

5 tradycyjnych form reklamy firmy – wady i zalety

W artykule 10 skutecznych sposobów na reklamę firmy opisaliśmy najczęstsze metody promowania przedsiębiorstwa w Internecie. W tym wpisie przybliżymy Wam natomiast najpopularniejsze formy reklamy tradycyjnej i porównamy je z promocją online. Chcesz wiedzieć, czy lepiej wybrać reklamę tradycyjną, czy zainwestować w promocję w Internecie? Zobacz, która forma komunikacji z klientem będzie najskuteczniejsza dla Twojej firmy i zapewni jej przewagę nad konkurencją.

Billboardy

Nieodłącznym elementem polskiego pejzażu, szczególnie w dużych miastach, są billboardy. Niezależnie pod tego, czy poruszamy się pieszo, rowerem, samochodem czy tramwajem, codziennie mijamy na swojej drodze dziesiątki wielkoformatowych reklam. Billboardy możemy podzielić na kilka kategorii, między innymi poprzez określenie ich usytuowania oraz sposobu montażu (poniżej podajemy ceny reklam według cenników ich właścicieli, jednak mogą się one różnić od faktycznych kosztów, ponieważ nie uwzględniają rabatów i wielkości kampanii reklamowych):

● wolnostojące, statyczne – są osadzone na słupach, umieszcza się je głównie przy drogach poza centrami miast:
–  format 2×2 m. – ok. 1 300 zł netto,
– format 6×3 m. – ok. 3 500 zł netto,
– dwustronny 2×2 m. – 1 800 zł netto,
– dwustronny 6×3 m. – 5 000 zł netto.

● przestawne – nie są związane na stałe z podłożem:
–  format 2×2 m. – ok. 1 500 zł netto,
– 6×3 m. – ok. 4 000 zł netto,
– dwustronny 2×2 m. – 2 000 netto,
– dwustronny 6×3 m. – 7 000 netto.

● mobilne – montowane na przyczepie podczepionej do samochodu, który przemieszcza się po określonym obszarze, możliwe dodanie reklamy audio:
– koszt przyczepy waha się w granicach 3 000 – 7 000 tys. netto w zależności od wymiarów.

● ścienne – wykonane z blaszanych paneli zamocowanych do elewacji budynków:
– format 2×2 m. – ok. 900 zł netto,
– format 6×3 – ok. 2 000 zł netto.

Dodatkowo billboardy możemy podzielić ze względu na sposób ich podświetlenia. Najczęściej spotykamy się z billboardami typu frontlight i backlight, przy czym drugi typ billboardu daje o wiele lepsze efekty wizualne – grafika jest wyraźnie podświetlona, cały obszar reklamy jest dobrze widoczny.

Dla kogo jest taka reklama?

Promuj swoją firmę na billboardach, jeśli:
● zależy Ci na dotarciu do szerokiego grona odbiorców,
● chcesz dopełnić kampanię 360 stopni,
● chcesz rozpropagować nowy produkt.

Czy warto inwestować w tego typu reklamę?

Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ wszystko zależy od naszego budżetu, oczekiwanego efektu i reklamowanej oferty. Z billboardów przeważnie korzystają duże marki oraz producenci, którzy chcą umocnić swoją pozycję na rynku lub wprowadzają na rynek nowy produkt.

Zalety:
● dobrze widoczna nawet z daleka (widoczność z odległości ok. 50 – 100m),
● zwiększa rozpoznawalność marki,
● dociera do szerokiego grona odbiorców.

Wady:
● trudno zbadać jej skuteczność,
● nie ma możliwości skierowania reklamy do wąskiej grupy docelowej,
● jest kosztowna,
● ewentualne poprawki w kampanii wymagają zmiany billboardu, co wiąże się z dużymi kosztami.

Ulotki

Kolejna forma reklamy, z którą spotykamy się na co dzień zarówno w dużych, jak i mniejszych miastach. Ulotki dostarczane są do klientów głównie na trzy sposoby – poprzez wręczenie ich na ulicy, wrzucenie do skrzynki pocztowej lub zostawienie za wycieraczką auta. Niestety bardzo często ulotki od razu wpadają do kosza na śmieci lub osoby, którym są wręczane, nie są zainteresowanie ich zabraniem.

Dla kogo jest taka reklama?

Promuj swoją firmę za pomocą ulotek, jeśli:
● działasz lokalnie,
● nie świadczysz usług z segmentu Premium,
● jesteś w stanie zaoferować na ulotce dodatkową wartość dla odbiorcy– np. zniżkę na usługi kosmetyczne, voucher do restauracji

Czy warto inwestować w tego typu reklamę?

Moim zdaniem, większość firm uzyskałaby lepsze efekty reklamując się w Internecie, a nie na ulotkach. Uważam, że największy zysk mogą one przynieść lokalom gastronomicznym, salonom urody czy szkołom językowym , jeśli są rozdawane w ich pobliżu i zawierają informacje adresowe czy mapę z zaznaczoną pozycją. Na lepsze efekty takiej formy reklamy możemy liczyć, jeśli zostawimy ulotki w miejscach, gdzie chodzą nasi potencjalni klienci. Na przykład reklamując sklep z sukienkami na wesele, zostawmy ulotki w pobliskim salonie piękności.

Zalety:
● niska cena – 1 000 sztuk ulotki A5 – ok. 200 zł netto
● duże nakłady,
● reklamę na ulotkach można modyfikować szybko i niskim kosztem ,
● dociera do bardzo szerokiego grona odbiorców (w przypadku branż, z których korzysta większość ludzi np. szewc).
● możliwość zawarcia kuponu rabatowego, vouchera, zniżki.

Wady:
● większość ulotek rozdawanych na ulicy jest wyrzucana do kosza zanim klient zapozna się z jej treścią,
● niska skuteczność takiej formy reklamy,
● nie ma możliwości skierowania reklamy do konkretnej grupy docelowej.

Ekrany LED

W ostatnich latach jest to jedna z najszybciej rozwijających się form reklamy. Dziś ekrany LED możemy spotkać nie tylko na ulicach dużych miast przy ruchliwych skrzyżowaniach, ale również w komunikacji miejskiej, na pływalniach czy przy kasach w marketach. Skutecznie przykuwają naszą uwagę filmami lub animacjami, umilając czas spędzany w kolejce czy podczas podróży tramwajem.

Dla kogo jest taka reklama?

Promuj swoją firmę na ekranach LED, jeśli:
● masz pomysł na krótką, filmową reklamę,
● zależy Ci na lokalnej promocji,

Czy warto inwestować w tego typu reklamę?

Uważam, że ze wszystkich wymienionych tu form reklamy zewnętrznej, to właśnie ekrany LED są sposobem najmniej skutecznym. Wynika to z faktu, że ekrany LED emitują krótkie spoty, a do tego pozbawione dźwięku. Dodatkowo, ekrany LED ustawione przy drogach mijamy w pośpiechu, często nie mając czasu, aby obejrzeć całą reklamę na nich wyświetlaną.

Zalety:
● ruchoma reklama przyciąga uwagę odbiorców,
● modyfikacja reklamy jest szybsza i mniej kosztowna niż w przypadku billboardu.

Wady:
● nieprecyzyjne badanie skuteczności,
● nie jest skierowana do określonego grona odbiorców,
● dłuższe spoty mogą być oglądane tylko częściowo,
● zewnętrzne ekrany LED ulegają awarii, przez co ważne elementy reklamy np. numer telefonu mogą być nieczytelne,
● reklamy są odtwarzane w pętli, więc odbiorcy, zamiast naszego filmu reklamowego, mogą obejrzeć spoty pozostałych firm, a zanim pojawi się nasza reklama, miną już ekran LED,
● potencjalni klienci mogą nie zdążyć zanotować ważnych informacji, takich jak adres strony www.

Telewizja

Jest to medium, za pośrednictwem którego możemy dotrzeć do najszerszego grona odbiorców. Inwestując w reklamę w godzinach szczytowej oglądalności, jeden spot może obejrzeć nawet kilka milionów osób. Tu możemy zawęzić grupę odbiorców poprzez wybór odpowiedniego kanału i konkretnych godzin emisji reklamy. Przykładowo produkty spożywcze czy sprzęt AGD możemy promować w trakcie nadawania programów kulinarnych.

Dla kogo jest taka reklama?

Promuj swoją firmę w telewizji jeśli:
● zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki,
● reklamujesz produkt lub usługę dostępną w wielu punktach,
● jesteś dużym producentem,
● masz dużą sieć sklepów lub działasz w Internecie (np. pożyczki internetowe, kantory, sklepy odzieżowe, z perfumami, wycieczkami itp.).

Czy warto inwestować w tego typu reklamę?

Ceny pojedynczych spotów reklamowych są na tyle wysokie, że na promowanie się w telewizji mogą pozwolić sobie wyłącznie największe firmy z bardzo wysokimi budżetami marketingowymi. Oczywiście, gdy nie stać nas na reklamę w czołowych stacjach telewizyjnych lub prowadzimy firmę działającą na ograniczonym ternie, możemy skorzystać z reklamy w lokalnych stacjach czy tych o niższej oglądalności. Sama obecność w telewizji jednak nie wystarczy. Żeby reklama trafiła do naszego grona odbiorców, kampania musi być dobrze przemyślana i zachęcać użytkownika do określonych działań, odpowiadać na jego potrzeby lub stanowić wyraz aspiracji – samochód dla busineswoman, proszek do prania, który zaoszczędzi namaczania lub suplement diety, który pozwoli Ci szybko zasnąć.

Zalety:
● szerokie budowanie świadomość marki,
● dobrze przemyślane i zrealizowane spoty reklamowe zapadają w pamięć – ludzie o nich rozmawiają.
● utrzymywanie zainteresowania produktem

Wady:
● wysokie koszty emisji;
● wysokie koszty produkcji spotu;
● modyfikacja spotu w przypadku błędu może być kosztowna i niemożliwa do natychmiastowej realizacji,
● brak możliwości dokładnego śledzenia skuteczności reklamy.

Radio

Drugie, obok telewizji, bardzo ważne na co dzień medium. Niemal każdy z nas słucha radia w drodze do pracy, szkoły, wykonując obowiązki domowe czy odpoczywając na kanapie. Podobnie jak w przypadku telewizji, reklama emitowana w najpopularniejszych radiostacjach w godzinach szczytowej słuchalności, trafia do setek tysięcy lub nawet milionów słuchaczy.

Reklamując się w radiu mamy możliwość zawężenia grupy odbiorców poprzez wybranie odpowiedniej radiostacji czy godzin emisji spotu.

Dla kogo jest taka reklama?

Promuj swoją firmę w radiu, jeśli:
● zależy Ci na zwiększeniu świadomości marki,
● reklamujesz produkt lub usługę dostępną w wielu punktach,
● jesteś dużym producentem,
● masz dużą sieć sklepów.

Czy warto inwestować w tego typu reklamę?

Jeśli mamy duży budżet na tego typu kampanię, reklama w radiu pozwoli na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, wzmocnienie marki lub rozpropagowanie produktu. Musimy jednak liczyć się z dużymi kosztami promocji radiowej. U największych nadawców, cena 30 sekundowego spotu może wynieść nawet 30 000 zł. Kwoty te oczywiście zmieniają się w zależności od liczby wykupionych reklam w kampanii oraz uzgodnień z działami reklam stacji radiowych. Warto także pamiętać, że największe rabaty udzielane są agencjom PR i marketingowym oraz domom mediowym, dlatego planując kampanię reklamową w radio, warto skorzystać z ich pomocy.

W przypadku, gdy nie mamy budżetu na promowanie firmy w ogólnopolskiej radiostacji, możemy zamówić reklamę w stacjach o lokalnym zasięgu, lokalnym paśmie dużej stacji czy rozgłośniach nadających przez Internet. W lokalnej rozgłośni za 30 sekund reklamy zapłacimy według cennika ok. 1 500 zł, jednak w tym przypadku również możemy liczyć na duże rabaty. Lokalna promocja jest nie tylko tańsza, ale pozwala nam dotrzeć z komunikatem do pożądanej przez nas grupy klientów.

Zalety:
● dotarcie z komunikatem do szerokiej grupy odbiorców – zasadne przy promowaniu usług ogólnopolskich lub wprowadzenia na rynek nowego produktu
● możliwość wybrania godzin emisji reklamy / obecności przy konkretnych audycjach lub programach (np. przed serwisem informacyjnym lub audycji dla kierowców)

Wady:
● wysokie koszty, szczególnie przy emisji spotów w najpopularniejszych stacjach w godzinach szczytowej słuchalności,
● modyfikacja spotu w przypadku błędu może być kosztowna i niemożliwa do natychmiastowej realizacji,
● brak możliwości dokładnego śledzenia skuteczności reklamy.

Podsumowanie

Czy warto zatem inwestować w formy reklamy tradycyjnej? Moim zdaniem taka inwestycja może być opłacalna, ale koniecznym warunkiem jest dobranie odpowiednich kanałów i narzędzi reklamy oraz kierowanie jej do możliwie zawężonej grupy odbiorców, która ma szansę stać się naszymi klientami. Nie jest to łatwe zadanie, a sposób publikowania reklamy uniemożliwia natychmiastową reakcję w przypadku braku jej skuteczności.

Jeśli zależy nam na maksymalnym zawężeniu grupy odbiorców, najlepszym rozwiązaniem jest reklama w Internecie, gdzie możemy określić płeć, wiek, a nawet zainteresowania osób, do których chcemy dotrzeć z przekazem reklamowym. Jeśli do tej pory korzystałeś tylko z form reklamy tradycyjnej, zachęcam do zapoznania się z 10-cioma skutecznymi sposobami na reklamę firmy w Internecie.

Koszty promocji firmy za pomocą Google Ads (dawniej Google AdWords), pozycjonowania, biznesowych wizytówek czy portali społecznościowych wynoszą czasem jedynie kilkanaście złotych dziennie, a niektóre sposoby reklamy w sieci mogą być całkowicie darmowe.

W przeciwieństwie do reklamy zewnętrznej, skuteczność promocji w Internecie mierzymy znacznie dokładniej, a same reklamy szybko i w większości przypadków bezpłatnie modyfikujemy. W Internecie możemy również śledzić całą ścieżkę zakupową, którą przebył klient i optymalizować ją w taki sposób, by nie tracić zamówień w trakcie dokonywania zakupów.